پرتیراژترین و پیشرفته ترین پهپاد دست پرتاب ارتش آمریکا شکار شد +عکس

۱۳م دیماه ،

بیش از ۱۹ هزار فروند از این پهپاد تولید شده و به عنوان پرتیراژترین پهپاد آمریکایی عملیاتی در حال حاضر شناخته می گردد. وزن سبک و توانایی تحرک بالا از جمله مشخصه های مهم این پهپاد آمریکایی است.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، دریادار امیر رستگاری معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش  اظهار داشت: پدافند هوایی ارتش دو فروند پهپاد دشمن را شکار کرده است. وی افزود: این پهپادها از گونه RQ-11 می باشند که یکی در شهریور سال ۹۰ و دیگری در آبانماه امسال شکار شده است.

رستگاری تاکید کرد:‌ این پهپادها توسط پدافند ارتش مورد اصابت و سرنگون شده است و در حال حاضر در مرکز تحقیقات ارتش در حال بررسی است. در این مطلب شما را با این پهپاد آمریکا که به دست واحدهای پدافندی ارتش شکار شده است آشنا می کنیم.

 پهپاد آمریکایی RQ-11 ملقب به  Raven به معنی ” کلاغ سیاه ” یکی از پیشرفته ترین پهپادهای آمریکایی در بین پهپادهای سبک وزن نیروهای مسلح آمریکا به حساب می آید. در ابتدای دهه قبل میلادی نیروهای مسلح آمریکا نیاز خود به یک پهپاد سبک با قابلیت حمل و پرتاب با دست، پرواز در ارتفاع پایین  با توانایی فراهم کردن اطلاعات زنده در ” زمان واقعی ” در شرایط پر خطر را اعلام کردند.

پهپاد آمریکایی RQ-11

شرکت ” AeroVironment ” مستقر در ایالت کالیفرنیای آمریکا به عنوان پیمانکار برنده برای تامین این نیاز شناخته شده و پهپاد مذکور را در دو مدل A و B برای نیروهای مسلح آمریکا طراحی کرده و به تولید انبوه رسانده است.اولین پرواز این پهپاد آمریکایی در سال ۲۰۰۱ صورت گرفته و در ماه می سال ۲۰۰۳ میلادی به صورت رسمی به خدمت نیروهای مسلح آمریکا وارد شده است.

RQ-11 در حال پرتاب شدن به وسیله سرباز آمریکایی در عراق

 تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی چیزی بیش از ۳۰۰۰ فروند از این پهپاد در مدل A ساخته شد. این مدل دارای وزنی در حدود ۱٫۹ کیلوگرم است که حمل و پرتاب آن توسط دست را ممکن می کند.

این پهپاد می تواند به مدت ۸۰ دقیقه و تا شعاع ۱۰ کیلومتری از محل پرتاب خود به عملیات بپردازد. این پهپاد می تواند در بازه سرعتی در حدود ۳۲ تا ۸۱ کیلومتر بر ساعت پرواز کند. این پهپاد را می توان به وسیله سامانه کنترل دستی و یا از طریق ایستگاه کنترل اصلی هدایت کرد. ارتفاع پروازی گونه A در حدود ۳۰ تا ۱۵۰ متر است.

سرباز آمریکایی به همراه سامانه کنترل دستی RQ-11

محموله معمول همراه این پهپاد شامل دوربین های ۳ وجهی و فروسرخ برای تصویر برداری در شب و روز و تمامی شرایط آب و هوایی است.

اما پس از اثبات موفقیت و کارامدی این پهپاد گونه B آن نیز تولید شده و به مشتریان آن تحویل شد. در این مدل وزن در همان حد مدل قبلی حفظ شده است اما مشخصات پروازی بهبود یافته است. گونه B می تواند به مدت ۹۰ دقیقه تا شعاع ۱۰ کیلومتری و در ارتفاع ۴۵۰۰ متری به پرواز بپردازد. این پهپاد می تواند در ماموریت جمع آوری اطلاعات، هدف گیری و شناسایی به کار رود. بر اساس اطلاعات منتشره کاربران این پهپاد می توانند به کمک دوربین های نصب شده بر روی آن به این نکته پی ببرند که آیا یک انسان در حال حمل سلاح هست یا خیر.

واحد کنترل زمینی این پهپاد بسیار کوچک بوده و می تواند در ظرف مدت ۲ دقیقه برای فعالیت آماده شده و یا در همین زمان از هم باز شده و برای انتقال به محلی دیگر آماده شود. با استفاده از این ایستگاه زمینی کاربران می توانند تصاویر زنده ارسال شده توسط این پهپاد را دریافت کرده و در صورت نیاز آن را به سایر یگان هایی که به آن نیاز دارند نیز ارسال کنند.

سبکی و قدرت تحرک بالا این پهپاد سبب شده است که علاوه بر ۴ بخش اصلی نیروهای مسلح آمریکا یعنی: نیروهای زمینی، دریایی، هوایی و سپاه تفنگداران دریایی ، فرماندهی عملیات ویژه نیروهای مسلح آمریکا نیز که معمولا از تجهیزات پیشرفته تری نسبت به نیروهای عادی بهره می برد از این پهپاد سبک برای بحث جمع اوری اطلاعات استفاده کند.

در واقع می توان گفت که وزن کم قابلیت تحرک بالا را برای کاربران آن به ارمغان می آورد مهمترین خصیصه این پهپاد به حساب می آید. البته باید به این نکته اشاره کرد که به سبب وزن پایین سامانه های همراه این پهپاد به مانند گونه های سنگین تر خود در سری ” RQ ” پرتعداد نیست اما بنا بر اعتراف کارشناسان دفاعی آمریکا این پهپاد در حال حاضر پیشرفته ترین پهپاد آمریکایی در کلاس پهپادهای سبک وزن و دست پرتاب به حساب می آید.

در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار فروند از این پهپاد تولید شده و به عبارتی به عنوان پرتیراژترین پهپاد آمریکایی عملیاتی در حال حاضر شناخته می گردد. قیمت هر فروند از این پهپاد ها در حدود ۳۵ هزار دلار و بهای هر واحد کامل آن در حدود ۲۵۰ هزار دلار است.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.