پاسخ آیت‌الله هاشمی به مسائل مطرح شده در یک مصاحبه/ انتشار یک اظهار نظر مهم از مشایی

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

کد مطلب : ۱۷۳۳۹۲

پاسخ آیت‌الله هاشمی به مسائل مطرح شده در یک مصاحبه/ انتشار یک اظهار نظر مهم از مشایی

مروری بر اخبار ویژه روزنامه‌های امروز؛

پاسخ آیت‌الله هاشمی به مسائل مطرح شده در یک مصاحبه/ انتشار یک اظهار نظر مهم از مشایی

مطهری :متخصص رفع حصر شده‌ام!

خبرگزاری ممتاز: “اخبار ویژه” ، “شنیده ایم که…” ، “جهت اطلاع” ، “دیگه چه خبر” و … عناوین ستون‌های پرخواننده‌ای است که مطبوعات روز کشور برای انتشار خبرهای ویژه از آنها استفاده می‌کنند. این اخبار معمولا خبرهای غیررسمی، درگوشی و ناشنیده‌ای است که منبعش منابع مطلع و موثق است.

چهارشنبه ۲۶ آذر – ۱۱:۵۲

به گزارش ایمنا، روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۳ در ستون اخبار ویژه خود خبرهای مختلف و متنوعی را به عرصه افکار عمومی آورده اند.
برخی از این خبرها را در ادامه می خوانید.
ایران
نگاه سایت احمد توکلی به سخنرانی حسین شریعتمداری
جدال لفظی حسین شریعتمداری در دانشگاه تهران با دانشجویان واکنش‌های متعددی داشته است. سایت «الف» متعلق به احمد توکلی در یادداشتی تلویحاً همایش جنجالی را مورد اشاره قرار داد و نوشت: «سخنرانان از هر طیف و گروهی که هستند باید عواقب سخنان خود را بپذیرند و این‌گونه نباشد که سخنرانی نقد و انتقاد را با توهین و تهمت یکسان تصور کند و بعد هم فریاد نبود آزادی بیان سر بدهد.
براحتی تهمت جاسوسی، وطن فروشی و… به شخصیت‌های سیاسی زده شود، آن‌هم بدون دلیل و با استناد به مدارک بی‌ارزشی که در هیچ دادگاهی اثبات نشده است، بعد هم هیچ. ما کی به این درک سیاسی می‌رسیم که نقد جدای از تهمت است؟»
پاسخ دفتر آیت‌الله هاشمی به مسائل مطرح شده در یک مصاحبه
دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با انتشار بیانیه‌ای به مسائل مطرح شده در مصاحبه حجت‌الاسلام سید محمد خامنه‌ای با نشریه «رمز عبور» واکنش نشان داد. در این بیانیه که عصر روز گذشته با تیتر«این تذهبون؟!» منتشر شد، با انتقاد از « متوسل شدن به نشریه‌ای وابسته به جریان انحرافی» و طرح مسائل خارج از واقعیت در این مصاحبه آمده است: آقای سید محمد خامنه‌ای، احتمالاً در روز رحلت امام و انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران، نبودند وگرنه همگان می‌دانند که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چه نقشی در آن مقطع برای تعیین رهبری داشته‌اند که ادعا می‌کند: «ریاست جمهوری هاشمی مقدمه‌ای برای هماهنگ‌سازی امور و زمینه‌سازی برای ایجاد پایگاه قدرت و خیز به سمت آرزوی دیرینه پس از فوت امام بود، ولی قدری دیر شده بود و با حکمت و عنایت الهی و با تصمیم و رأی ناگهانی و تقریباً بی‌مقدمه مجلس خبرگان، [آیت‌الله] خامنه‌ای انتخاب شدند و کار از کار گذشت.
