کسی با منطقی کردن قیمت برق مخالف نیست

نوشته شده در تاریخ ۲۰/آبان/ – ۱۱:۰۴ و در سرویس اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

دبیر سابق سندیکای برق در گفت‌وگو با :

خبرگزاری : دبیر سابق سندیکای برق با بیان اینکه هیچ کس با افزایش قیمت برق به علت واقعی نبودن آن در حال حاضر و انباشته شدن بدهی‌های وزارت نیرو در پی آن مخالفتی ندارد،‌ گفت:‌ کسی با منطقی کردن قیمت برق مخالف نیست.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه بر سر چگونگی افزایش قیمت برق اختلاف نظر وجو دارد،  افزود: این تغییر قیمت باید طوری باشد که شوکی به اقتصاد جامعه وارد نشود.

او با تاکید بر اینکه افزایش قیمت برق باید پلکانی و انتقال‌دهنده پیام گران شدن این حامل انرژی برای کاهش میزان مصرف باشد، افزود: در حال‌حاضر قیمت متوسط فروش برق ۵۷ تومان در هر کیلووات یعنی کم‌تر از ۲ سنت است، در حالی که در هیچ جای دنیا برق با این قیمت عرضه نمی‌شود.

او با اشاره به این که در ترکیه قیمت هر کیلووات برق ۱۱ سنت و در آمریکا ۸ سنت است، اظهار کرد: متاسفانه به علت واقعی نبودن قیمت برق، هم فضا برای رانت و سوءاستفاده فراهم است و هم مردم انگیزه‌ای برای مدیریت مصرف خود نمی‌بینند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: با افزایش قیمت برق اگر مردم مصرف خود را مدیریت کنند، یقینا تغییر چندانی در سبد هزینه‌های برق خود احساس نخواهند کرد، چرا که می‌توان این افزایش قیمت را با کاهش مصرف جایگزین و جبران کرد.

صالحی با تاکید بر اینکه افزایش پلکانی قیمت برق به علت نداشتن قابلیت قاچاق برخلاف دیگر حامل‌های انرژی امکان‌پذیر خواهد بود، اضافه کرد: از هر متر مکعب گاز حدود ۴ کیلووات برق تولید می‌شود، اما در حال‌حاضر قیمت سوخت در میزان هزینه تعیین شده برای برق محاسبه نمی‌شود و این در حالی است که هزینه تمام شده هر کیلو وات برق با سوخت فعلی حدود ۱۲۰ تومان است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو بدون در نظر گرفتن هزینه گاز صنعتی که به صنایع می‌دهد،‌ برای هر تولید هر کیلووات برق ۸۰ تومان هزینه متحمل می‌شود، اما در نهایت این برق با قیمت متوسط ۵۷ تومان به فروش می‌رسد. البته وزارت نیرو برای فروش بیش از ۳ هزار کیلووات برق قیمت ۲۵۰ تومان را در نظر می‌گیرد، اما در برخی استان‌ها نیز مانند خوزستان در فصل تابستان برق حتی با قیمت کیلوواتی ۱۰ تومان فروخته می‌شود.

پیش از این علیرضا دایمی معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی وزیر نیرو با اشاره به رشد هفت درصدی متوسط مصرف سالانه برق در کشور، بدهی‌های انباشته و پایین بودن تعرفه فروش برق به مشترکان را ۲ چالش فعلی توسعه صنعت برق ایران عنوان کرده و گفته بود:‌ با قیمت‌های فعلی فروش برق نمی‌توان بدهی‌های انباشته صنعت برق را پرداخت کرد و به عبارتی تعرفه‌های کنونی پاسخگوی دخل و خرج صنعت برق نیست.

در این میان وزیر نیرو بارها از تعرفه‌های برق انتقاد کرده و خواستار واقعی شدن آن شده است، اما باید منتظر بود تا دولت برنامه خود را در این باره اعلام کند.

انتهای‌پیام/

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.