کتابخانه ملی در سال ۹۰ حدود یک میلیارد تومان نسخه خطی خریده است

حبیب‌الله عظیمی، معاون کتابخانه ملی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره بودجه‌ای که هر ساله برای تهیه نسخ خطی مورد نیاز این سازمان تخصیص می‌یابد، گفت: علیرغم مصوبه سازمانی اسناد و کتابخانه ملی، ما در تخصیص بودجه برای خرید نسخه‌های خطی کتابخانه ملی تقریباً محدودیتی نداریم و سالانه حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان نسخه خطی می‌خریم.

وی افزود: ما سالانه معمولاً یک میلیارد تومان بودجه برای خرید نسخه‌های خطی پیش بینی می‌کنیم و اگر نیاز به خرید موارد خاص دیگری هم باشد، ریاست سازمان آن را تامین می‌کند.

معاون کتابخانه ملی همچنین با اشاره به خریداری ۷۳۱ نسخه خطی در یک سال گذشته، اضافه کرد: حدود یک میلیارد تومان برای خرید این نسخه‌ها هزینه شده است، چرا که بعضی از آنها نسخه‌های منحصر به فرد و نفیسی هستند.

عظیمی همچنین با اشاره به برپایی نمایشگاهی از ۲۱ جلد قرآن، یک نسخه نفیس از نهج البلاغه مربوط به سال ۶۳۱ هجری قمری و ۳ نسخه کمیاب از صحیفه سجادیه به همراه ۳ نسخه ادعیه و زیارت در کتابخانه ملی گفت: در این نمایشگاه نسخه‌هایی از قرآن که از کشور تونس به کتابخانه ملی منتقل شده‌اند، به نمایش درآمده‌اند و مابقی نسخه‌های خطی خارجی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به نمایش درخواهد آمد.

وی همچنین گفت: این آثار از حدود ۱۰ کشور از جمله تونس، تانزانیا، ترکیه، پاکستان، قزاقستان، هند، ارمنستان و گرجستان به کتابخانه ملی منتقل شده‌اند و در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هم به نمایش درخواهند آمد.

معاون کتابخانه ملی همچنین درباره برنامه‌های آئین حامیان نسخ خطی که آبان ماه امسال در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود، از احتمال بین‌المللی شدن آن در دوره دوازدهم خبر داد و گفت: سرگرم برنامه‌ریزی برای برگزاری دوازدهمین آئین حامیان نسخ خطی به صورت بین‌المللی هستیم و هفته آینده نتایج تلاش‌هایمان را در این زمینه اعلام می‌کنیم.

در این برنامه آثار پژوهشی منتشرشده در سال ۱۳۹۰ در حوزه نسخه‌های خطی در قالب کتاب، پایان‌نامه، مقاله، فهرست، نقد و تصحیح متون با یکدیگر رقابت می‌کنند. دبیرخانه همایش پانزدهم شهریورماه را آخرین فرصت برای ارائه آثار اعلام کرده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.