چطور سردردهای سینوسی را تشخیص دهیم؟

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: سردردهای سینوسی همیشه با گرفتگی مخاط بینی و سنگینی سر همراه می باشند.
در صورتی که فقط سردرد دارید، به احتمال بسیار این سردرد بر اثر مشکلات
سینوسی بوجود نیامده است. در اینجا به بررسی راه هایی می پردازیم که مشخص
می کند آیا سردرد سینوسی است یا خیر؟


آیا سینوزیت عامل سردردهای شما می باشد یا خیر؟

نزدیک به ۳۰ میلیون نفر در آمریکا به سینوزیت مبتلا می باشند. یعنی التهابات حفره های هوای اطراف بینی و برای اکثر مبتلایان این شرایط اذیت کننده با گرفتگی مخاط بینی و  سنگین شدن سرهمراه است. ولی آیا  واقعاً سردردهای سینوسی وجود دارد؟

سردردهای سینوسی یکی از علائم بیماری سینوس است، اما در واقع یکی از موارد نادر سردردهای راجعه است. دکتر Ellen Drexler مدیر مرکز سردرد مرکز پزشکی مایموندز نیویورک سیتی می گوید: تحقیقات نشان داده است که اکثر اشخاصی که فکر می کنند دچار سردردهای سینوسی می شوند، در حقیقت مبتلا به میگرن می باشند.

آناتومی سینوس و سردردها

سینوس ها در واقع حفرات پرشده از هوایی می باشند که در ناحیه پیشانی، بالای فک و مابین چشم ها و پشت بینی واقع شده اند. سینوس تشکیل شده از غشای مخاطی که از موهای ریزی بنام مژک پوشیده شده است. این مخاط مانع از ورود باکتری ها و آلودگی و جرم به داخل سینوس شده و آنها را به حفره بینی هدایت کرده و با فین کردن خارج می شوند.

در زمانی که جدار داخلی سینوس بر اثر آلرژی یا عفونت متورم می شوند، این مخاط آلوده دوباره به داخل سینوس برگشته و سبب بیماری سینوزیت می شوند و در پی آن تشدید میزان عفونت همراه با درد و فشار داخلی سینوس بوجود می آید.

علائم سردردهای سینوسی

سردردهای سینوسی همیشه با گرفتگی مخاط بینی و سنگینی سر همراه می باشند. در صورتی که فقط سردرد دارید، به احتمال بسیار این سردرد بر اثر مشکلات سینوسی بوجود نیامده است. در اینجا به بررسی راه هایی می پردازیم که مشخص می کند آیا سردرد سینوسی است یا خیر؟

– دردهای سینوسی در محل سینوس یعنی دور چشمها، گونه ها و پیشانی رخ می دهد.

– دردهای سینوسی با تنگی نفس، کاهش حس بویایی، گرفتگی بینی و غلظت و تیره شدن مخاط بینی همراه است.

– دردهای سینوسی با عفونت مجاری فوقانی تنفسی و عود کردن آلرژی همراه است.

– در اول صبح این دردها شدید تر است، هنگامی که سر رو به پایین ، خم شده است و حتی در هوای مرطوب، دردناک تر می گردد.

– دردهای سینوسی ممکن است با تب، گلو درد و آبریزش بینی همراه باشد.

دکتر توضیح می دهد که یک سردرد سینوسی می تواند بخشی از عفونت مجاری فوقانی تنفسی باشد و یا در پی یک سرماخوردگی ساده اتفاق افتد و منجر به سردردی شود که سینوس ها را درگیر می کند. در این شرایط درد در ناحیه سینوسی رخ می دهد و هنگام صبح تا یک یا دو ساعت بعد از اینکه بیمار از خواب بیدار می گردد ادامه خواهد داشت و با گرفتگی بینی و ترشحات آن همراه است. این ترشحات مخاطی ممکن است زرد رنگ یا حتی سبزرنگ باشد که نشان دهنده عفونت باکتریایی است و درصورتی که ترشحات به رنگ روشن باشد نشان دهنده عفونت ویروسی است که در این صورت با تب همراه است.

 
جلوگیری و درمان سردردهای ویروسی

بهترین راه برای جلوگیری از این دسته سردردها، کنترل علائم آلرژی زا و جلوگیری از انواع عفونت هاست.

برای پاک و تمیز نگه داشتن مجاری تنفسی باید متناوباً دستها و صورت را شست، از واکسنهای ضد آنفولانزا استفاده کرد و مایعات به مقدار بسیار نوشید تا غشای مخاطی را کاملاً مرطوب نگه داشته و مانع ورود باکتری ها گردد. علائم آلرژی زا نیز به خوبی به کمک اسپریهای بینی، آنتی هیستامین ها و آمپولهای ضد آلرژی قابل کنترل می باشند. البته باید توجه داشت که مصرف بسیار اسپری های تنفسی ( بیش از دو یا سه روز) می توانند سبب آسیب به سینوسها و گرفتگی مجدد آنها شود.

دردهای سینوسی همچنین به کمک داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوبروفن قابل درمان می باشند. علاوه بر آن کمپرس آب گرم، سرم شستشوی نمکی و داروهای ضد احتقان بینی می توانند موثر باشند. البته در صورتی که سابقه بیماری قلبی یا فشار خون دارید، قبل از استفاده از داروهای ضد احتقان و دی کونژستانها مانند phenylephrine یا  pseudoephedrine با پزشک خود مشورت کنید.

اگر علائم آلرژی ماندگار (طولانی مدت) دارید یا سرماخوردگی شما بیش از ۵ تا ۷ روز ادامه پیدا کرد، قبل از آنکه دچار سینوزیت شوید، باید به پزشک مراجعه کنید. عفونت های سینوسی معمولاً با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک به کلی از بین می روند . البته گاهی پزشکان برای از بین بردن فشار و گرفتگی مجاری تنفسی و سینوزیتهای مزمن و سردردهای شدید سینوسی ، جراحی را پیشنهاد می دهند.

آشنایی بیشتر با علائم، نشانه ها و دلایل بروز دردهای سینوسی، به انتخاب درمان مناسب و پیشگیری از این دسته دردها و عفونت های سینوسی کمک به سزایی می کند.

منبع: مجله پزشکی مادر

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.