پژوهشگر تاریخ معاصر:مقام معنوی و علمی شهید اندرزگو کمتر مورد توجه است

‘ابراهیم ذوالفقاری’ روز پنج شنبه به مناسبت سالروز شهادت مبارز انقلابی شهید اندرزگو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انتقاد علمی و اعتقادی شهید اندرزگو به مواضع منافقین در سال ۵۴ نشانگر شخصیت بالای عملی این شهید است. شهید اندرزگو بعد از ترور ‘حسنعلی منصور’ مجبور می شود تا از دست ساواک فرار کند و به همین دلیل نتوانست مانند بسیاری از روحانیون از فرصت تحصیلات سطح و خارج حوزه استفاده کند ولی گستردگی کتابخانه و کتاب های این شهید به وضوح عمق مطالعات علمی و دینی وی را نشان می دهد.

وی افزود: ساواک در سال ۵۱ منزل اندرزگو را شناسایی کرد و در وسایل منزل وی کتاب هایی مانند کفایه الواعظین، استبصار، الغدیر علامه امینی، وسایل الشیعه، نجم االثاقب، لسان العرب، مرآه العقول علامه مجلسی و بسیاری از کتاب های تخصصی در حوزه دین را پیدا کرد .

این پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به خاطرات آزاده مرحوم حجت الاسلام ‘سیدعلی اکبر ابوترابی فرد’ درباره شهید اندرزگو اظهار داشت: خاطراتی که مرحوم ابوترابی از این مبارز انقلابی تعریف می کند؛ بیشتر شبیه به کرامت است و اراده محکم و توسل های شهید اندرزگو به ائمه اطهار (ع) نشان از روح بلند و عارفانه وی داشت.

شهید اندرزگو در سال ۱۳۱۸ در تهران به دنیا آمد و با وجود مشکلات زندگی همزمان با کار کردن به تحصیل علوم دینی پرداخت.

وی در نوجوانی با شهید نواب صفوی آشنا شد و در قیام ۱۵ خرداد، به عرصه مبارزه با رژیم پهلوی گام نهاد و مورد تعقیب مزدوران ساواک قرار گرفت.

اندرزگو پس از قیام ۱۵ خرداد دستگیر شد و در زیر شکنجه‏های سخت، لب به سخن نگشود تا آزاد شد. از آن زمان، وارد شاخه نظامی هیات مؤتلفه اسلامی شد و در اولین اقدام، در اعدام انقلابی ‘حسنعلی منصور’ نخست وزیر وقت و سرسپرده آمریکا و عامل تصویب کاپیتولاسیون و تبعید امام خمینی(ره) همکاری کرد.

در آن ترور شهید اندرزگو با این که بیشتر از ۱۹ سال نداشت اما نقش مهمی ایفا کرد و از آن زمان بود که رژیم به شدت در تعقیب او بود به گونه ای که اندرزگو مجبور شد که دائماً جابه جا شود و با نام‏های مستعار و قیافه‏های متفاوت آشکار ‏شود.

سرانجام ساواک پس از سال‏ها تعقیب و گریز با کنترل مکالمات تلفنی مناطق وسیعی از تهران او را شناسایی کرد و دریافت که در نوزدهم ماه مبارک رمضان مهمان یکی از دوستان خواهد بود. محل وی شناسایی شد و مورد محاصره قرار گرفت .شهید اندرزگو که راه فرار نمی‏دید، اسنادی را که در جیب داشت به دهان برد و خورد تا به دست ساواک نیفتد.

این شهید والامقام سرانجام، طی این درگیری در دوم شهریور ۱۳۵۷ با زبان روزه در ۳۹ سالگی شربت شهادت نوشید و به آرزوی دیرینه‏اش دست یافت.

فراهنگ**۱۰۰۳** ۱۵۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۷۶۷۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.