چیدمان لوازم خانه ، بر اساس متراژ

درحالی که افراد بسیاری فقط به این فکر می‌کنند که مبلمان یا فلان وسیله را در مقابل کدام دیوار بگذارند، طراحان دکور علاوه بر این، به فضای ایجاد شده میان مبلمان و لوازم، نوع معماری و فضا در کنار هم نیز فکر می‌کنند.

اگر میخواهید فضای اتاق یا خانه تان را بزرگتر جلوه دهید باید از الگوی تک رنگی استفاده کنید. یعنی تنها از یک رنگ یک دست و ثابت برای رنگ آمیزی دیوارها و کفوش و حتی فرش استفاد کنید. نصب آینه روی دیوار یا سقف نیز میتواند روشی سریع و موثر برای بزرگتر جلوه دادن فضای یک اتاق باشد.

طراحی فضا و دکور داخلی خانه بدون شک با کمک دو عامل استعداد و تجربه امکان پذیر است.
مطلب زیر به شما کمک میکند تا فضاهای کوچک را بزرگتر جلوه دهید و اتاقهای نشیمن خودمانیتر و راحت تری ایجاد کنید.

فضای کوچک را بزرگتر جلوه دهیم
اگر میخواهید فضای اتاق یا خانه تان را بزرگتر جلوه دهید باید از الگوی تک رنگی استفاده کنید. یعنی تنها از یک رنگ یکدست و ثابت برای رنگ آمیزی دیوارها و کف پوش و حتی فرش استفاد کنید.
نصب آینه روی دیوار یا سقف میتواند روشی سریع و موثر برای بزرگتر جلوه دادن فضای یک اتاق باشد. شما حتی میتوانید کل دیوار را با آینهای بزرگ بپوشانید یا از تعداد زیادی سطوح صیقلی و انعکاسی چون شیشه یا ورقههای لوسیتی برروی در و دیوار استفاده کنید.

به علاوه برای ایجاد حس بزرگی و جاداری فضا معمولا بهتر است از رنگهای روشن و در صورت امکان از پنجرههای بزرگ کمک گرفته و اگر ممکن باشد از نور مصنوعی که از خارج اتاق یا پنجره به داخل میتابد در شب استفاده کنید؛ چرا که این کار توجه بیننده به کوچکی فضا را کم میکند.

تا آنجایی که میتوانید از نور و روشنایی بیشتر در خانه استفاده کنید. اگر بتوانید از سقف به عنوان یک شبنما و منعکس کننده همانند یک آسمان استفاده کنید، میتوانید فضایتان را بزرگتر جلوه دهید و با ایجاد نوعی جریان همبستگی در میان اتاق میتوانید فضا را بزرگتر جلوه دهید.

پوشاندن کف تمامی اتاقها با کفپوشی یکدست و یکرنگ نیز راهی برای بزرگتر و طولانی تر جلوه دادن فضای یک خانه است. برای مثال میتوانید کف تمامی اتاقها را با کفپوش چوبی، پارکت یا سرامیک بپوشانید و این کفپوش را از اتاق خواب به هال و پذیرایی ادامه دهید.
از همین روش میتوانید برای دیوارها نیز استفاده کنید یعنی بر روی تمامی دیوارها از رنگ و تزئیناتی مشابه بهره بگیرید. بنابراین یکدستی رنگ دیوارها و کفپوش و فضاهای خالی میان وسایل منزل موجب بزرگنمایی و هماهنگی فضا میشود و تفکیک و جدایی دقیق میان اتاقها و فضاها و اینکه یک اتاق در کجا آغاز و در کجا پایان مییابد از بین خواهد رفت.

برای راحت و گرم تر به نظر رسیدن یک فضا بخصوص فضاهای بزرگ بهتر است از اجسام و لوازم با شکل پیچیده و شلوغ و پارچه های بافتداری چون مخمل، خز، جیر و… در مبلمانها استفاده کنید

نکته دیگری که برای بزرگتر کردن فضا باید در نظر بگیریم این است که هرچه میتوانید از لوازم و مبلمان کمتر و ظریفتری در فضای اتاقها استفاده کنید. تعداد لوازم اتاق را به حداقل برسانید و فضا را خلوت تر کنید. اجازه دهید که تنها چند شی و وسیله اندک و کوچک اما زیبا جلوهگری کنند.

آینه را فراموش نکنید چرا که آینه ها همیشه در بزرگتر به نظر رسیدن فضا مناسبند. به خاطر داشته باشید که همیشه خریدن مبلمان و لوازم و پرکردن فضا، راهی برای زیباتر کردن دکور و فضا نیست بلکه شما باید سعی کنید که فضا را خلق کنید.

ایجاد فضایی خودمانی و راحت در اتاق های بزرگ
گاهی میتوانید اتاقی در دل اتاق بزرگتر دیگر ایجاد کنید چرا که این گنجایش و فضاهای کوچکتر داخلی، به شما اجازه میدهد که در عین حفظ وسعت فضا، محیطی گرم و کوچکتر در دل فضایی بزرگ و بیروح به وجود آورید. با ایجاد گوشه های دنج کوچک در یک اتاق بزرگ میتوانید فضاهای راحت کوچکی برای افراد و منظورهای متفاوت ایجاد کنید.

معمولا رنگهای تیره و گرم، فضای یک اتاق بزرگ را راحت و گرمتر میکنند. البته امکان رنگ آمیزی سقفها را نیز فراموش نکنید. کوچکتر و تیره تر کردن فضای یک اتاق موجب گرم و نرمتر به نظر رسیدن آن فضا خواهد شد. با یک نورپردازی خوب میتوان این فضای تیره را دنج تر کرد.

برای راحت و گرم تر به نظر رسیدن یک فضا بخصوص فضاهای بزرگ بهتر است از اجسام و لوازم با شکل پیچیده و شلوغ و پارچه های بافتداری چون مخمل، خز، جیر و… در مبلمانها استفاده کنید.

سعی کنید بیشتر لوازم زندگی و فعالیت خود را در مرکز اتاق بزرگی بچینید و مرز و محدوده اتاق را با تکههای بزرگ مبلمان مشخص کنید. بدین ترتیب بزرگی و بیقوارگی اتاق کمتر جلوه خواهد کرد. به جای استفاده از روش قدیمی پارتیشن بندی یا کمد دکوری یا کتابخانه برای جداکردن و کوچک کردن یک اتاق بزرگ بهتر است به کمک وسایل و مبلمانها در واقع یک یا چند فضا و اتاق کوچکتر در دل اتاق بزرگتر به وجود آورید و لوازم و مبلمانهای خود را به دور قالیچه های رنگی کوچک بچینید.

مجبور نیستید از رنگهای متداول و معمول چون بژ تیره، کرم تیره یا رنگهای دیگری از این دست استفاده کنید، میتوانید از رنگ نارنجی هم کمک بگیرید. همچنین برای ایجاد فضایی گرم از پردهها و پوشش های رۆیایی تری برای پنجره ها استفاده کنید. دیوارها و پنجرههایی که با پارچه های نرم و ظریف پوشانده میشود راحت و گرمتر به نظر میرسند.

از مبلمانی نرم و راحت با رنگهای تیرهای چون نارنجی، انواع صورتی و قرمز که احساس آرامش بیشتری نسبت به رنگهای سرد ایجاد میکنند در لوازم خانه استفاده کنید، علاوه بر این ریزش نور از فضایی وسیعتر در سقف بهتر از نور یک تک لامپ است که مستقیم از بالای سر بر اتاق میتابد چرا که نور اولی فضایی آرامتر را ایجاد میکند.

منبع : شمیم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.