یک کارشناس:تنها راه نجات نظام بانکی اسپانیا ،کمک گرفتن از اروپاست

تهران / واحد مرکزی خبر / اقتصادی /۰۳/۱۵
۰۰:۱۳:۵۷٫۱۱
یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد با توجه به آنکه تفاوت نرخ سود اوراق قرضه)هزینه استقراض) اسپانیا در بازار مالی منطقه یورو،به شدت افزایش یافته است انتظار می رود اسپانیا تا چند هفته آینده برای جلوگیری از ورشکستگی نظام بانکی اش دست به دامن شرکای اروپایی اش شود.

به گزارش شبکه خبری یورونیوز،دولت اسپانیا حاضر نیست از کشورهای اروپایی کمک مالی دریافت کند.این اجتناب دولت اسپانیا قبل از هر چیز نشان دهنده آن است که مردم این کشور باید سنگینی این فشار مالی را تحمل کنند.
«والنتاین وان نیوون اوییزن» اقتصاد دان از هلند و کارشناس موسسه «مدیریت سرمایه گذاری آی ان جی» در گفتگو با این شبکه خبری به همین موضوع پرداخت وگفت: با توجه به آنکه نرخ سود اوراق قرضه با سررسید ده ساله اسپانیا اکنون به حد بی سابقه ای رسیده است و این امر در نهایت بدهی های حاکمیتی این کشور را به شدت افزایش خواهد داد، مادرید مجبور خواهد شد دست به دامن شرکای اروپایی اش شود».
وی افزود اروپا اکنون دارای صندوق مالی به نام ساز و کار ثبات اقتصادی اروپاست که برای کمک به کشورهای منطقه یورو از توانایی مالی کافی برخوردار است.
وی افزود سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا دولت اسپانیا در نهایت از اروپا درخواست کمک خواهد کرد یا خیر. در جواب باید گفت با توجه به آنکه هزینه استقراض اسپانیا در بازار مالی منطقه یورو به شدت افزایش یافته است انتظار می رود اسپانیا تا چند هفته آینده برای جلوگیری از ورشکستگی نظام مالی اش دست به دامن شرکای اروپایی اش شود و اروپا نیز برنامه ای برای کمک مالی به اسپانیا تدوین خواهد کرد.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا یک سال وقت بیشتری که کمیسیون اروپا به اسپانیا برای کاهش کسری بودجه اش داده است کافی است گفت: بعید به نظر می رسد حتی با یک سال ارفاقی که کمیسیون اروپا به مادرید برای رساندن کسری بودجه اش به سه درصد تولید ناخالص داخلی کرده است بتواند به این هدف برسد. زیرا وضع اقتصادی اسپانیا به گونه ای نیست که تحقق این هدف ممکن شود. کسری بودجه اسپانیا در سال دو هزار و یازده ، معادل هشت درصد کل تولید ناخالص داخلی این کشور بود و امسال انتظار می رود در نهایت به شش درصد برسد . در نتیجه با این وضع اقتصادی و مالی نامناسب بعید به نظر می رسد که دولت این کشور بتواند کسری بودجه خود را به سه درصد تولید ناخالص داخلی برساند.
مجری این شبکه با اشاره به اجرای طرحهای ریاضت اقتصادی در اسپانیا و بیکاری بالا که باعث شده است مردم در هزینه های خود به شدت صرفه جویی کنند و اکنون نیز مردم احتمالا مجبور خواهند شد نوزده میلیارد یورو برای نجات بانکیا(چهارمین بانک بزرگ کشورشان) از ورشکستگی مالیات بدهند، این سئوال را «والنتاین وان نیوون اوییزن» کارشناس برنامه پرسید که در آینده باید در انتظار چه فداکاری های دیگری از سوی مردم این کشور باشیم؟
اقتصاددان هلندی در پاسخ گفت دولت اسپانیا مجبور است این مقدار پول (نوزده میلیارد یورو) را به صورت وام از مجامع بین المللی و یا از طریق فروش اوراق قرضه در بازار مالی تامین کند. دولت راخوی نمی تواند چین مبلغی را از مالیات دهندگان اسپانیا دریافت کند. به عبارت بهتر ، اگر دولت اسپانیا نتواند این مبلغ را از بازار مالی تامین کند مجبور می شود از ساز و کار ثبات اقتصادی اروپا آن را تامین کند که در اختیار کمیسیون اروپا است. وی افزود البته می توان گفت این مردم اسپانیا هستند که در دراز مدت مجبورند سنگینی بار مالی این کمک مالی را تحمل کنند و از طریق مالیات بیشتر آن را پرداخت کنند.
این کارشناس در ادامه به مشکل مالی نظام بانکی اسپانیا پرداخت و گفت الان مشخص شده است که بانکیا کمبود نقدینگی دارد .اما اینگونه نیست که فقط این بانک با مشکل مالی مواجه شده باشد . نگرانی که در اروپا وجود دارد این است که میزان کمبود نقدینگی نظام بانکی این کشور تا چه اندازه است.
وی افزود اگر کمبود نقدینگی همه بانک های اسپانیا در نظرگرفته شود می توان گفت نظام بانکی این کشور به اعتبار مالی بین پنجاه تا هفتاد و پنج میلیارد یورو نیاز خواهد داشت.طبیعی است که دولت اسپانیا به هیچ وجه نمی تواند این پول را در داخل کشور تامین کند و باید از اروپا کمک گیرد.
۰۰:۱۷:۳۷٫۲۴

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.