کاهش ۱۰ ساله سن وقوع بیماری های عروقی قلبی

بیماری های روحی و استرس یکی از فاکتورهایی است که باعث بروز بیماری های زودرس قلبی و سکته های قلبی در افراد می شود.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکترحمید رضا رشیدی نژاد،‌ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن بیان این مطلب افزود: ترشح بعضی از هورمن ها در افراد پر استرس باعث افزایش فشار خون بالا می شود.

دکترحمید رضا رشیدی نژاد ادامه داد: فشار خون بالا نیز باعث صدمه به جدار رگ و زودرس شدن بیماری های قلبی و عروقی می شود.

این فوق تخصص قلب و عروق، خاطر نشان کرد: تغییر شیوه زندگی فرد از عوامل کاهش بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود.

وی توصیه کرد: رعایت رژیم غذایی، انجام ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب از وقوع زودرس بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

دکتر رشیدی نژاد با بیان اینکه سن وقوع بیماری های عروقی قلب، ۱۰ سال نسبت به گذشته کاهش یافته است، اظهار داشت: مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند.

وی اضافه کرد: در گذشته بیان می کردند مردان با سن بالای ۵۵ سال و خانم ها با سن بالای ۶۵ سال در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شوند در حالی که امروز این سن در مردان با سن بالای ۴۵ سال و در زنان با سن بالای ۵۵ سال رسیده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بیان کرد: بر اساس آمارهای جهانی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بزرگسالان مبتلا به فشار خون و حدود ۱۰ درصد مردم دچار دیابت هستند.

وی افزود: با یک تغذیه مناسب و تغییر شیوه زندگی می توان از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کرد.

وی گفت: شایع ترین علت مرگ و میر نیز در جوامع صنعتی و رو به رشد نیز همین بیماری های عروق قلب است.

دکتر رشیدی نژاد، اظهار داشت: عوامل متعددی در ایجاد این بیماری ها دخالت دارند که بعضی از عوامل را می توان با درمان و مداخلات پزشکی و پیشگیری می توان شیوع بیماری ها را کمتر کرد.

وی در ادامه گفت: عواملی چون چربی خون بالا، بیماری دیابت و مصرف سیگار از عواملی هستند که فرد را به بیماری های عروق کرونر و سکته های قلبی مستعد می کند.

این فوق تخصص قلب و عروق، گفت: افراد چاق مستعد افزایش چربی خون، افزایش فشار خون و افزایش دیابت هستند و چاقی نیز از عوامل تعذیه نا مناسب و کم تحرکی فرد است.

 وی گفت: کسی که مبتلا به فشار خون می شود، درمان این بیماری می تواند حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد از بروز عوارض عروقی قلب جلوگیری کند./


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.