کاهش سهم همکاری فیزیکدانان ایرانی با جامع فیزیک به سبب تحریم ها

۱۴م آذر ،

کاهش سهم همکاری فیزیکدانان ایرانی با جامع فیزیک به سبب تحریم در کشور بسیار وجود دارد.

بابک شکری مدیرگروه فیزیک علوم پایه صبح امروز در نشست خبری تحول و ارتقا محتوای برنامه درسی و آموزشی که در سالن همایش های وزارت علوم برگزار شد طی سخنرانی گفت: با توجه به اینکه ۱۲ درصد دانشجویان در رشته های علوم پایه مشغول تحصیل می باشند از این تعداد ۳۸ هزار نفر در رشته فیزیک به تحصیل می پردازند که دانشگاه های شریف، تهران و بهشتی جز دانشگاه های اول این رشته به شمار می آیند.

وی افزود: ۳۵۰۰نفر از اعضای هیئت علمی در رشته فیزیک مشغول فعالیت می باشند که نسبت استاد به دانشجو در این رشته ۲۳ به ۱ است.

شکری تصریح کرد: در بازده زمانی ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰  تعداد مقالات فیزیک ایران سه برابر شده و به رتبه اول در سطح منطقه رسیدیم.
 
وی خاطرنشان کرد: کاهش سهم همکاری فیزیک دانان ایرانی با بقیه جامع فیزیک جهانی به سبب تحریم بسیار در کشور وجود دارد.

 اشتغال مهمترین آسیب در رشته فیزیک است

شکری در ادامه گفت: بازنگری و به روز رسانی سرفصل ها در این رشته صورت گرفته است و هم اکنون در مقطع کارشناسی در رشته فیزیک و فیزیک کاربردی جذب دانشجو صورت می گیرد .چنانچه در مقطع کارشناسی ارشد در مجموعه ۴ رشته که شامل ۲ گرایش فتونیک و فیزیک جذب دانشجو صورت می گیرد.

وی افزود: فعلا نمی توان بیان کرد که ملاک و شاخص خوبی برای علوم پایه در کشور وجود دارد چرا که آسیب های بحث اشتغال یکی از مهمترین دلایلی است که مانع ورود نخبگان در رشته های علوم پایه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سه مقطه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با تشکیل کمیته خاص به دنبال بازنگری دروس هستیم چنانچه این کار در سه مقطع آغاز شده و تا پایان سال انجام می گردد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.