در ادامه این بیانیه آمده است:«امروز دیگر حتی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در ایران می‌دانند که ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی پس از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی بود.»در پایان این جوابیه آمده است: کلام آخر اینکه چرا کسانی که در جریان تصمیمات انقلاب، دفاع مقدس، توطئه‌های ریز و درشت ضد انقلابیون و منافقین در این کشور هستند، در این‌گونه موارد که بدیهیات انقلاب تحریف و تخریب می‌شود، سکوت کرده و برای دفاع از نظام اسلامی، داستان‌سرایی‌های تخیلی گروهی بغض‌آلود را پاسخ نداده و تماشاچی شده‌اند؟!
روز گذشته همچنین سیدمهدی طباطبایی از سخنان اخیر سیدمحمد خامنه‌ای درباره ماجرای مک فارلین انتقاد کرد. این استاد اخلاق در گفت‌و‌گو با روزنامه جمهوری اسلامی تأکید کرد: گفته شده است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از همان اوایل انقلاب به دنبال ارتباط با امریکا بوده است! این کذب است.
بنده چه زمانی که نماینده مجلس بودم و چه در حال حاضر نه اعتقاد و نه باور داشتم که آیت‌الله هاشمی می‌خواسته به نوعی با امریکا ارتباط برقرار کند. وی با اشاره به سخنان سیدمحمد خامنه‌ای در خصوص ماجرای مک‌فارلین تصریح کرد: بنده زودتر از هر کسی از قضیه مک‌فارلین باخبر شدم.
همان روزی که این افراد وارد کشور شدند به حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رسیدم و از وی درخصوص ورود یکسری افراد خاص با هواپیمای خاص سؤال پرسیدم. خب بنده در آن زمان نماینده مجلس بودم، آقای هاشمی رفسنجانی تنها یک کلمه پاسخ دادند و گفتند امام در جریان امر قرار دارد خیال شما راحت باشد. من هم آن زمان که نماینده مجلس بودم و هم‌اکنون به آقای هاشمی اطمینان داشته و دارم وقتی که گفتند امام در جریان هستند بنده دیگر پیگیری نکردم و آرام شدم.
شرق
وزیر دادگستری: در مورد « حصر» پیگیری درون دولت مطرح نیست
ایلنا: وزیر دادگستری گفت: « ممکن است آقای روحانی درباره « حصر»، پیگیری هایی کرده باشند ولی نمی دانم این پیگیری ها به کجا رسیده است، شاید ایشان هم در « شورای عالی امنیت ملی » پیگیر بوده اند اما پیگیری درون دولتی در کار نبوده است.»
وزیر دادگستری تایید کرد: « نهاد تصمیم گیری پیرامون مساله حصر، شورای امنیت ملی است و دولت و قوه قضاییه به تنهایی نمی توانند برای حل این موضوع پیگیری کنند. تا به امروز اصلا بحث دولت مطرح نبوده است که ما بخواهیم به عنوان کابینه دولت نظری بدهیم.»
مصطفی پور محمدی درباره مسوولیت ویژه خود در مورد « حصر» در دولت، گفت: « هیچ گونه مسوولیت ویژه‌ای نداشته‌ام.»
ضرغامی: موسوی از من خواست در تلویزیون سخنرانی کند
ایسنا: عزت الله ضرغامی گفت: « موسوی از من خواست که در تلویزیون سخنرانی کند با اینکه تصمیم سختی بود اما من گفتم که اشکالی ندارد و بیایند با کسی مثل آقای حداد عادل چند ساعت صحبت کنند اما او می گفت که نه باید تنها بیایم. بیانیه ای دارم باید آن را برای مردم بخوانم. نمی شد که او را تنها بگذاریم تا بیاید و به همه مردم نظرش را بگوید.»
فرهیختگان
فتوای مراجع و حاج قاسم سلیمانی عراق را آزاد کرد
