پرداخت ارز مرجع به کالاهای اساسی متوقف شد؟

یک واردکننده کالاهای اساسی در گفتگو با مهر با بابیان اینکه ظرف روزهای گذشته نرخ ارز به شدت در بازار آزاد بالا رفته و هم اکنون نیز در حال افزایش است، مدعی شد: ظاهرا بانک مرکزی بیش از دو هفته است که ارزی به بانکهای عامل برای واردات کالاهای اساسی پرداخت نکرده است و در مراجعه واردکنندگان به بانکها اعم از دولتی و خصوصی، این جمله مکرر شنیده می‌شود که “ارز مرجع پرداخت نمی‌شود”.

وی تصریح کرد: ظاهرا هم اکنون تامین ارز از سوی بانک مرکزی متوقف است و هیچ یک از واردکنندگان حتی واردکنندگان کالاهای اساسی، نمی توانند ارز مرجع دریافت کنند، بنابراین قیمت دلار به شدت در بازار بالا رفته است و همینطور کالاهایی که مستقیما به واردات وابسته هستند نیز با افزایش نرخ مواجه شده‌اند.

به گفته او، هم اکنون واردات کالا به علت عدم پرداخت ارز با کندی صورت می‌گیرد و در مواردی هم متوقف شده است، این در شرایطی است که حتی گشایش ال سی نیز برای برخی از کالاها صورت گرفته ولی دولت از پرداخت ارز مرجع به آنها مطابق با وعده خود خودداری می‌کند.

خبرگزاری مهر آمادگی دارد توضیحات بانک مرکزی درباره ادعاهای این وارد کننده را منتشر کند.

اولویت اول ارزی شامل کالاهای اساسی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوسفند زنده، جو، ذرت، دانه سویا، کنجاله، روغن خام، شکر خام و شیرخشک صنعتی و اولویت دوم ارزی شامل کالاهایی نظیر داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی که در داخل کشور تولید نمی‌شود، است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.