چرا میان ترکیه و سوریه جنگی رخ نخواهد داد

جام جم آنلاین: پارلمان ترکیه قانونی وضع کرده که به موجب آن به دولت این کشور اجازه داده می‌شود ـ در صورت لزوم ـ به خارج از مرزهای این کشور نیرو اعزام کرده و مواضع مورد نظر را هدف قرار دهد. طبیعتا این اجازه شامل سوریه نیز می‌شود، اما همین امر باعث شده میان احزاب سیاسی و گروه‌های گوناگون ترکیه دودستگی ایجاد شود.

منتقدان دولت اردوغان می‌گویند، این مصوبه پارلمان ترکیه، چراغ سبزی برای سقوط در باتلاق سوریه و فرستادن فرزندان این کشور به کام مرگ است.

این در حالی است که موافقان می‌گویند، این قانون برای جنگ نیست، بلکه برای دفاع و واکنش مناسب است، همان‌طور که رجب طیب اردوغان رییس کابینه کنونی ترکیه به آن تصریح کرد.

مخالفان جنگ در ترکیه حمله رسانه‌ای گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند و در روزنامه «جمهوریت» چاپ آنکارا آمده است: «تاریخ نخواهد بخشید… ملت به حکومت می‌گوید: نه!» در روزنامه‌های دیگر چاپ آنکارا چنین عناوینی مشاهده می‌شود.

«دعوت فرزندان‌مان به مرگ»، «جنگ، هرگز»، «آیا جنگ جهانی در راه است»، «پایان دیپلماسی» و…

در روزنامه‌های موافق با دولت اردوغان نیز آمده است که باید پیامی به دولت کنونی سوریه ارسال شود تا سوری‌ها به عواقب حوادث اخیر در مرزهای دو کشور فکر کنند، اما در روزنامه‌های دولتی نیز دعوت به جنگ‌افروزی دیده نمی‌شود، ‌بلکه تنها سخن از ارسال پیام و دعوت به تفکر و عقلانیت مشاهده می‌گردد.

یکی از نویسندگان در روزنامه «حریت» نوشت: «مصوبه اخیر در خصوص سیاست دولت ترکیه در رویارویی با سوریه،‌ دیدگاه مردم ترکیه و افکار عمومی را در کشور ترکیه تغییر نخواهد داد. در نظرسنجی‌های متعدد، مردم ترکیه سیاست جنگ‌طلبانه را محکوم کرده و خواهان آن نیستند؛ حتی اگر دخالت نظامی در سوریه به تائید سازمان ملل متحد برسد.»

در نظرسنجی موسسه آمریکایی «مارشال» ۵۷ درصد از شرکت‌کنندگان مخالفت خود را نسبت به سیاست ترکیه در قبال سوریه ابراز داشتند.

در نظرسنجی دیگری که موسسه ترکی «آندی آر» به انجام رسانده، ۶۷ درصد مخالف سیاست دولت ترکیه در رویارویی با سوریه هستند.

در نظرسنجی دیگری چنین آمده است: «۶۴ درصد مخالف این سیاست بوده و ۲۹ نفر از اعضای حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز با سیاست دولت این کشور در قبال سوریه مخالف هستند.»

در نظرسنجی روزنامه «خبر ترک» آمده ۶۱٫۵ درصد مخالف این سیاست بوده و ۸۰ درصد مخالفت خود را از دخالت نظامی ترکیه در سوریه ابراز داشته‌اند.

در نظرسنجی شرکت «مترو پل» آمده است: ۵۶ درصد از سیاست دولت ترکیه در قبال سوریه حمایت نمی‌کنند. در سال ۲۰۱۱ موافقان سیاست‌های خارجی دولت ترکیه به ۴۵ درصد و مخالفان سیاست‌های دولت ترکیه تنها به ۴۰ درصد می‌رسید، اما اکنون این ارقام تغییر کرده و با گذشت حدود یک سال و نیم، تحول گسترده‌ای به وجود آمده است.

سیاست دولت مبنی بر ایجاد اردوگاه برای جای دادن پناهندگان سوری که در اثر ناآرامی‌های این کشور به مرزهای ترکیه پناهنده شده‌اند، ۵۲ درصد مخالف و ۴۲ درصد موافق دارد.

حتی در داخل حزب عدالت و توسعه موافقان ایجاد مکان‌هایی برای اسکان پناهندگان کشور همسایه سوریه به ۵۰ درصد رسیده و گاه ۴۵ درصد موافق دارد. در مجموع، ۶۶ درصد از مردم ترکیه مخالف تداوم این جریان و افزایش پناهندگان سوری حاضر در مرزهای ترکیه هستند.

با ذکر این ارقام که گویای مخالفت گسترده مردمی «با سیاست‌های دولت ترکیه در برخورد با سوریه بویژه دخالت نظامی است و نشان می‌دهد تنها ۱۶ درصد با آن موافق بوده و بیش از ۷۶ درصد از مردم ترکیه با ‌آن مخالف هستند، نیاز به توضیح بیشتری نیست که جنگی در پیش نخواهد بود.»

یک نویسنده ترک می‌گوید: «سیاست خارجه آنکارا، ترکیه را به آتش جنگ می‌کشاند و توجهی هم به انتقادهای گوناگون ندارد.»

وی با انتقاد از قانونی که با شتاب به تصویب رسیده، می‌گوید: «به موجب این قانون، منطقه جغرافیایی وسیعی از دریای مدیترانه تا چین گستره ماموریت نیروهای ترکیه خواهد بود. لیکن باید این محیط‌ کاری ارتش ترکیه را ـ همان‌طور که در عراق اتفاق افتاد ـ محدود کرد. دولت کنونی ترکیه به این قانون نیازمند بود، اما هیچ‌کس نمی‌داند که چه اتفاقی خواهد افتاد؟»

یک نویسنده روزنامه «ملیت» هم می‌گوید: «برای این که مخالفت مردمی در ترکیه با دخالت نظامی در سوریه آشکار شود، به تظاهرات‌ مردمی نیازی نیست.

چین، روسیه، ایران و حتی غرب‌ خواهان آغاز جنگ بین دو کشور ترکیه و سوریه نیستند. این جنگ ـ اگر اتفاق بیفتدـ جنگی مذهبی خواهد بود، به همین خاطر همگان از آن واهمه دارند و هرگونه تلاشی برای اشغال سوریه و دخالت نظامی ترکیه در سوریه، به منزله خودکشی خواهد بود.»

این نویسنده می‌افزاید: «کسی نیست که نداند واشنگتن خواهان آغاز این جنگ نیست و چراغ سبزی برای آغاز آن نداده است. اکنون آمریکا و کشورهای غربی درگیر بحران اقتصادی در کشورهای خود هستند. همه اینها، ترکیه را وادار خواهد ساخت که مشکلات را از طریق سیاسی حل کند و به تنهایی وارد این بازی خطرناک نشود. تا زمانی که ناآرامی‌های سوریه ادامه داشته باشد، ترکیه نیز روی آرامش را نخواهد دید.»

منبع: روزنامه السفیر چاپ بیروت
مترجم: محمدجواد گودینی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.