ایسنا: سرتیپ دوم یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه: عامل آزادسازی شهر‌های آمرلی و موصل عراق دو چیز است؛ نخست فتوای مراجع، به‌ویژه آیت‌الله سیستانی و عامل دوم هم به گفته خودشان سرلشکر سلیمانی است که فرهنگ دفاع مقدس را به جاهای دیگر صادر کرد.
ایسنا: درباره مذاکرات هر کسی نباید اظهارنظر کند
صفر نعیمی‌رز، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: اطلاعات طبقه‌بندی شده در هر سازمان و نهادی باید در اختیار افراد به‌خصوصی قرار گیرد و هر کسی نباید به خودش اجازه دهد به محض اینکه روبه‌روی دوربین قرار گرفت هر اظهارنظری کند یا هرچه دلش خواست بگوید.
قدس
انتشار یک اظهار نظر مهم از مشایی؛ احمدی نژاد رسما کلید زد
اشتباه کردم ،نباید کنار احمدی نژاد می ماندم. نباید سرنوشت جریان عدالتخواه به زلف یک نفر گزه زده شود .
این اظهار نظر را یک سایت نزدیک به احمدی نژاد منتشر کرد. متن نیوز نوشته است که اسفندیار رحیم مشایی روز چهارشنبه در دیدار با تعدادی از حامیان آقای احمدی نژاد اظهار داشته است : در یکسال اخیر برای ایجاد انسجام میان احمدی نژادی ها برای همیشه از سیاست کنار کشیدم.
عضو هیئت امناء دانشگاه ایرانیان افزود: متاسفانه تفرق و سرخوردگی های ایجاد شده در اردوگاه حامیان آقای احمدی نژاد به نفع جریان هاشمی تمام شد و ما باید مانع ادامه این وضع شویم.
مشایی گفت: اگر جبهه پایداری و حزب اللهی ها به دلیل نزدیکی من با آقای احمدی نژاد از ایشان حمایت نمی کنند من از همین امروز اعلام کناره گیری از ایشان می کنم.
وی افزود: نباید سرنوشت جریان عدالتخواه به زلف یک نفر گزه زده شود من خود را برای همیشه کنار کشیدم تا احمدی نژادی ها بازهم مجتمع شوند.
مشایی گفت: امروز که به حوادث ۵ سال اخیر نگاه می کنم با خود می گویم همان موقع که رهبر معظم انقلاب در پندی حکیمانه معاون اولی اینجانب را موجب سرخوردگی دوستداران آقای احمدی نژاد خواندند دیگر به مصلحت نبود که اینجانب در صحنه و در کنار آقای احمدی نژاد بمانم و حتی کاندیدای ریاست جمهوری شوم .
وی افزود: احمدی نژاد سرمایه بی بدیلی است که باید برای خط عدالت و ولایت محفوظ بماند و صدها مشایی هم اگر فدای این راه شوند زیاد نیست.
مطهری :متخصص رفع حصر شده‌ام!
مثلث آنلاین:دکتر علی مطهری که شامگاه ۲۴ آذرماه در دانشگاه یزد حضور یافته بود، پس از ارائه سخنانش درخصوص وحدت حوزه و دانشگاه، پاسخگوی سوالات دانشجویان در حوزه‌های مختلف بود.
نماینده مردم تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش مجلس در مبارزه با فساد اداری گفت: مبارزه با فساد نیازمند اراده کل نظام و در این رابطه باید همه دستگاه‌ها دست در دست هم بدهند.
وی افزود: ریشه فساد در اقتصاد دولتی است و مشکل دیگر ما نهادهای اقتصادی غیر رسمی است که از امتیازاتی برخوردارند که موجب اختلال در نظم اقتصادی کشور می‌شوند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا از دولت روحانی انتقاد نمی‌کنید، گفت: اینگونه نیست! من در صحن علنی از وزیر کشور بخاطر عدم اجرای قانون عفاف و حجاب سوال کردم و وزیر کشور کارت زرد گرفت. البته که دولت فعلی را بیشتر قبول داریم و آن را قانون گرا‌تر از دولت قبل می‌دانیم.
