پیشنهاد خودروسازان انگلیسی برای ارائه لیسانس تولید به خودروسازان ایران

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیر اجرایی خودروساز انگلیسی: بازار ایران بیش از ظرفیت خودروسازان فرانسوی است

خبراقتصادی: خودروسازان انگلیسی به خاطر کیفیت بالا و توجه به سلیقه مشتریان، تولید خودروهای دست ساز و سفارشی، و به خصوص در عرضه موتورهای قوی و باکیفیت مشهور می باشند و برندهایی مانند جگوار، لندرور، رویزرویس، بنتلی و…  شهرت قابل توجهی دارند.
اما از آن جا که قیمت این محصولات بالاست و همچنین تجاری سازی و تولید انبوه را در دستور نداشته اند در نتیجه  با تولیدانبوه و مدل های بسیار و قیمت کم  درکشورهایی مانند ایران و سایر کشورهای جهان و اروپا حاضر نشده اند و حتی مردم خودانگلیس نیز به خودروهای فورد آمریکایی و تویوتا و مزدا تمایل بیشتری دارند تا خودروهای لوکس و گران قیمت و با کیفیت انگلیسی….
اما در حال حاضر به نظر می رسد که کشورهایی مانند ایران که توان وماشین الات و سرمایه گذاری و بازار بزرگی در داخل و کشورهای همسایه دارند،  می توانند باگرفتن لیسانس تولید بعضی خودروها، پایگاه منطقه ای برای خودروهای باکیفیت انگلیسی ایجاد نمایند واز آن جا که مردم ایران نسبت به کیفیت پایین بعضی خودروها اعتراض و انتقاد داشته اند در نتیجه می تواند بخشی از  تقاضای داخل کشور و مشتریان مشکل پسند را باتولید خودروهای با کیفیت انگلیسی تامین کند.
لذا در شرایطی که  عده ای در داخل کشور موضوع همکاری بین المللی باخودروسازان خارجی را مطرح کرده اند و انگلیسی ها نیز به دنبال شریک تجاری و فروش لیسانس می باشند تا این خودروها را در خاورمیانه و آسیا تولید کنند،  شایسته است که  خودروسازان ایرانی بهترین گزینه ها را در نظر بگیرند و در بین انبوه برندهای مطرح جهان، بهترین ها را انتخاب نمایند تا به جای خودروهای بی کیفیت و گران قیمت شاهد تولید خودروهای باکیفیت و با قیمت مناسب در داخل کشور باشیم.
یکی ازاین پشنهادها در سال ۱۳۴۶ با تولید هیلمن انگلیسی یا همان پیکان خودمان دریافت شد و با خرید کارخانه تالبوت انگلیس سبب ۳۰ سال تولید این خودرو در ایران شد. اما اکنون می توان خودروهایی به مراتب بهتر از پیکان را داشت.
براین اساس لازم است که برندهای مطرح انگلیسی مطرح شود تا کیفیت هر یک و سرمایه گذاری و تولید و قیمت آنها نیز مورد بررسی قرار گیرد.
انواع برندهای مشهور انگلیسی در صنایع خودروسازی و موتور سازی
جگوار‏ — رولزرویس – بنتلی – روور‏ – ام‌جی‏ –  لندرور‏- آستین‏ –  آسکاری‏  – استون مارتین‏ – باند‏ –  بریتیش لیلاند‏ – بریستول‏ – بنتلی‏-  بریتیش موتور-  تریومف‏ – جنسن‏ – دایملر‏ – آرمسترانگ سیدلی‏ – تی‌وی‌آر‏ – روتس‏ – سان‌بیم‏ – کاترهام‏ – مک‌لارن‏ – وست‌فیلد‏ – رایلی‏ ‏ – لاگوندا‏ – لوتوس‏ – لیلاند‏ – مارکوس- مورگان‏ – موریس‏ – والزلی‏- بریتانیایی‏ – واکسهال‏ – هادسون‏ – هیلمن‏ –   آریل آتم –   اس‌اس –  ای‌بی‌سی – رولز-رویس موتور کارز – رولزرویس ریس –  کاپارو تی – مینی – مینی (ب ام و) –   مینی ئی

آقای گراهام رافائل مدیر اجرایی کمپانی انگلیسی «موتور ایندویور» ‌می گوید که سابقه فعالیت های خودروسازان انگلیسی بسیار بیشتر از سابقه فعالیت خودروسازان فرانسوی در بازار خودرو ایران است چرا که از فروش لیسانس خودروهای انگلیسی هیلمن در سال ۱۳۴۶ به ایران خودرو که نهایتا با مارک تجاری پیکان در یک تولید انبوه و ملی  در کشور ایران توزیع شد زمان بسیاری می گذرد و ۴۶ سال پیش ایران و انگلیس در یک همکاری گسترده، تولید پیکان را در ایران آغاز کردند.
 کمپانی های انگلیسی از جمله روور و تالبوت و سپس خط تولید کمپانی جگوار  نیز در اواخر دوران  پهلوی دوم فعالیت نزدیکی را بین کمپانی های ایرانی و انگلیسی به نمایش گذاشتند و این کمپانی های خودروساز در اروپا همیشه در خاورمیانه نگاه ویژه ای به بازار خودرو در ایران داشته اند چرا که بازار ایران در خاورمیانه نبض کلی بازار خودروسازی در این  منطقه را نشان می دهد.
 
