چرا تلفات پرندگان فقط در خلیج گرگان اتفاق می‌افتد؟

ایسنا/گلستان مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به اینکه تلفات پرندگان مهاجر تنها در محدوده خلیج گرگان رخ داده و در سایر تالاب‌های منطقه تلفات غیرعادی پرندگان را نداریم، گفت: کاهش سطح آب و ورود آلاینده‌ها، فلزات سنگین و سموم کشاورزی باعث ایجاد شرایطی خاص در زیستگاه پرندگان مهاجر در خلیج گرگان شده است.

محمدرضا کنعانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال نخستین تلفات پرندگان مهاجر ۸ بهمن‌ماه در استان مازندران گزارش شده و طبق اعلام محیط زیست این استان، تا روز گذشته مجموعاً ۳۳۱ لاشه پرنده از سواحل خلیج گرگان در محدوده شهرستان‌های گلوگاه و بهشهر جمع‌آوری شده است.

وی با بیان اینکه پایش منطقه به طور مستمر در حال انجام است، افزود: هنوز در محدوده بندر ترکمن و بندرگز تلفات پرندگان مشاهده نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان بیان کرد: سال گذشته تلفات پرندگان مهاجر از سمت غربی خلیج در محدوده استان مازندران آغاز و به سواحل گلستان رسید. امسال در حال حاضر تلفات در بخش غربی خلیج آغاز شده و نگران آن هستیم که مجدداً تلفات را در سواحل بندر ترکمن و گمیشان داشته باشیم.

کنعانی با بیان اینکه هنوز راهکار عملی برای مقابله با این پدیده به ما ارائه نشده است، تصریح کرد: اگر تلفات پرندگان در سواحل استان آغاز شود، نمی‌توان جلوی آن را گرفت و تنها کاری که می‌توان انجام داد جمع‌آوری سریع لاشه پرندگان از سواحل به جهت جلوگیری از سرایت بیماری به دیگر پرندگان و حیوانات است.

وی خاطرنشان کرد: سال قبل تلفات پرندگان مهاجر در استان گلستان و مازندران تنها در خلیج گرگان و تالاب میانکاله رخ داد و در دیگر تالاب‌ها و آب‌بندان‌های این دو استان تلفاتی گزارش نشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به اینکه تلفات فقط در زیستگاه پرندگان در خلیج گرگان اتفاق می‌افتد، گفت: ورود آلاینده‌ها از مناطق مسکونی، ورود فلزات سنگین، کود و سموم کشاورزی از طریق زه آب‌های کشاورزی، پس‌روی آب دریا و کاهش سطح آب خلیج و کاهش ورود آب از حوزه آبریز بالادست باعث ایجاد این شرایط در خلیج گرگان شده است.

کنعانی ضمن اینکه از مردم خواست حتی‌الامکان در محیط‌های تالابی حضور پیدا نکنند، گفت: هم استانی‌ها در صورت مشاهده پرندگان بیمار یا تلفات غیرعادی پرندگان، مراتب را به دامپزشکی یا محیط زیست اعلام کنند.

وی در ادامه گفت: طرح احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله در ستاد ملی هماهنگی مدیریت تالاب‌ها مصوب و توسط دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ شد و متأسفانه هنوز اتفاق عملیاتی در این منطقه صورت نگرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان بیان کرد: برای این طرح ردیف اعتباری مستقلی دیده نشده اما سازمان بنادر، محیط زیست، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو می‌بایست از محل منابع خود، اعتباری را برای این طرح در نظر بگیرند و آن را انجام دهند. امروز تمامی موانع و ابهامات برای اجرای طرح احیای خلیج گرگان برطرف و مجوزهای لازم داده شده و نیاز است که دستگاه‌ها اقدامات خود را انجام دهند.

کنعانی با تأکید بر اهمیت احیای خلیج گرگان، گفت: علاوه بر موضوع متأثرکننده تلفات پرندگان، در صورت خشک شدن خلیج گرگان زندگی بسیاری از جوامع محلی منطقه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. خشک شدن خلیج فعالیت‌های گردشگری و صیادی و معیشت مردم منطقه را تحت شعاع قرار می‌دهد و همچنین باعث شکل‌گیری پدیده گردوغبار و تغییر اقلیم منطقه خواهد شد.

به گزارش ممتازنیوز، زمستان سال گذشته بیش از ۴۳ هزار قطعه پرنده مهاجر آبزی در محدوده تالاب میانکاله و خلیج گرگان در دو استان مازندران و گلستان تلف شدند و سازمان دامپزشکی، علت مرگ‌ومیر این پرندگان را بیماری بوتولیسم اعلام کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.