نماینده مردم تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره افق مذاکرات ایران با غرب گفت: پیش‌بینی من این است که توافق هسته‌ای زود‌تر از ۷ ماه انجام خواهد شد، البته ایران سود خود را از مذاکرات برده است چون ایران از انزوا خارج شده و ایران‌هراسی نیز به شدت قبل نیست.
وی همچنین متذکر شد، اگر کار به گزینه نظامی کشید، ایرانیان بهتر از قبل مقاومت می‌کنند، چراکه دیدند غرب زیاده‌خواه است.
این نماینده اصولگرا تصریح کرد: آمریکا در خاورمیانه و در ارتباط با کشورهای همسایه به ایران نیازمند است، همچنانکه ایران نیز به لغو تحریم‌ها نیاز دارد. اوباما به مسلمانان گرایش دارد و مایل است تا این مسئله را حل کند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر رویکرد شورای نگهبان در انتخابات مجلس دهم که اسفندماه ۹۴ برگزار خواهد شد، گفت: نمی‌توان از الان رفتار شورای نگهبان را پیش‌بینی کرد. اگرچه که امیدوارم شورای نگهبان روش‌های قبلی را کنار بگذارد.
وی گفت: اکثر اصلاح‌طلبان علاقه‌مند به نظام و شخص رهبرانقلاب هستند و امیدواریم سختگیری‌ها کم شود تا موجبات تقویت نظام فراهم شود و حضور پرشور مردم را در انتخابات شاهد باشیم.
مطهری همچنین به شورای نگهبان توصیه کرد، تشکیل یک مجلس اصلاح طلب را ترسناک نداند!
در ادامه جلسه، بنابر اعلام مجری، بیشتر سوالات حول مسائل سال ۸۸ بود که علی مطهری در واکنش به آن گفت: از بس از بنده در این مورد سوال شده، متخصص حوادث ۸۸، حصر و رفع حصر شده‌ام!
وی گفت: من طراحی ۱۰-۲۰ ساله خوانده حوادث سال ۸۸ را قبول ندارم. فتنه واژه خوبی برای آن جریانات است چون تشخیص حق از باطل مشکل شده بود و باید صبر کرد تا گرد و غبار‌ها بنشیند.
مطهری افزود: عوامل مختلفی در شکل گیری فتنه نقش داشتند، خود آقای موسوی و کروبی هم در این نقش داشتند که اعتراض را استمرار بخشیدند و باید زود‌تر مسئله را جمع می‌کردند. آقای احمدی‌نژاد هم مقصر بود و برخی نهاد‌ها هم موثر بودند.
وی تاکید کرد: دوام این وضع به نفع هیچکس در نظام ما نیست. ما دلمان برای انقلاب و نظام می‌سوزد، باید تلاش کنیم این شکاف و تفرقه را حل کنیم و نباید بر طبل تفرقه کوبید.
فرزند شهید مطهری تاکید کرد: تداوم این موضوع، غده چرکینی برای نظام است. وی گفت: اگر یکی از این آقایان که به سالمندی رسیده‌اند، در این شرایط از دنیا بروند، غده چرکینی در جامعه ایجاد می‌شود.
مطهری تصریح کرد: حل این موضوع با گفتگو می‌سر است و ما پشت صحنه مشغولیم!
وی در این خصوص که برخی می‌گویند این‌ها باید توبه و اظهار پشیمانی کنند، گفت: وقتی اجازه نمی‌دهیم آنان حرف بزنند، چگونه بیایند توبه کنند؟!
این پاسخ با تشویق دانشجویان همراه بود و در پایان مراسم شعارهایی در حمایت از حصر و رفع حصر از سوی موافقان و مخالفان سر داده شد.
کیهان
عارف: تحصن مجلس ششم اشتباه بود
محمدرضا عارف می‌گوید تحصن مجلس ششم تندروی بود. عارف در مصاحبه با روزنامه اعتماد و در پاسخ این سؤال که آیا تحصن مجلس ششم یک اشتباه استراتژیک از سوی اصلاح‌طلبان بود، تندروی را تخطئه کرد و گفت: بله قطعاً باید جلوی چنین رویکرد و اتفاقاتی را بگیریم باید درون نظام و با ساز و کارهایی که درون نظام اندیشیده و طراحی شده عمل کنیم. من مطمئنم با بهره‌گیری از این رفتار در هیچ موردی به بن‌بست نمی‌رسیم.
