پیروانی: این دود کلی ضرر دارد / به جز من، عابدزاده، باقری، شاهرودی و خداداد، بقیه قلیان می‌کشیدند

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > لیگ برتر – پیروانی خودش یکی از کسانی است که سفره خانه سنتی دارد.

به گزارش ممتاز؛با افشین پیروانی کاپیتان سابق پرسپولیس و تیم‌ملی که مالک یکی از سفره‌خانه‌های بزرگ فرحزاد است دربارهٔ سوژه این روزهای فوتبال ایران و دربی جمعه صحبت کردیم. نمی‌شود در سوژه قلیان‌کشی سراغ چنین‌کسی نرفت!

*تا به حال شده سیگار یا قلیان بکشید؟

به صورت کلی علاقه‌ای به دود نداشته و ندارم. یکی، دوبار در جمع، بعضی قلیان تعارف کرده‌اند اما قبول نکرده و گفته‌ام از هر دودی متنفرم ولی از قلیان می‌ترسم!

*چرا ترس؟

می‌بینم بسیار‌ها درگیرش می باشند. پیش خودم گفتم اگر یک پک بزنم و خوشم بیاید، گرفتار می‌شوم، به همین سبب حتی شلنگ قلیان را دستم نگرفته‌ام. (خنده)

*وقتی بازیکن تیم‌ملی بودید چند درصد آنها اهل قلیان یا سیگار بودند؟

کدام سال‌ها مدنظرتان است؟

*تیمی که به جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه رفت.

می‌توانم بگویم من، احمدرضا عابدزاده، کریم باقری، رضا شاهرودی، خداداد عزیزی و شاید یکی، دو نفر دیگر اهل این مسائل نبودیم ولی اکثر بچه‌ها قلیان می‌کشیدند و ۳، ۴ نفر هم سیگاری داشتیم.

*مدیران و مربیان تیم برخوردی نمی‌کردند؟

کسی وسط لابی که قلیان نمی‌کشید، وقت آزادشان و در محیطی خصوصی قلیان می‌کشیدند و این یک مسئله شخصی است و کسی نمی‌تواند به یک نفر الزام کند چه کاری انجام بدهد یا ندهد. اکثر ورزشکاران بزرگ دنیا یا چهره‌هایی نظیر یوهان کرویف روزی ۲ پاکت سیگار می‌کشند.

*سفرخانه شما میزبان فوتبالیست‌ها هم هست؟

بله، تعدادی از فوتبالی‌های قدیمی و کنونی سرمی‌زنند.

*قلیان هم می‌کشند؟

خیر. قلیان در محیط خانوادگی ممنوع است ،در این صنف جایی که خانم‌ها نشسته‌اند نباید قلیان گذاشت. بعضی سفره‌خانه‌ها محیطی اختصاصی برای آقایان دارند که در آنجا قلیان می‌کشند ولی به صورت کلی در جامعه امروزی بر سر قلیان کشیدن بین آقایان و خانم‌ها رقابت شکل گرفته و این مشکل یا به نوعی پدیده اجتماعی را نمی‌توان با زور و خواهش برطرف کرد. نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است.

*شما به عنوان دانشجوی مقطع دکترا و فارغ‌التحصیل رشته تربیت‌بدنی صلاح می‌دانید فوتبالیست‌ها قلیان بکشند؟

من در مقامی نیستم که کسی را ملزم به کاری کنم ولی به لحاظ علمی باید بگویم دود قلیان ضررش کمتر از سیگار نیست و به سبب مرطوب بودن، راه‌ها و مجاری خروج دود قلیان می‌تواند عامل مهمی جهت رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها باشد و به مرور بیماری‌های خطرناکی مثل برونشیت، برونشکتازی و آمفیزم ریه ایجاد می‌شود. سرطان ریه، سرطان لب، دهان، حنجره، سرطان مری و معده، سرطان کبد و روده بزرگ از عوارض بدخیم استفاده از قلیان و سیگار به‌شمار می‌روند، بیماری‌های قلبی و عروقی هم که جای خود دارند. پدیده استفاده از قلیان و سیگار مختص به ورزشکاران و اشخاص عادی نیست، حتی وزیر و نماینده مجلس و بسیاری از پزشکان درگیر آن می باشند و آرزو می‌کنم جوان‌های ما با دود قلیان به سمت مسائل بدتر و خطرناک‌تر نروند.

*شما سابقه ۱۸ بازی در دربی را دارید.

بله می‌توانست بیشتر هم بشود ولی به جرم ماندن در پرسپولیس با مدیریت غمخوار (بعدها) حذف شدم!

*در واقع علی پروین بازیکنانی نظیر عابدزاده، شاهرودی و شما را کنار گذاشت.

کالبد شکافی نکنیم بهتر است.

*دربی جمعه را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

این پرسپولیس سرحال و انرژیک، استقلال را شکست خواهد داد. پرسپولیس دارای سازمان دفاعی مستحکم و خط حمله زهرداری است و با ارائه فوتبالی برتر ۳ امتیاز را از آن خود می‌کند. 

۲۵۱ ۴۱


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.