کارگردان نارنجی پوش: من به آقای ربانی مرحبا می گویم

خبرگزاری آریا- پس از آنکه شهرداری تهران و شورای شهر از رفتار انسانی و شرافتمندانه رفتگر بجنوردی در برگرداندن سرمایه گمشده همشهری اش به او قدر دانی کرد ، این بار نوبت به کارگردان فیلم «نارنجی پوش» رسید تا به همراه عوامل این فیلم بزرگداشتی را برای احمد ربانی و همزمانی با روز جهانی کارگر در سینما آزادی تهران برپا کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از “تهران سما”،  داریوش مهرجویی به همراه عده ای از عوامل آخرین ساخته سینمایی اش، “نارنجی پوش”، در سینما آزادی مراسمی را بر پا و با اعطای ده میلیون ریال از جانب عوامل این فیلم به احمد ربانی از وی تقدیر کردند. وی ضمن اهدای این هدیه گفت: این ۱۰ میلیون ریال تحفه ناقابلی است که از طرف عوامل فیلم تقدیم ایشان می‌کنم. امیدوارم همه نارنجی‌پوش‌ها و مردم از وی یاد بگیرند.ما خودمان می‌خواستیم که از این رفتگر شریف تقدیر کنیم و برای من بسیار عجیب است که در مقابل فداکاری این فرد، طرف مربوطه تنها مبلغی ناچیز -۲۰۰ هزار تومان- برای این کار بزرگ پرداخت کرده است.
مهرجویی ادامه داد: پیشنهاد شده که مردم یک حساب بانکی برای این رفتگر فداکار باز کنند . اگر این کار انجام شود من اولین کسی هستم  که به این حساب کمک می‌کنم.
این کارگردان سینما در خصوص اقدامی که ربانی انجام داده، معتقد است: کار این رفتگر فداکار، کاری شرافتمندانه بود .  امیدوارم همه دزدان و کلاهبرداران، شرافت را از این فرد پاک و صادق یاد بگیرند. من به آقای ربانی مرحبا می‌گویم، در شرایط کنونی که همه دچار مشکلات مالی هستند و ایشان هم درآمد زیادی ندارد، این کار بسیار قابل ستایش است. ایشان نارنجی‌پوش شریفی هستند.
مهرجویی که از کارگردانان صاحب نام سینمای ایران است سال گذشته با حمایت شهرداری تهران اقدام به ساخت اثری کرد که موضوع  اش یکی از بزرگ ترین دغدغه های شخصی وی بوده است.  به همین دلیل امروز که مورد انتقادهای شدید در بار ه ساخت این فیلم قرار گرفته است از کرده خود پشیمان نیست و اثر خود را نه تنها اثری سفارشی نمی داند که با صدای بلند اعلام می کند کاری را انجام داده که دغدغه اش بوده. حرفی که با اقدام دیروز وی نمی توان آن را صرفا یک ادعا دانست.

فکر نمی‌کردم کارم اینقدر واکنش مثبت داشته باشد

سینما آزادی عصر ۱۲ اردیبهشت میزبان احمد ربانی رفتگر بیرجندی و تعدادی از عوامل فیلم “نارنجی پوش” بود تا برای بار دیگر از اقدام این رفتگر نمونه تقدیر به عمل آورد. اقدامی که بسیاری را متحیر کرد. اما سوالی که در مدت زمان اجرای مراسم به کرات شنیده می شد این بود:” اگر این کیف را تو پیدا کرده بودی تحویل می دادی؟”  سوالی که ربانی در پاسخش بارها گفته:” لحظه‌ای که کیف را پیدا کردم و محتویاتش را دیدم تنها به فکر بازگردان آن به صاحبش بودم و فکر نمی کردم تحویل کیف چنین واکنش های مثبتی را داشته باشد”.
ربانی در ادامه صحبت هایش با شهرنوشت با اشاره به این نکته که شهرداری تهران در مراسم تجلیل از کارگران نمونه شهرداری از او نیز دعوت به عمل آورد تا در این مراسم حضور داشته باشد، افزود: وضعیت کاری ما در بجنورد به گونه‌ای است که هر سه ماه یکبار قراردادمان تمدید می‌شود اما به دلیل انجام این کار با بنده قرارداد یکساله منعقد کردند.