وی درباره آسیب‌شناسی وضعیت اصلاح‌طلبان می‌گوید: من از رقیب گله نمی‌کنم مسئله اصلی تک‌روی‌های داخل جناح اصلاح‌طلب است و من بیشتر نگران آن هستم… مانیفست شفاف و جامعی برای اصلاحات ارائه نشده و این موضوع ضربه‌های مختلفی زده است… ما هیچ‌گاه شرایط مناسب برای تدوین مانیفست در بنیاد باران نداشته‌ایم.
نامزد انصرافی انتخابات ۹۲ ضمن اینکه گفت من پا توی کفش بزرگان نمی‌کنم و به بزرگ‌ترها در میان اصلاح‌طلبان احترام می‌گذارم، به توقع دوباره از وی برای انصراف پرداخت. خبرنگار اعتماد پرسیده است: در زمان انتخابات که شما کنار کشیدید انبوهی از هواداران جدید برای خودتان خلق کردید و فکر می‌کنم انتظارات جدیدی از شما دارند. اگر دوستان اصلاح‌طلب شما نخواهند که عارف باشد، چه می‌کنید؟ باز هم حرف بزرگان را گوش می‌کنید؟ اگر گوش کنید و بپذیرید چه پاسخی برای هواداران‌تان خواهید داشت؟
عارف در پاسخ گفت: فکر می‌کنم دیگر مسئله کناره‌گیری من مطرح نشود به این دلیل که شرایط تغییر کرده است. اما به‌طور خلاصه این را بگویم که اگر براساس ساز و کار منطقی و درستی تصمیم‌گیری شود این تصمیم را می‌پذیریم اما اگر مشاهده کنیم که این کار برای مدیریت کردن یک جناح سیاسی است هرگز اجازه نخواهیم داد یک جناح را گروهی مدیریت کنند. جوانان و هواداران من در گذشته هم ظرفیت و درک و شعور بالای خود را نشان داده‌اند که دغدغه اصلی آنها پیشرفت و تعالی کشور عزیزمان ایران است.
وی در پاسخ این پرسش که اگر سر بزنگاه انتخابات بخواهند عنان این سازمان سیاسی جدید که شما ایجاد کرده‌اید را واگذار کنید. آیا شما این خواسته را می‌پذیرید؟ اظهار داشت: به نظرم چنین اتفاقی هرگز نمی‌افتد. اما همان‌طور که بارها گفته‌ام بنده در مقابل خرد جمعی تسلیم‌ام اما در مقابل مدیریت شدن یک جریان می‌ایستم.
چند می‌گیری برنامه به هم بزنی
یک گروه سازمان یافته چند نفره مأموریت ایجاد تشنج در برنامه سخنرانی مدیر مسئول کیهان در دانشگاه تهران را برعهده داشت.
خبرنامه دانشجویان با انتشار تصاویر اعضای یک انجمن که در تجمعات مشابه نقش شعبان بی‌مخی را برعهده داشته‌اند نوشت: برخی اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران در برنامه سخنرانی حسین شریعتمداری در دانشکده حقوق دانشگاه تهران حضور داشتند و تلاش کردند تا این برنامه را بهم بزنند.
یک تشکل دانشجویی در دانشگاه تهران پیرامون وقایع دیروز نشریه‌ای با تیتر «چند می‌گیری برنامه بهم بزنی؟!» منتشر کرد. اشاره این نشریه به فرافکنی‌های انجمن تهران در برنامه‌های مختلف است که در ادوار این انجمن نیز به خصوص در فتنه ۸۸ سابقه داشته است.

Share/Save/Bookmark

– .
Want something else to read? How about ‘Grievous Censorship’ By The Guardian: Israel, Gaza And The Termination Of Nafeez Ahmed’s Blog

خبرگزاری ایمنا – آخرین عناوین سیاسی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.