کاهش مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال نیاز به گسترش رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان دارد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

6-709.jpg

به گفته دبیر علمی همایش پرستار حرفه‌ای، حرفه‌ پرستاری در بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان، کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال، نیاز به گسترش رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان را بسیار افزایش داده است.

به گزارش تفسیری خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ملیحه کدیور در همایش «پرستار حرفه‌ای، حرفه پرستاری در بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان»، با بیان اینکه در سال یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوزاد در ایران متولد می‌شود، افزود: این تعداد تولد در سال نیاز به مراقبت‌های گسترده از نوزادان به ویژه نوزادان نارس را بسیار افزایش داده است.

وی ادامه داد: با توجه به افق ۱۴۰۴ در برنامه ۲۰ ساله که قرار است ایران در ارتقای سلامت، سرآمد منطقه باشد، به یک عزم جدی نیاز است که سبب پررنگ‌ شدن نقش پرستاران در این جهت می‌شود. همچنین اگر به اهداف توسعه هزاره که ایران آن را نیز پذیرفته است، توجه کنیم، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۴ باید به هدف چهارم از ۱۰ هدفی که در حوزه‌های مختلف تعیین شده یعنی کاهش مرگ ومیر نوزادان دست یابیم.

کدیور با بیان اینکه در قبل تنها بقای نوزاد مطرح بود، افزود: اکنون دیگر تنها مسئله مرگ یا زندگی نوزاد مورد توجه نبوده و همه سال‌های زندگی و سرنوشت او نیز مورد توجه است.

به گفته وی، کسانی که در حوزه مراقبت نوزادان فعالیت می‌کنند، نیاز به آشنایی با فناوری‌ها و داروهای مختلف داشته و به سبب پیچیدگی‌های این بیماری‌ها باید با بیماری‌های گوناگون از جهات مختلف آشنا باشند.

کدیور با بیان اینکه آموزش پرستاری در کاهش عوارض و مراقبت‌های بهتر از نوزادان در ارتقای سلامت خانواده بسیار با اهمیت است، افزود: حضور پرستاران در دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و هدف‌دار با مدیریت‌های قوی و برنامه‌های کاربردی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

وی در خصوص برگزاری این همایش، اظهار نمود: همایش «پرستار حرفه‌ای، حرفه پرستاری در بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان»، با در نظر گرفتن محورهایی همچون اخلاق، قانون مدیریت، چالش‌های پرستاری، تازه‌های پرستاری و مراقبت از نوزادان و … برگزار می‌شود که در آن بیش از ۲۰ مقاله پژوهشی به صورت سخنرانی و پوستر ارائه خواهد شد. همچنین شش کارگاه آموزشی نیز به صورت همزمان برگزار می‌شود که در آنها درباره اخلاق، استرس پرستاری و حتی مسائل تازهی از جمله استفاده از رایانه برای مراقبت‌های ویژه گفت‌وگو خواهد شد.

کدیور در پایان اظهار نمود: سلامت نوزادان بهترین سرمایه برای آینده کشور است که بر اهمیت مراقبت از آنها به ویژه نوزادان نارس و کم وزن می‌افزاید.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.