آقای گراهام رافائل می گوید که خودروهای انگلیسی مطابقت بیشتری با محیط ایران و سازگاری با این محیط دارند و عملا بهتر می توانند نیازهای خانواده های ایرانی را تامین کنند.
سلیقه مشتریان ایرانی نیز کیفیت بالا است  و از آن جا که خودروهای انگلیسی نسبت به خودروهای با تولید انبوه و تجاری مثل پژو، رنو، خودروهای چینی و… بهتر می باشند قادرند نظر بسیاری از مشتریان و خانواده ها را در ایران جلب کنند.
این نگاه مشترک مشتریان ایرانی  و خودروسازان انگلیسی، می تواند صنعت خودروسازی ایران را به بالندگی کیفیت برتر کمپانی های خودروساز انگلیسی نزدیک کند.
آقای رافائل در ادامه این مصاحبه می گوید که اگرچه خودروسازان انگلیسی سهم کمی از بازار تولید خودرو در اتحادیه اروپائی و جهان دارند اما به واسطه کیفیت برتر در مدل های انگلیسی، کشورهای دیگر دنیا علاقه مند به خریداری لیسانس برتر خودروسازان انگلیسی  می باشند و پلات فورم های مشترک با خودروسازان انگلیسی می تواند ارزش افزوده بالایی برای شرکت های بومی ایرانی داشته باشد و می توانند با کمپانی های انگلیسی تولید کننده خودرو به صورت پروژه های مشترک تولید خودرو فعالیت کنند.
این مشاور خودروسازان بزرگ انگلیسی می گوید که سابقه فعالیت مشترک خودروسازان انگلیسی و همتایان ایرانی قدیمی ترین پلات فورم ها و همکاری مشترک را در منطقه آسیا و اقیانوسیه را داشته اند و حتی قبل از خودروسازان کره ای و ژاپنی در آسیا فعالیت خود را آغاز کرده اند و بنابراین می توانند این تلاش ها و همکاری های خود را افزایش دهند و سهم کمپانی های فرانسوی در بازار خودرو ایران را کاهش و یا حداقل یک بازار رقابتی ایجاد کنند که بتوانند از طریق این بازار رقابتی سود و منفعت اقتصادی در تولید خودرو و کسب بازار کشورهای همسایه از جمله افغانستان و عراق و تاجیکستان و ترکمنستان و دیگر کشورهای منطقه را برای تولیدات خود افزایش دهند.
 
ایجاد یک بازار رقابتی در برابر تولیدات مونتاژی خودروسازان فرانسوی می تواند شرایط رقابت پذیری خودروهای ایرانی را افزایش داده و شرایط را در منطقه برای فروش خودروهای ساخت ایران در همکاری با خودروسازان انگلیسی  بهبود ببخشد زیرا  انگلیسی ها هم اکنون کیفیت برتر خودرو را در اختیار دارند و همکاری مشترک و اخذ لیسانس تولید خودروهای انگلیسی در ایران می تواند علاوه بر بازار داخلی، سبب رشد صادرات خودروهای باکیفیت به کشورهای منطقه و همسایه ایران شود.

محبوب ترین خودروهای انگلیسی ها در سال ۲۰۱۲

بازار خودروی انگلیس در سال ۲۰۱۲ و پس از حدود چهار سال رکود، مجددا رونق گرفت، به نحوی که در سال قبل میلادی بیش از دو میلیون خودرو در این کشور به فروش رفت.

به گزارش ایرنا، این میزان فروش خودرو در انگلیس طی چهار سال قبل یک رکورد به شمار می رود اما همچنان با دوران رونق سال ۲۰۰۷ و پیش از آن فاصله دارد.

در سال ۲۰۰۷ میلادی بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی نو در انگلیس به فروش رفته بود.

سال ۲۰۱۲ همچنین شاهد رونق بازار خودروهای دیزل(گازوییلی) در انگلیس بود و در مجموع حدود ۶۰ درصد خودروهای فروخته شده در سال قبل میلادی، دیزل بودند.

همچنین فروش خودروهای کوچک الکترونیکی نیز که طی سال های اخیر تبلیغات بسیاری پیرامون آنها صورت گرفته در سال ۲۰۱۲ بیش از ۹ درصد در مقایسه با سال قبل رشد داشت.

مردم انگلیس در سال قبل میلادی نیز همچون سه سال قبل اقبال بیشتری به خودروهای ˈفوردˈ نشان دادند به نحوی که دو مدل از این خودروها در رده اول و سوم جدول پرفروش ترین ها قرار گرفتند.

در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۰۹ هزار دستگاه خودروی فورد مدل ˈفیستاˈ در انگلیس به فروش رفت و بدین ترتیب این خودرو بار دیگر رتبه اول جدول پروفروش ترین ها را به خود اختصاص داد. قیمت این خودرو در انگلیس حدود ۱۰ هزار پوند است.

* جدول پرفروش ترین خودروهای انگلیس در سال قبل به شرح زیر است:

۱- فورد (فیستا) بیش از۱۰۹۰۰۰ دستگاه

۲- واکسال(کورسا) ۸۹۴۳۴ دستگاه

۳- فورد (فوکوس) ۸۳۱۱۵ دستگاه

۴- واکسال(آسترا) ۶۳۰۲۳ دستگاه

۵- فولکس واگن(گلف) ۶۲۰۲۴ دستگاه

۶- نیسان (قشقایی) ۴۵۶۷۵ دستگاه

۷- بی ام دابلیو (سری ۳) ۴۴۵۲۱ دستگاه

۸- فولکس واگن(پولو) ۴۱۹۰۱ دستگاه

۹- مرسدس بنز (کلاس سی) ۳۷۲۶۱ دستگاه

۱۰- بی ام دابلیو (سری ۱) ۳۴۴۸۸


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.