چگونه از چشم خود در برابر مانیتور محافظت کنیم؟

ممتازنیوز:

راهکارهایی برای ضرر کمتر نمایشگر به چشم

آیا شما از خستگی و سوزش چشم رنج می‌برید؟ مطمئنا خیره شدن به نمایشگر می‌تواند آسیب جدی به چشم وارد کند که قابل جبران نباشد.

قانونی به نام ۲۰-۲۰-۲۰ وجود دارد که می‌گوید پس از ۲۰ دقیقه کار با نمایشگر به مدت ۲۰ ثانیه به ۲۰ فوت دورتر نگاه کنید. این یک راهکار است که آسیب را کمتر می‌سازد و چشم شما را استراحت می‌دهد. پلک زدن زیاد هم می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. اما می‌توان با کمی تغییرات در نمایشگر هم آسیب را کمتر کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا راهکارهایی برای کاهش ضرر چشم به شما پیشنهاد دهیم.

موقعیت مانیتور

یکی از اصولی‌ترین را‌ه‌ها فاصله چشم با مانیتور است که باید حدود ۲۰ تا ۳۰ اینچ باشد. هم‌چنین چشم شما باید هم‌سطح با بالاترین نقطه‌ی مانیتور باشد که می‌توان با تغییر ارتفاع صندلی و یا تغییر ارتفاع مانیتور این کار را انجام داد. نکته کلیدی اینجاست که شما باید هنگام کار به پایینتر نگاه کنید نه بالاتر و وسط نمایشگر باید ۱۵ تا ۲۰ درجه پایین‌تر از سطح چشم شما باشد.

سایز متن و رنگ

متن باید ۳ برابر بزرگتر از ریزترین سایزی باشد که شما در حالت عادی – فاصله ۲۰ تا ۳۰ اینچی – می‌توانید بخوانید. و اما بهترین ترکیب رنگ، متن سیاه با پس زمینه سفید و یا هر متن تیره روی پس زمینه روشن می‌باشد. هم‌چنین باید از کنتراست پایین پرهیز کنید.

روشنایی و درخشش نمایشگر

آیا به دنبال یکنواخت بودن روشنایی نمایشگر با محیط هستید؟ به پس زمینه سفید یک وبسایت نگاه کنید. اگر مثل چشمه نور در اتاق است، نور نمایشگر زیادی روشن است و یا اگر تیره و خاکستری به نظر می‌رسد، احتمالا زیادی تاریک است.

دمای رنگ

بهترین راه برای تنظیم دمای رنگ، استفاده از این نرم افزار می‌باشد: f.lux . این برنامه رایگان بر اساس موقعیت مکانی و زمانی شما، دمای رنگ نمایشگر را تنظیم می‌کند. دماسنجی این برنامه بر اساس کلوین صورت می‌گیرد. بهترین راه برای فهمیدن دمای رنگ محیط، دیدن آن از بیرون در شب است. بیشتر محل‌ها از رنگ گرم قرمز متمایل به نارنجی استفاده می‌کنند. از داخل مکان نمی‌توان دمای رنگ محیط را به درستی فهمید چون چشم خود را به آن رنگ وفق می‌دهد و نمی‌توان تشخیص صحیح داد. چیزی که بسیار اهمیت دارد دمای رنگ مانیتور است که یکی از عوامل اصلی خستگی چشم می‌باشد و اینجاست که این برنامه به کار می‌آید.

در طول روز این برنامه رنگ مانیتور را سرد و در دمای ۶۵۰۰ کلوین نگه می‌دارد و اما در شب دمای رنگ را به ۳۴۰۰ کلوین می‌رساند که تمایل به رنگ زرد دارد. اما خودتان می‌توانید تنظیمات مختلفی در این برنامه انجام دهید ولی هرچه رنگ متمایل‌تر به زرد باشد، خستگی چشم شما هم کاهش می‌یابد. عینک‌هایی هم وجود دارند که مخصوص کار با کامپیوتر می‌باشند و رنگ شیشه آن‌ها متمایل به زرد است و از همین قضیه الهام گرفته شده است.

بهترین راه تنظیم این برنامه، دادن مختصات مکانی محل کار یا زندگی است. راه دیگری هم وجود دارد. یک صفحه سفید در مانیتور باز کنید و با استفاده از این برنامه دمای رنگ را تغییر دهید و هر وقت رنگ نمایشگر کاملا شبیه دیوار سفید محیطتان شد، آن موقع در بهترین شرایط قرار دارید.

wired

پی سی وار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.