پیشنهاد ۴ برنامه مکمّل برای کنترل بازار

بینا- یک کارشناس ارز با اشاره به تاثیر منفی سیاست تعیین قیمت ارز غیرمرجع بر مبنای بازار آزاد گفت: طرح اتاق معاملات ارزی نیازمند برنامه‌های مکمل است و باید سیاست جامع مهار قیمت ارز طراحی شود.

به گزارش بینا، محمد واعظ با اشاره به راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی به فارس اظهار داشت: به دو دلیل قیمت ارز بعد از راه‌اندازی این مرکز باز هم افزایش یافت.

وی افزود: دلیل اول اینکه بسیاری از معامله‌گران بازار ارز می‌دانند این نرخ متناسب با واقعیت‌های اقتصادی ایران نیست و به همین دلیل رغبت به خرید ارز با نرخ‌های بالا را دارند زیرا می‌دانند که در آینده می‌توانند با نرخ بالاتری به فروش برسانند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در اقتصاد مالی نظریه‌ای تحت عنوان «احمق بزرگ‌تر» وجود دارد که طبق آن در شرایط غیر واقعی قیمتی، متقاضیان ارز انتظار دارند احمق بزرگ‌تری همان کالا را با قیمت بیشتری از آنها بخرند. بنابراین باید بر روی انتظارات تمرکز بیشتری شود.

واعظ ادامه داد: علت دوم دیگر اینکه بخشی از تقاضای ارز از طریق اتاق معاملات ارزی پاسخ داده شده است اما تقاضای‌های اثر‌گذار به ویژه تقاضای ارز دانشجویی، بنگاه‌های کوچک و ارز مسافری که در تعیین قیمت ارز پیشتاز هستند هنوز جایی در اتاق ندارند که برای تامین ارز آنها باید برنامه‌ریزی انجام شود.

*تعیین قیمت اتاق معاملات بر مبنای قیمت بازار انتظارات قیمتی را افزایش داد

وی در پاسخ به این سؤال که تعیین قیمت ارز اتاق معاملات ارزی بر مبنای قیمت بازار بر افزایش قیمت‌ ارز در بازار تاثیر‌گذار بوده است، گفت: این اقدام بر انتظارات قیمتی تاثیر‌گذار بوده است؛ برای سوداگران بازار ارز این اقدام به نوعی تضمین قیمت به حساب می‌آید و از این لحاظ تاثیر نامناسبی در حفظ و بالا رفتن نرخ ارز در بازار و اثر روانی منفی داشته است.

*۴ سیاست مکمل برای کنترل بازار ارز

این کارشناس ارز افزود: باید سیاست جامع مهار قیمت ارز طراحی شود که این سیاست تمرکز بر تغییر انتظارات عوامل بازار از طریق فروش طبیعی ارز، محدود کردن بخشی از اقلام وارداتی به وسیله افزایش تعرفه، مقابله با جریان‌های سوداگری مشکوک و مخلّ امنیت ملی، استفاده از شگردهای روانی مناسب برای بازار که متاسفانه نظام اداری بروکراتیک قادر به انجام آن نیست.

وی خاطرنشان کرد: البته باید یک نگرش درست نسبت به تامین مالی دولت وجود داشته باشد تا فروش ارز با قیمت بالاتر باید تبعات آن مورد توجه قرار گیرد.

*اتاق معاملات ارزی نیازمند برنامه‌های مکمل است

واعظ با بیان اینکه راه‌اندازی اتاق معاملات ارزی و بازار بین بانکی اقدام مناسبی است، گفت: اتاق نقش مثبتی در تنظیم بازار خواهد داشت اما اگر ما به دنبال تنظیم دائمی بازار هستیم این سازوکار جزئی از یک برنامه سیاستی جامع است؛ در واقع با راه‌اندازی این سازوکار مشکل ارزی کشور به طور کامل برطرف نخواهد شد.

وی ادامه داد: عناصر سیاستی دیگری باید در کنار این اتاق قرار گیرد و واکنش به موقع نسبت به کنش‌های بازار انجام دهد و در جریانات سوداگری بازار رسوخ کرده و به طور طبیعی نرخ را تحت تاثیر قرار دهد. این یک بخشی از برنامه است.

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که با گسترش بانک‌های عامل و افزایش گروه‌های کالایی مشمول این طرح، می‌توان به کاهش قیمت‌ها امیدوار بود، افزود: بله، اما کافی نیست زیرا همواره یک تقاضای پیشتاز از نوع سوداگری در بازار وجود دارد که باید آن را در کنار تامین تقاضاهای واقعی مهار کرد؛ تقاضای پیشتاز بسیار تحت تاثیر محرک‌های اقتصادی است و قبل از اجرای برنامه‌ها، آثار آن را مورد تحلیل قرار می‌دهد و با هدف حداکثر کردن منافع خویش موضع می‌گیرد؛ بنابراین این تقاضا را باید مورد توجه قرار داد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.