کارشناسان تاکید دارند اقتصاد آمریکا مبتنی بر جنگ افروزی است

تهران/واحدمرکزی‌خبر/سیاسی /۰۷/۱۹

۰۰:۰۵:۱۳٫۱۷
کارشناسان آمریکایی تاکید دارند اقتصاد آمریکا مبتنی بر جنگ افروزی است و مردم تاوان این سیاست را می پردازند.
به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، از زمانیکه آیزن هاور رئیس جمهور پیشین آمریکا در نطق خداحافظی از قدرت گرفتن مجموعه نظامی-صنعتی در آمریکا سخن گفت ، شرکتهای سازنده تسلیحات در آمریکا قدرت بیشتری به گرفتند و نفوذ آنها افزایش یافت.
دارنل استفن سامرز فعال ضدجنگ در این خصوص گفت:« آمریکا در نیم قرن گذشته به جنگهای استعماری مختلف مشغول بوده است.»
دیوید لیندورف روزنامه نگار آمریکایی نیز گفت:« فعالیت شرکتهای نظامی و تسلیحاتی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم گسترش یافت . در آن زمان آمریکا برای کشورهای مختلفی از قبیل انگلیس و فرانسه نیز تسلیحات فراهم می کرد.در دوران جنگ جهانی دوم، شرکتهای بزرگ آمریکایی از قبیل جنرال موتورز و جنرال الکتریک که پیش از جنگ کالاهای غیرنظامی تولید می کردند، به ساخت تجهیزات نظامی روی آوردند. همین مسئله سبب قدرت گرفتن این شرکتها شد. »
مایکل برنز تحلیلگر آمریکایی گفت:« پس از جنگ جهانی دوم شرکتهای نظامی آمریکا روز به روز بزرگتر شدند. آمریکا با آغاز جنگ در ویتنام این فعالیتهایش را گسترش داد و در ادامه به حمایت تسلیحاتی گسترده از اسرائیل روی آورد. آمریکا کوشیده است با تکیه بر تسلیحات اش ،سلطه خود را گسترش بدهد و در حال حاضر هم همین رویکرد را درباره اقیانوس آرام دنبال می کند یعنی جایی که کانون قدرت چین به شمار می رود. به هرحال واقعیت این است که جنگ بخشی از فرهنگ سیاسی آمریکاست. فعالیت در عرصه ساخت تسلیحات و تجهیزات نظامی برای شرکتهای فعال در این زمینه بسیار سودآور بود و در مجموع می توان گفت اقتصاد آمریکا مبتنی بر جنگ بوده است.»
سامرز نیز گفت:« شرکتهای نظامی-تسلیحاتی رابطه بسیار نزدیکی با دولت آمریکا دارند. درواقع این شرکتها بخش جدانشدنی اقتصاد آمریکا به شمار می روند.»
نکته جالب توجه اینکه آمریکا برای تامین هزینه های جنگ خود در عراق و افغانستان و جنگ جهانی دوم به استقراض از کشورهای دیگر روی آورده است یا اینکه از طریق افزایش مالیات این کار را انجام داده است. به هرحال، در همه این موارد مالیات دهندگان آمریکایی بار مالی این رویه جنگی را متحمل شده اند . اما شرکتهای خصوصی رشد کرده و از این مسئله سود کلانی به جیب زده اند. تاثیر کلی جنگ براقتصاد آمریکا کاملا روشن است.
لیندورف گفت:« اتکای آمریکا به جنگ به ضرر اقتصاد این کشور است. مردم نباید اجازه بدهند چنین رویه ای ادامه پیدا کند.»
مایکل برنز افزود:« آمریکا از سلطه و قدرت نظامی استفاده کرده است تا در عرصه جهانی به قدرت نمایی نظامی بپردازد. این رویکرد نشان دهنده باقی ماندن ذهنیت مبتنی بر گسترش نظامیگری در آمریکاست.»
لیندورف گفت:« وقتی مجموعه ای از شرکتهای نظامی-تسلیحاتی در اقتصاد کشوری فعال باشند، اقتصاد مبتنی بر جنگ می شود. چنین اقتصادی نمی تواند فرصتهای شغلی چندانی بوجود بیاورد و درواقع سبب کاهش فرصتهای شغلی می شود. این اقتصاد سبب کاهش فضای رقابتی نیز می شود.»
دنیس کاسینیچ عضو کنگره آمریکا در این خصوص گفت:« جنگهای آمریکا فقط به نفع شرکتهای خصوصی است که از جنگ سود می برند. جنگ افروزی به ضرر اکثر مردم آمریکاست و عده ای اندک از این مسئله سود می برند. جنگهای آمریکا موید همین مسئله است. جنگ عراق که مبتنی بر دروغ بود ، بیش از سه تریلیون دلار برای آمریکا هزینه داشت . جنگ افغانستان و لیبی نیز همینطور است. پنجاه درصد بودجه آمریکا به پنتاگون داده می شود که پول بسیار کلانی است. این پول در دست عده ای اندک قرار می گیرد. این درحالی است که مردم آمریکا فرصتهای شغلی کافی ندارند و از پوشش بیمه ای و مسکن و بازنشستگی بهره مند نیستند.»
به گفته جوزف استیگلیتز برنده نوبل اقتصاد ، آمریکا فقط در یک دهه گذشته بیش از پنج تریلیون دلار برای جنگ در عراق و افغانستان و ماجراجویی های دیگر هزینه کرده است. این درحالی است که بیکاری و بی خانمانی و مشکلات دیگر گریبانگیر مردم این کشور است.
لیندورف افزود:«ادامه سیاست جنگ افروزی آمریکا امکان پذیر نیست. این رویکرد نمی تواند نتیجه ای به همراه داشته باشد. اختصاص پنجاه درصد از بودجه به هزینه ها نظامی ادامه پذیر نیست. به همین علت است که نظام آموزشی آمریکا مشکلات جدی دارد. شماری از شهرهای آمریکا به علت همین رویکرد به مناطق جنگی شبیه هستند . ساختمانها در حال خراب شدن هستند. مواد مخدر در همه جای آمریکا دیده می شود. همه این مشکلات به علت آن است که منابع مالی بسیار زیادی از اقتصاد آمریکا یعنی پنجاه درصد بودجه کشور برای جنگ اختصاص پیدا می کند.»
سامرز گفت:« شرکتهایی در آمریکا وجود دارند که از جنگ سود می برند.
۰۰:۱۴:۲۹٫۲۱


IRIBNews RSS PoliticNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.