کتاب ˝انقلاب مفهومی ˝ رونمایی می‌شود

۲۳ام بهمن ،

˝انقلاب مفهومی˝ کتاب تازه ˝ دکتر علیرضا سمیع آذر˝ در موسسه هنری ماه مهر رونمایی می‎شود .

به گزارش هنرآنلاین ساعت شش بعد از ظهر سه شنبه ۲۴ بهمن کتاب “انقلاب مفهومی ” که توسط موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر انتشار یافتن یافته ،رونمایی می‌شود .

“انقلاب مفهومی ” دومین کتاب از مجموعه “تاریخ هنر معاصر جهان ” به روایت سمیع آذر است که در ۲۷۸ صفحه به رشته تحریر درآمده است؛ این کتاب شامل دو فصل کلی جنش هنر مفهومی و جنبش هنر مینیمالیستی است . نویسنده در بخش هنر مفهومی علاوه بر تعریف و تشریح مفهوم گرایی در هنر معاصر و ارایه پیشینه آن، به معرفی راهبردهای رایج و اولین تجربه های این رویکرد هنری پرداخته و در بخش های مفصل الگوها، روش ها و کنش های مفهومی را مورد تحلیل قرار داده است. وی در این بخش به بررسی تحلیلی نمونه های تاریخی عکس، گزاره های متنی، کارهای بدنی، چیدمان و دیگر راهکارهای هنر مفهومی پرداخته است. سمیع آذر در فصل هنر مینیمالیستی پس از ارایه تعریف ها و بر شمردن ویژگی های شیء مینیمال، به تشریح زیبایی شناسی خردگرای مینیمالیستی می پردازد. او در این فصل آثار پیشگامان مینیمالیسم عالی و نیز رویکردهای پسامینیمالیستی را مورد بررسی قرار داده و هستی شناسی اشیاء مینیمال را تحلیل می نماید. سپس با بیان نقدهایی که بر این هنر مطرح شده است، تاثیرات امواج مینیمالیسم در معماری معاصر، طراحی صنعتی و دنیای مد را مورد ملاحظه قرار داده است .

علیرضا سمیع آذر در سال ۱۳۶۹ در رشته معماری از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۷۵ دکترای خود را از دانشگاه مرکزی انگلستان دریافت کرد وی از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۴ ریاست موزه هنرهای معاصر تهران را بر عهده داشت و هم اکنون بیشتر به تدریس و تالیف در هنر و معماری اشتغال دارد . او صاحب کتب متعددی ست از جمله دو کتاب ترجمه “مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبش های هنری قرن بیستم ” و “جهانی شدن و هنر تازه ” (هر دو از نوشته های ادوارد لوسی اسمیت)که توسط نشر نظر انتشار یافتن یافته است . همچنین تالیف کتاب “اوج و افول مدرنیسم ” از مجموعه “تاریخ هنر معاصر جهان” که کتاب حاضر مجلد دوم از همین مجموعه است . علیرضا سمیع آذر در سال ۱۳۸۲ از سوی باشگاه ملی هنرهای امریکا به خاطر تلاش و کسب دستاوردهای چشمگیر در عرصه هنر،موفق به دریافت مدال طلا شد ،وی سپس در سال ۱۳۸۶ نشان شوالیه هنر و ادبیات دولت فرانسه را نیز دریافت کرد .

گفتنی ست در مراسم رونمایی کتاب “انقلاب مفهومی ” نویسنده و ناشر این اثر سخنرانی خواهند نمود . موسسه ماه مهر در بلوار افریقا ،خیابان نیلوفر ،شماره ۷ واقع است .

انتهای پیام/۳۱

 


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.