پیشنهاد توکلی برای تک نرخی کردن ارز

۲۷م دیماه ،

بینا- عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس گفت:قیمت ارز را یکسان کنیم و در عوض یک کالای غذایی را برای مردم تضمین کنیم و نگویید سهمیه بندی سم مهلک است. همین الان در ایالات متحده آمریکا ۴۷ میلیون و ۷۳۱ نفر کارت غذا دارند و برای آنان بسته غذایی تهیه شده است.
پیشنهاد توکلی برای تک نرخی کردن ارز
احمد توکلی نماینده مردم تهران تصریح کرد: در وضعیتی که ما قرار داریم وضع خوب نیست و از نظر انتهای خط یعنی از نظر بخش تولید و مصرف کنندگان نیز به سبب وجود تورم شدید و رکورد شدید وضعیت مناسبی نیست و چشم پوشی از این مسائل اشتباه است. ما در آینده وضع‌مان ممکن است بهتر از این نباشد برای اینکه وارداتی که دارد صورت می‌گیرد با ارزهای گران شده صورت می‌گیرد و بازار ارز به قیمت‌های داخلی سرایت می‌کند و فشار هزینه ایجاد می‌شود و نرخ‌های نقدی ماهانه امسال ما بیش از دو برابر نرخ‌های سال قبل است.
توکلی با تاکید بر اینکه نباید یارانه نقدی را بسیار کرد، اظهار داشت: از صندوق توسعه ملی نباید برداشت کرد. معنی‌اش چاپ اسکناس پرقدرت است که به سرعت خاصیت یارانه نقدی را از دست خواهیم داد و مردم مایوس می‌شوند.
وی ادامه داد:ما ابتدا باید ثبات اقتصادی را تامین کنیم، ثبات از بازار ارز باید آغاز شود و بازار ارز امروز متغیر است و تعیین کننده در اقتصاد ملی است. بازار ارز و صادرات و واردات قدرت رقابت خارجی تعیین بودجه دولت ثبت عمومی قیمت‌ها بر تولید و سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد اگر می‌خواهیم اقدامی کنیم مراقب باشیم که به ارز به عنوان ملک دولت نگاه نکنیم، که هر چه گران‌تر بفروشد بهتر است و بودجه‌اش را تامین می‌کند.
وی تاکید کرد: نگاه نکنید ارز متغیر است و بلکه باید به ارز به عنوان ابزار سیاست اقتصادی نگاه کنیم نه به عنوان تعیین کننده هزینه‌های دولت.
وی با بیان اینکه تصمیمی که ما برای ارز می‌گیریم باید تراز بازرگانی خارجی را کاهش و قدرت رقابت خارجی را افزایش دهد، گفت: ارز لااقل یک سال ثبات داشته باشد، هر روز تغییر نکند. ذخایر ارزی را از بین نبرد، سفته بازی را کم کند .اینها راه حل‌هایی که ما باید به آن توجه کنیم.
وی با بیان اینکه ارز دو نرخی سبب فساد است، ادامه داد:وقتی شکر به عنوان یک کالای اساسی وارد می‌کنیم باید به دنبال بیسکوییت و شربت و غیره تا لبه‌های مرز دوید.
توکلی در پایان اظهار داشت:قیمت ارز را یکسان کنیم و در عوض یک کالای غذایی را برای مردم تضمین کنیم و این کار عملی است و نگویید سهمیه بندی سم مهلک است. همین الان در ایالات متحده آمریکا ۴۷ میلیون و ۷۳۱ نفر کارت غذا دارند و برای آنان بسته غذایی تهیه شده است. ما باید از تجربیات بشری استفاده کنیم و مردم خود را حفاظت کنیم.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.