چهاردهمین جلد فرهنگنامه کودکان و نوجوانان زیر چاپ رفت

به گزارش خبرنگار مهر، فرهنگنامه کودکان و نوجوانان اولین دایره‌المعارفی است که برای کودکان و نوجوانان ایرانی تالیف و منتشر می‌شود. پیش از این دایره‌المعارف‌هایی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان کشور منتشر شده‌اند که ترجمه نسخه‌های انگلیسی و دیگر زبان‌ها بوده‌اند اما فرهنگنامه کودکان و نوجوانان اولین فرهنگنامه تالیفی است که برای این گروه سنی در کشور منتشر می‌شود و انتشار مجلدات آن از سال ۱۳۵۸ توسط شورای کتاب کودک آغاز شد.

اهمیت این دانشنامه در این است که دایره‌المعارف‌های دیگری که تا به حال برای کودکان و نوجوانان کشور منتشر شده‌اند، عاری از مباحثی هستند که شامل موضوعات مربوط به ایران و اسلام را شامل شوند. دیگر دایره‌المعارف‌ها هم در کشورهای دیگر مطالب کامل و جامعی درباره ایران و اسلام ندارند، اما این دو موضوع در فرهگنامه کودکان و نوجوانان اهمیت زیادی دارد، چون مخاطبان اصلی این دانشنامه کودکان و نوجوانان گروه سنی ۱۰ تا ۱۶ سال ایرانی هستند.

با وجود این که مخاطبان اصلی این فرهنگنامه کودکان و نوجوانان هستند، بزرگسالان هم می‌توانند از مجلدات این مجموعه بهره ببرند. اما این کتاب‌ها ویژه کودکان و نوجوانان طراحی و تدوین می‌شوند و دشواری کار در تدوین و ویرایش آن‌ها، ساده‌سازی جمله‌بندی‌های کتاب است. به عنوان مثال مبحث مانند آیرودینامیک در علم مکانیک باید به صورت ساده سازی شده و با جملاتی که برای کودکان و نوجوانان قابل درک باشند، مطرح شود.

«فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» با هدف پاسخ‌گویی مناسب و دقیق به سوالات گوناگون مخاطبانش،‌ با نگرش علمی و با الهام از تاریخ و فرهنگ ایران منتشر می‌شود. در مجلدات این دانشنامه می‌توان مقالات زیادی درباره ایران و جهان در حوزه‌های فلسفه، دین، علوم اجتماعی، طبیعی، ریاضیات، علوم تجربی، ادبیات، هنر، تاریخ،‌جغرافیا، علوم کاربردی و … پیدا کرد.

چهاردهمین جلد از این فرهنگنامه در حال حاضر به زیر چاپ رفته و پیش‌بینی می‌شود این دانشنامه یک مجموعه ۲۶ جلدی شود.


MehrNews Rss Feed

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. آشنا:

    از مشی و تفکر شما نااگاهم. اما اگر واقعا دوستدار فرهنگ این مرز و بوم هستید بدانید که این فرهنگنامه ها با مبانی سکولاریستی و برای دور کردن کودکان و نوجوانان ما از دین و انقلاب نوشته شده اند و می شوند. شورای کتاب کودک یک مجموعه با چنین تفکری است و سوابق عقیده ای و سیاسی بسیار بدی در رژیم گذشته داشته و همچنان – هر چند به شکل منافقانه – همان مشی را ادامه می دهد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.