کره جنوبی به دنبال افزایش همکاری هسته‌یی در امارات و منطقه

۲۹ آبان ،

یک مقام کره جنوبی اعلام کرد که قصد دارد به توافقنامه‌های هسته‌یی بیشتری در امارات و منطقه دست یابد و موفقیتش برای ساخت اولین راکتورهای هسته‌یی ابوظبی را ادامه دهد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شرکت برق کره (کپکو) در سال ۲۰۰۹ مسئول ساخت چهار راکتور هسته‌یی در امارات شد و زمینه‌ای برای صادرات مهارت‌های هسته‌یی پیدا کرد.

به گزارش تفسیری روزنامه نشنال، سانگ هیون لی، مدیر برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت امور خارجه و تجارت کره جنوبی گفت:‌ توافقنامه امارات اولین توافقنامه موفقیت‌آمیز برای صادرات است. ما بر مبنای این موفقیت به دنبال کشورهای دیگری هستیم که ممکن است به توسعه هسته‌یی علاقه‌مند باشند.

وی افزود: پتانسیل بسیار بالایی برای همکاری در حوز هسته‌یی بین کره جنوبی و کشورهای منطقه خاورمیانه وجود دارد.

اولین راکتور ۱۴۰۰ مگا واتی در پایگاه اینترنتی برکت قرار است تا سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شود و چهار راکتور دیگر نیز در تا سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی می‌شوند. امارات فضای مناسبی برای تجارت را در اختیار کره جنوبی قرار می‌دهد.

لی گفت: ما امیدواریم به یک توافقنامه دیگر دست یابیم.

وی این اظهارات را چند روز پس از آن بیان کرد که لی میونگ باک، رییس‌جمهور کره جنوبی اعلام کرد: در مسافرتش به امارات به پایگاه اینترنتی برکت سر می‌زند.

راکتورهای هسته‌یی برکت تولید برق در امارات را افزایش می‌دهند. افزایش مصرف برق در این کشور به این مفهوم است که نمی‌توان ساخت نیروگاه‌های هسته‌یی بیشتر را در آینده منتفی دانست.

فحاد القحطانی مدیر امور خارجی و ارتباطات در شرکت انرژی هسته‌یی امارات که مسئولیت بخش هسته‌یی ابوظبی را عهده‌دار است، گفت: اگر نیاز امارات به برق طبق آنچه پیش‌بینی شده است افزایش یابد و سببی برای ساخت راکتورهای بیشتر وجود داشته باشد ما این کار را خواهیم کرد.

دولت امارات انتظار دارد که نیاز به برق در این کشور تا سال ۲۰۲۴ سالانه یازده درصد افزایش داشته باشد.

این کشور خاورمیانه‌یی انرژی هسته‌یی را پاسخی برای نیازهای روزافزونش به انرژی می‌داند. بخش اعظم نیروگاه‌های برق این منطقه با گاز طبیعی کار می‌کنند، اما منابع گازی برای رفع نیازهای روزافزون کافی نیستند.

دولت‌های خاورمیانه در تلاش برای توسعه ظرفیت‌های انرژی برگشت‌پذیر می باشند، اما بعضی کارشناسان معتقدند که نیروی باد و خورشید کافی نیست.

لی گفت: بسیاری از کشورهای خاورمیانه تولیدات نفتی غنی ندارند. نیروگاه‌های هسته‌یی برای این کشورها می‌تواند یک منبع انرژی جایگزین مناسب باشد.

کره جنوبی یک راکتور تحقیقاتی نیز به اردن که جاه‌طلبی‌های هسته‌یی دارد،‌ فروخته است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.