نارنجی پوش دغدغه مهرجویی بود

در کنار تقدیر از احمد ربانی موضوع قابل تامل دیگری که در مراسم دیروز وجود داشت اکران فیلم “نارنجی پوش” در سینما آزادی بود. فیلمی که مورد انتقاد برخی منتقدان قرار گرفته  مبنی بر اینکه اثری سفارشی ساخته شده که قابل ارزش هنری نیست. موضوعی که نظام الدین کیایی، صدابردار این فیلم در خصوص آن به شهرنوشت می گوید: داریوش مهرجویی در سنی نیست که بخواهد برای شهرت خود فیلم بسازد بلکه دغدغه ای که در مورد این موضوع داشته منجر به ساخت چنین اثری شده است. منتقدان ما شاید منتقدان خوبی باشند اما شهروندان خوبی نیستند و در نتیجه از دید یک شهروند خوب نمی توانند به این ار نگاه کنند.
وی همچنین افزود: دوستانی که به این شکل به قضیه نگاه می کنند تا به حال با خود اندیشیده اند که وظیفه یک سینماگر چیست؟ اگر کسی در مورد موضوعی فیلم می سازد که دغدغه اوست باید بگوییم کار سفارشی انجام داده؟! در شرایطی که می بینیم شهرداری هر روز خیابان ها را تمییز می کند اما با بارش یک باران شهر پر از زباله می شود باز هم نباید به این فکر کنیم که شهروندان آنطور که باید به وظیفه خود آشنا نیستند و نیاز به فرهنگ سازی در این زمینه وجود دارد؟ آنچه مسلم است این است که شهرداری بیش از آنچه باید تلاش می کند اما به دلیل نبودن فرهنگ هنوز در این زمینه دچار مشکل هستیم و اگر این مسائل به تصویر کشیده می شوند نباید با آنها چین برخوردی را پیش بگیریم. داریوش مهرجویی این فیلم را در مقایسه با “گاو”، ” هامون” و… نساخته بلکه دغدغه خاطرش بوده که از آن رنج می برده. مهرجویی آدمی است که به هیچ عنوان نمی توان او را خرید.
کیایی در ادامه افزود: در نارنجی پوش بازیگران ما نمادی هستند که می خواهیم به وسیله آنها بگوییم به این افراد احترام بگذاریم  و اجازه ندهیم آنها به عنوان نوکر  ما زباله ای را که در سطح شهر می ریزیم تمییز کنند، بلکه بگذاریم نظافت شهر را در کل انجام دهد.
او همچنین با ابراز خرسندی از کاری که انجام داده گفت: من به شخصه از انجام این کار لذت بردم چراکه می دیدم از بین کارهای متعدد هنری که انجام داده ام هیچ کدام به این شکل نبوده اند که دغدغه محیط زیست در انها مطرح باشد و به همین دلیل تمام تلاشم را برای انجام این کار کردم.

 شهرداری با هنر به جنگ آلودگی ها رفت

 در ادامه صحبتی که شهرنوشت با صدابردار نارنجی پوش داشت وی به این نکته اشاره کرد: آنچه اهمیت دارد این است که شهرداری درک کرده باید با هنر به جنگ آلودگی ها رفت. به شکل مستقیم نمی شود به مردم گفت که در شهر زباله نریزید. اگر تمام خیابان ها هم را تابلو بزنیم باز هم این کار را ادامه می دهند و فکر نمی کند شهر خانه بزرگ تری است و ما باید در جامعه یک شهروند باشیم؛ با تمام تعریفاتی که این واژه دارد.
شهرداری چند سالی می شود که حتی در دوره هایی که تبلیغات برای مجلس و… هم انجام می شود طوری برنامه ریزی کرده که شهر کثیف و مملو از کاغذه های تبلیغاتی نشود. حال اگر کسی این واقعیت را نشان می دهد و می گوید با نوشتن شعار دیوارها را آلوده نکنید باید بگوییم او پول گرفته و فیلم سفارشی ساخته؟!
کیایی ادامه داد: شهرداری قبلا خودش بزرگ ترین آلوده کننده شهر بود. چراکه من به عنوان یک شهروند زباله در شهر می ریختم اما شهرداری در مقیاس خیلی بیشتری آلودگی ایجاد می کرد  اما چند سالی می شود با تدابیری که در شهرداری انجام شده جمع آوری زباله ها طوری شده که به چشم نمی آید و در سطح شهر پراکنده نمی شود. اگر نگاه کنیم می بینیم تهران امروز از بسیاری جهات با تهران ۱۰ سال پیش قابل مقایسه نیست. مثلا آنقدر که حشرات موذی در شهر دیده می شد، امروز دیده نمی شود. در محیط زندگی آلودگی ها خیلی کمتر شده و اینها به این دلیل است که شهرداری بیش از حد برای پاکیزه نگه داشتن شهرتلاش می کند.
 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.