پاک‌آیین: سعی شد از نشریات خانوادگی اعاده حیثیت شود/ برگزیدگان معرفی شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه نشریات خانوادگی، دیشب چهارشنبه ۲۹ شهریور با حضور محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، پدرام پاک آیین مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران نشریات و مسئولان غرفه‌های این نمایشگاه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

پاک آیین در ابتدای این مراسم گفت: می‌خواهم در سخنانم به دو سوال پاسخ بگویم؛ اول این که چرا این نمایشگاه برگزار شد؟ و دوم چرا عنوان خانوادگی به خود گرفت؟ پاسخ سوال اول را باید این‌گونه شروع کرد که با توجه به این که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد یک راهبرد اساسی را در دوره جدید مدیریت خود مطرح کرد و آن را در تمام برنامه‌های خود مد نظر قرار داد، می‌باید این نمایشگاه در چارچوب این راهبرد یعنی همان توسعه کیفی مطبوعات و رسانه‌ها برگزار می‌شد.

وی افزود: این نمایشگاه به ما کمک کرد تا بضاعتمان را در حوزه فعالیت‌های خانوادگی بسنجیم و به نوعی یک نیازسنجی داشته باشیم. همچنین بتوانیم خلأها و نقات قوت خود را بشناسیم. این کار هم جز با تجمیع نشریات این عرصه در کنار هم و برپایی نمایشگاه میسر نبود. نکته بعدی نوعی حمایت از این نشریات است که وظیفه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است و البته حمایت هم فقط به طور مستقیم نیست بلکه یارانه‌ها هم در این زمینه موثر هستند. اما به نظرم تبلیغات و ایجاد فضای رقابتی برای امر مخاطب‌سازی و مخاطب‌یابی، حمایت موثرتر و پایدارتری است. چون اگر به کسی راه رفتن را بیاموزیم، قطعا از این که دستش را بگیریم و راهش ببریم، موثرتر خواهد بود.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد ادامه داد: هدف دیگر برپایی این نمایشگاه، ارائه کارنامه از فعالیت‌ این نشریات بود و مواردی چون بن خرید هم در این زمینه مورد بررسی و تجربه قرار گرفتند. در این زمینه هم سعی شد نقاط قوت و خلاها را بشناسیم. همچنین سعی شد حریم‌ها آسیب نبینند و در زمینه خلاها و کمبودها هم مجوز صادر شود تا فضای پویا و بالنده‌ای ایجاد شود. نکته دیگر هم شکوفایی خانواده مطبوعات بود. در این زمینه برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی و اختصاصی می‌تواند تقویت‌کننده باشد. هدف بعدی هم از برپایی نمایشگاه، تعمیق روابط مخاطب و نشریات بود که از طریق تعامل مستقیم در این نمایشگاه میسر بود.

پاک آیین گفت: پاسخ سوال دوم هم مبنی بر این که چرا این نمایشگاه عنوان خانوادگی به خود گرفت، این است که خانواده مهم‌ترین بنیان اجتماعی است و باید از این ژانر تا حدی دفاع و به واقع اعاده حیثیت می‌‌شد. نمی‌توان همه این نشریات را زرد نامید. حتی عامه‌پسند هم عنوان شکیلی برای این نشریات نیست. این نمایشگاه از این جهت می‌توانست به هویت‌یابی این گونه نشریات کمک کند. ضمن این که اساسا تعریف عامه‌پسند و خاصه‌پسند، تعریف دقیقی نیست. اساتید دانشگاه‌ها هم این‌گونه نشریات را مطالعه می‌کنند. موضوع اصلی و مورد اهمیت این است که یک گونه مطالعه وحدت‌گرا وجود دارد و یک گونه هم مطالعه کثرت‌گراست. به نظرم تقسیم عوام و خواص در این حوزه تعریفی دقیق و علمی نیست.

وی همچنین گفت: این گونه نشریات همچنین قابلیت ارجاع خوبی به کتاب دارند. دلیلش هم تیراژ بالایی است که از آن برخوردارند. قابلیت دیگر آن‌ها ارجاع مخاطب به حوزه نوشتن است. نام بسیاری از نویسنده‌ها و شاعرها را می‌توان در ستون‌های مجلاتی از این دست پیدا کرد.

در ادامه این مراسم محمود اکرامی‌فر به خوانش قسمتی از یک مثنوی بلند که درباره اهل بیت سروده بود، پرداخت و بخش‌های مربوط به پیامبر اکرم(ص) و حضرت ابالفضل(ع) را از آن خواند.

بخش بعدی این مراسم رونمایی از چند کتاب در حوزه مطبوعات و رسانه بود که توسط معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به چاپ رسیده بود. در ابتدا ۳ جلد از کتاب‌های «کتاب مطبوعات» با حضور نویسندگانشان، اسماعیل شفیعی سروستانی، محمدکاظم انبارلویی و شهرام شکیبا رونمایی شد. سپس دو کتاب دیگر «خانه و رسانه» شامل گزینش بهترین مطالب روی جلد و «با هم بخوانیم» شامل مروری بر مطالب نشریات خانوادگی رونمایی شدند.

در بخش تقدیر از غرفه‌های برتر نمایشگاه هم به ترتیب نشریات «دنیای زنان»، «روزهای زندگی بچه‌ها»، «سلامت»، «نی نی» و «خانواده سبز» مورد تقدیر قرار گرفتند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.