پیشرفت ایران در اقیانوس‏شناسی توجه جهان را به خود جلب کرده است

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر اولیونین هدف از سفر خود به ایران را بررسی پیشنهاد تأسیس مرکز منطقه‏ای اقیانوس‏شناسی غرب آسیا ذکر کرد و گفت: از بین ۸۱ مرکز اقیانوس‏شناسی فعال در کشورهای جهان، هیچ‏یک مرکز منطقه‏ای نیستند و در صورت تأیید این پیشنهاد، این امر نه تنها موفقیتی برای ایران بلکه برای کمیسیون بین دولتی اقیانوسی (ioc) خواهد بود.

وی افزود: در جریان این سفر، اسناد و مدارک لازم برای پوروپوزال ارائه‏شده را تهیه و نهایی می‏کنیم. ضمن آنکه با توجه به موقعیت جغرافیایی، کشورهای حاشیه خزر و خلیج فارس باید حمایت خود را از تأسیس آن به ریاست ioc اعلام کنند و نهایتا پس از تأیید پروپوزال در کنفرانس عمومی، موافقتنامه‏ای بین دولت ایران و یونسکو امضاء خواهد شد.

 

مشاور دبیر اجرایی ioc با بیان اینکه گزارش خود را درباره امکانات، تجهیزات و همکاری‏های منطقه‏ای مؤسسه ملی اقیانوس‏شناسی به ioc و یونسکو ارائه خواهد کرد، افزود: برآورد مثبتی دراین‏باره دارم.

 

وی با تأکید بر اینکه ایران از نظر دانش اقیانوسی از کشورهای عربی منطقه جلوتر است، گفت: سال گذشته در بازدیدی که از کویت داشتم، مشاهده کردم این کشور ساختمان‏ها و تجهیزات زیادی را با اعتبار بیش از ۵۰ میلیون دلار برای ایجاد مرکز تحقیقات دریایی منطقه تدارک دیده؛ اما کسی را ندارند که این مرکز را مدیریت و هدایت کند.

 

وی با بیان اینکه پیشرفت ایران در حوزه اقیانوس‏شناسی توجه جهانی را به خود جلب کرده، گفت تمام تلاش خود را برای اقناع هیأت رئیسه ioc جهت پذیرش پیشنهاد ایران به کار خواهم گرفت.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.