کمک بلاعوض دولت براى تکمیل و بهره بردارى مراکز فرهنگى

تهران/واحد مرکزی خبر/فرهنگی /۰۳/۲۳
با تصویب آیین نامه اجرایی بند(الف) ماده(۹) قانون برنامه پنجم توسعه، دولت تا سقف حداکثر پنجاه درصد به صورت کمک بلاعوض برای تکمیل مراکز فرهنگى، هنرى، دینى و قرآنى غیر دولتى اعطا می کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد بند(الف) ماده(۹)قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه – مصوب ۱۳۸۹-آیین نامه اجرایی بند یاد شده را تصویب کرد.
بر این اساس، اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی دریافت کمک بلاعوض دولت به مراکز فرهنگى، هنرى، دینى و قرآنى غیر دولتى تا سقف پنجاه درصد(۵۰%) هزینه تکمیل آنها و احداث اماکن، موظفند تقاضای خود را همراه با گزارش وضعیت پروژه، شامل پیشرفت فیزیکی، هزینه انجام شده، کمک مورد نیاز برای بهره برداری و موضوع فعالیت، حداکثر تا پایان آذر هر سال برای بررسی به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها تسلیم کنند.
در هر استان کارگروهی با ترکیب؛ استاندار(رئیس کارگروه)، رئیس واحد استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(دبیر کارگروه)، معاون برنامه ریزی استاندار، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان، رئیس واحد استانی وزارت راه و شهرسازی، رئیس واحد استانی وزارت ورزش و جوانان برای تصمیم گیری در خصوص تقاضاهای موضوع ماده(۲) این آیین نامه تشکیل می شود.
بر اساس این مصوبه، میزان کمک بر اساس نیاز استان و اولویتهایی شامل؛ اماکن، ساختمانها و فضاهای ورزشی همجوار و متعلق به مساجد و کانونهای فرهنگی و ورزشی جوانان بسیج که مورد استفاده عموم قرار می گیرند و مراکز نیمه تمام، ساختمانها و فضاهای نیمه تمام فرهنگى، هنرى، دینى و قرآنى غیر دولتى و مورد استفاده عموم نظیر کتابخانه های عمومی، کتابخانه های مساجد، مجتمع های فرهنگی و هنری، سالنهای سینما و پردیسهای سینمایی، تالارهای نمایش، نگارخانه ها، کانونهای فرهنگی و هنری مساجد، کانونهای قرآنی و فرهنگسراها که دارای حداقل پنجاه درصد(۵۰%) پیشرفت فیزیکی باشند، در مناطق محروم، روستایی و مناطق مرزی، اماکن و مراکزی که بیش از هفتاد درصد(۷۰%) پیشرفت فیزیکی دارند و مراکز متعلق به ایثارگران، تعیین می شود.
کمکهای موضوع این آیین نامه متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه و منوط به رعایت استانداردهای فضای مرتبط بر اساس ضوابط دستگاه های مربوط پرداخت می شود.
بر این اساس، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها موظفند؛ با همکاری واحدهای استانی وزارتخانه های راه و شهرسازی و ورزش و جوانان (حسب مورد) بر هزینه کرد کمکها تا مرحله بهره برداری، نظارت کرده و گزارش آن را به کارگروه استانی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کنند.
اماکن و مراکزی که از کمکهای موضوع این آیین نامه استفاده می کنند، حق تغییر کاربری و تغییر استفاده از عمومی به خصوصی را ندارند.
همچنین در صورت اعمال هر گونه تغییر کاربری، معادل ارزش کمکهای اعطایی به قیمت روز از دریافت کنندگان بازپس گرفته خواهد شد. چنانچه مراکز و اماکن حداکثر تا شش ماه پس از تکمیل به تشخیص ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، مورد استفاده عمومی قرار نگیرند، دریافت کنندگان موظفند ظرف سه ماه کمکهای دریافتی را عیناً مسترد کنند.
بر اساس این مصوبه، اعطای کمکهای موضوع این آیین نامه در قالب قراردادی است که امکان اجرای تعهدات دریافت کننده کمک، از نظر تکمیل، بهره برداری و عدم تغییر کاربری پروژه در آن قید شده باشد.
شورای برنامه ریزی و توسعه استان موظف است؛ اعتبار مورد درخواست کارگروه های استانی برای اعطای کمک به مراکز و اماکن را در طول سالهای اجرایی برنامه پنجساله پنجم توسعه در ردیف خاصی پیش بینی کنند.
بر این اساس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه است.

IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.