چرا کانادا سفارت ایران را تعطیل کرد؟

صالحی در خانه ملت پاسخ داد

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
علی‌اکبر صالحی دیروز پس از آنکه در جلسه غیرعلنی یکساعته گزارشی از روند برگزاری اجلاس پنج‌روزه عدم‌تعهد در تهران و دلایل حضور رئیس‌جمهور در اجلاس مکه داد، در جلسه‌ای علنی نیز به تشریح نتایج ریاست ایران بر جنبش عدم‌تعهد پرداخت.

صالحی همچنین در آن جلسه غیرعلنی درباره بسته شدن سفارت کانادا در تهران به سؤالات نمایندگان پاسخ داد.

کانادا، دنباله‌رو صهیونیست‌ها

وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای عدم‌برگزاری اجلاس عدم‌تعهد در تهران گفت: وزیر امور خارجه کانادا در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار عدم‌شرکت وی در این اجلاس شده بود و همچنین رایزنی‌های گسترده‌ای را با اعضای جنبش برای عدم‌شرکت در اجلاس عدم‌تعهد در تهران داشت. ارائه گزارش وزیر امور خارجه از برگزاری اجلاس عدم‌تعهد در تهران نخستین دستور کار جلسه علنی دیروز بود.

علی اکبر صالحی همچنین درباره تعطیلی سفارت کانادا نیز گفت: کشور کانادا در سیاست خارجی تحت‌تأثیر تحرکات صهیونیست‌هاست و خط‌مشی آنها را دنبال می‌کند و از طرفی تلاش می‌کند تا روابط خود را با این رژیم زیاد کرده و رضایتمندی آنها را جلب کند و این اقدام در راستای منافع رژیم صهیونیستی است.

او در گزارش علنی خود نیز به تلاش‌ها و منفی بافی‌های غربی‌ها در جریان اجلاس تهران اشاره کرد و یادآور شد که کانادا یکی از کشورهای پیشرو در رایزنی با سران جنبش عدم‌تعهد و تلاش برای قانع کردن آنها برای تحریم اجلاس تهران بود که موفق به این کار نشد.

رفتار سبک سرانه

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیروز در بخشی از نطق خود به تعطیلی سفارت کانادا اشاره کرد و گفت: رفتار سبک سیاسی دولت کانادا که با ناشی گری در این مقطع انجام گرفت، نشان از دستپاچگی آنان دارد که در مقابل اجماع اکثر کشورهای جهان در تهران، با اقدامی منفعلانه قصد دارند فضای سیاسی را تغییر دهند. وی گفت: متعاقب آن موضعگیری برخی کشورهای اروپایی و خط و نشان کشیدن‌های غیرمتعارف را داشتیم.

اینها همگی بیش از آنکه اقتدار بین‌المللی آنها را نشان دهد، انفعال آنان را ظاهر می‌کند، اما نکته مهم در این است که همانگونه که بارها عرض شد پاسخ این رفتارهای خصمانه را باید در ساماندهی اقتصادی کشور و به تعبیر رهبر معظم، اقتصاد مقاومتی جست.

توبیخ شبکه خاطی

صالحی در پاسخ به سؤال نمایندگان مبنی بر اینکه آیا وزارت خارجه برای به‌تصویب نرسیدن بیانیه اجلاس مکه که براساس آن سوریه از سازمان کنفرانس اسلامی خارج شد، رایزنی‌هایی در اجلاس انجام داده است، گفت: رایزنی‌هایی در این‌باره انجام گرفت اما در نهایت این بیانیه به تصویب اکثریت رسید ولی نکته مهم آن این است که برسر این بیانیه اجماع صورت نگرفت بلکه اکثریت با آن موافقت کردند.

صالحی همچنین درخصوص ایراد نمایندگان مجلس به ترجمه سخنان محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر در مراسم افتتاحیه اجلاس تهران نیز گفت: آقای ضرغامی در گزارشی که دادند گفتند که تنها یکی از شبکه‌ها در ترجمه دارای اشکال بوده که البته مسئولان آن شبکه مورد توبیخ قرار گرفتند اما سایر شبکه‌ها کار ترجمه را به‌درستی انجام دادند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.