پزشکان در معاینه کودکان احتمال ابتلا به سل را از یاد نبرند

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از واحد مرکزی خبر در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،

تهران / واحد مرکزی خبر / مکتوب /۰۸/۱۸
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تشخیص سل در کودکان سخت تر از بزرگسالان است و پزشکان باید در هر معاینه احتمال ابتلای کودک به این بیماری را بررسی نمایند.
دکتر علی اکبر رهبری منش در حاشیه هشتمین همایش سالانه انجمن بیماری های عفونی اطفال در مصاحبه با خبرنگار ما افزود : تعداد باسیل های بیماری زا در کودکان مبتلا به سل کمتر از بزرگسالان مبتلا است و علائم ناشی از این بیماری در آنها بسیار غیر اختصاصی است.
وی گفت : بعضی انواع سل سبب ایجاد خلط خونی و سرفه در مبتلایان می گردد اما در کودکان فقط منجر به ایجاد سرفه می گردد و بیمار تب می نماید و به همین سبب با عفونت های ساده و سرماخوردگی اشتباه گرفته می گردد .
این متخصص بیماری های عفونی اطفال افزود : تزریق واکسن quotation mark ب ث ژ quotation mark مهمترین راه پیشگیری از ابتلای اشخاص به بیماری سل بخصوص انواع بسیار خطرناک آن است و در صورت ابتلای فرد به هر یک از انواع این بیماری باید درمان صحیح و کامل انجام شود .
رهبری منش گفت : سل هم اکنون مشکلی جهانی است و اشخاص را در هر سنی تهدید می نماید و به سبب داشتن علائم بالینی بسیار متفاوت ، تشخیص آن سهل و ممتنع است .
وی با بیان اینکه عامل ایجاد بیماری سل ۹۸ درصد از راه تنفسی و فقط از فرد مسلول وارد بدن اشخاص دیگر می گردد ، افزود : میکروب سل می تواند هر یک از اجزای بدن را درگیر کند و ۸۰ درصد بیماری سل ریوی و ۲۰ درصد انواع دیگر آن است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت : در جهان صنعتی امروز به دنبال شیوع بیماری اچ آی وی ، بیماری سل دوباره شعله ور شده است و هم اکنون یک سوم جمعیت جهان به میکروب سل آلوده می باشند .
رهبری منش با اشاره به اینکه فقط با فعال شدن میکروب سل در بدن ، فرد بیمار و ناقل بیماری می گردد ، افزود : میکروب سل تا پایان عمر در بدن فرد باقی می ماند و اگر به هر سبب از مقاومت بدن کاسته شد ، مجدد فعال می گردد .
وی گفت : با توجه به اینکه بیشترین نوع سل ، سل ریوی است ، علائم شایع این بیماری سرفه مزمن ، خلط خونی ،‌ تب طولانی و لاغر شدن است و در مجموع حمله ویروس سل به هر عضو بدن ، عملکرد آن عضو را مختل می نماید .
هشتمین همایش سالانه انجمن بیماری های عفونی اطفال صبح دیروز در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز به کار نمود و تا ۱۹ آبان ادامه
دارد .


IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.