چگونه بچه ها را سرگرم کنیم؟

۱فروردین ۱۳،
ممتاز نیوز :  وقتی پای خانه ماندن بچه‌ها در میان باشد مادر‌ها و پدر‌ها به اولین مسئله‌ای که فکر خواهند کرد سرگرمی کودکان است. دیدن تلویزیون یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه کوچولو‌هاست.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از شهرزاد ؛ اما با کمی خلاقیت به خرج دادن می‌توان ساعت‌های بیشتری از زمان در خانه بودن بچه‌ها را سرگرم کرد و لحظات آن‌ها را خاطره انگیز و شاد کرد. نقاشی و رنگ‌آمیزی از جمله مواردی است که بچه‌ها آن را دوست دارند و حاضر می باشند زمان بسیاری را صرف آن کنند.

رنگ‌آمیزی انگشتی

رنگ‏های انگشتی 

کاغذ

رنگ‌آمیزی انگشتی، یک ماجراجویی فوق‌العاده درهم و برهم است که هر کودکی باید پس از ۲ سالگی آن ‏را تجربه کند (و برای بچه‌های کوچک‌تر، اگر تحملش را داشته باشید!). متاسفانه ممکن است برای والدین تجربه‏ای خسته‌کننده باشد؛ زیرا برای آماده‌سازی و تمیزکاری، کار بسیاری می‌‏طلبد و احتمالا کودک فقط ۵ دقیقه یا کمتر، با این فعالیت مشغول خواهد بود! پس آماده کثیف‌کاری بسیار باشید و حتما به کودک روپوش کار بپوشانید. کاغذ را اول خیس کنید تا رنگ بهتر سُر بخورد. یک قطره رنگ روی کاغذ بچکانید و بگذارید کودک داخل آن برود. رنگ‏های آماده برای رنگ‌آمیزی انگشتی را می‌‏توانید بخرید یا خودتان آن‏ را تهیه کنید.

نقاشی با چشم بسته

    چشم‌بند

    مداد شمعی یا ماژیک

    کاغذ

چشمان کودک را با چشم‌بند ببندید، بعد از او بخواهید روی کاغذ، با مداد شمعی یا ماژیک نقاشی بکشد. وقتی کامل شد چشمانش را باز کنید و به نوبت، شکل‏‌ها یا اشیا پنهان در تصویر را پیدا کنید.

نقاشی پوست درخت

    پوست درخت

    مداد شمعی، خودکار یا رنگ

به پیاده‏روی بروید و پوست درخت جمع کنید. در خانه با کمک مداد شمعی و خودکار یا رنگ، تصاویری روی آن بکشید. با کودک دربارهٔ چگونگی کاربرد پوست درخت قبل از اختراع کاغذ و چگونگی ساخته شدن کاغذ از درختان صحبت کنید.

رنگ‌آمیزی با نشاسته

    کاسه

    نشاسته مایع

    مایع ظرفشویی

    دستمال کاغذی یا پلاستیکی

    رنگ لعابی پودری

کمی مایع ظرفشویی را با نشاسته مایع در کاسه‌ای ترکیب کنید و روی پوشش مخصوص رنگ‌آمیزی مثل رومیزی کاغذی یا پلاستیکی بریزید. رنگ لعابی پودری را روی نشاسته بپاشید و بگذارید کودک ترکیب رنگ‏‌ها را تجربه کند.

فرو کردن در رنگ

    حوله کاغذی

    کاسه‌های رنگ خوراکی رقیق شده یا آبرنگ غلیظ

از کودک بخواهید یک حوله یا دستمال کاغذی را به شکل یک پاکت کوچک تاکند. هر گوشه ‏ آن ‏را داخل یک کاسه رنگ (رنگ خوراکی رقیق یا آبرنگ غلیظ) فروکنید. برای هرگوشه، از یک رنگ متفاوت استفاده کنید. حوله کاغذی را باز کرده و آویزان کنید تا خشک شود. می‌توانید از انواع مختلف کاغذ استفاده کنید. هرچه کاغذ بیشتر رنگ جذب کند، رنگ سریع‌تر در آن پخش خواهد شد. کاغذ برنجی برای این کار بسیار عالی است و از آن کاغذ کادوی قشنگی درمی‌آید اما نسبتا گران است.

رنگ‏ آمیزی

رنگ‌آمیزی، راه فوق‌العاده‌ای برای بروز خلاقیت کودک است. صفحات بزرگ کاغذ، ظروف پر از رنگ‏های مختلف، قلم‌موهای بزرگ و روپوش نقاشی، هنرمند کوچک شما را در روزهای بارانی شاد نگه می‌‏دارد. فضایی مناسب برای کار فراهم کنید، وسایل را دم دست نگه دارید و بخش تمیزکاری را به عهده بگیرید. هرگاه می‌توانید، خارج خانه کار کنید و از طبیعت بیشتر الهام بگیرد.

بهترین نوع رنگ برای کودکان، رنگ پوستری یا رنگ لعابی است که می‌‏توانید آن را به شکل مایع یا پودر از هر مغازه وسایل هنری بخرید. کودک به ندرت به بیشتر از سه رنگ قرمز، آبی و زرد نیاز دارد. به او یاد دهید با ترکیب این سه رنگ، رنگ‏های دیگر را بسازد. بلوک‏های لعابی نیز موجود و برای استفاده، بهترند چون مجبور نیستید آن‏‌ها را رقیق کنید جاری هم نمی‌‏شوند و راحت‏‌تر تمیز می‌‏شوند. به علاوه، این بلوک‏‌ها به صرفه می باشند چون ارزانترند و تا مدت‌ها تمام نمی‌‏شوند. اما کودک احتمالا به اندازه رنگ‏های مایع براق و خوش‌ظاهر از آن‏‌ها خوشش نخواهد آمد.  کاغذ را می‌توانید از مغازه‌های لوازم هنری بخرید اما جایگزین‏های زیر را هم در نظر بگیرید. ک

اغذ مخصوص چاپ روزنامه برای رنگ‌آمیزی عالی است. می‌توانید از یک چاپخانه روزنامه، کاغذهای ته‌رول را ارزان بخرید. به چاپخانه محل سری بزنید و خواهش کنید به مدت یک یا ۲ هفته یک جعبه خالی آنجا بگذارید. شاید مسئول آنجا موافقت کند تا آن را با کاغذهایی که دور انداخته خواهند شد پُرکند. کاغذ سنباده نرم را به عنوان جایگزین امتحان کنید که اثری فوق‌العاده دارد.

برای رنگ‌آمیزی انگشتی، از طرف براق کاغذ فریزر که از سوپرمارکت خریده‌اید (یا هر کاغذی که رطوبت از آن عبور نمی‌کند) استفاده کنید که ارزان‌تر از کاغذ مخصوص رنگ‌آمیزی انگشتی است و مثل‌‌ همان عمل می‌کند.  در حمام یا آشپزخانه، طناب ببندید و نقاشی‏‌ها را آویزان کنید تا خشک شود. می‌توانید نقاشی‌ها را با گیره لباس به طناب بزنید. وقتی خشک شد، نقاشی‌های کودک را به طور چشمگیری نمایش دهید و به کاربردهای خلاقانه برای بعضی از آن‌ها بیندیشید؛ بسیاری از این آثار می‌‏تواند کارت ‏تبریک یا کاغذ کادوهای عالی باشد.

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.