کمیسیون امنیت ملی مجلس شرط اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را مشخص کرد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در جلسه فوق‌العاده این کمیسیون خبر داد و گفت که به موجب یکی از بندهای مصوب دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در صورت اجرایی نشدن تعهدات کشورهای ۱+۴ شد.

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز در جلسه مجلس دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به تصویب رسید. به دنبال آن کمیسیون امنیت ملی جلسه فوق‌العاده‌ای برای بررسی جزئیات این طرح تشکیل داد. در این جلسه که در ابتدای آن با حضور رئیس مجلس تشکیل شد، ۹ ماده طرح به تصویب رسید و گزارش آن جهت بررسی در صحن علنی به هیات رئیسه ارجاع شد.

وی در توضیح مصوبات کمیسیون گفت: طبق ماده یک سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در کشور ذخیره و تولید خواهد شد. در ماده دو سازمان انرژی اتمی مکلف شده ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده با سطح پایین تولید و نگهداری کند. در ماده سه نیز سازمان انرژی اتمی مکلف به بهره‌گیری از ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژهای IR۲M و IR۶ خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: همچنین سازمان انرژی اتمی مکلف به بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان شده و باید همزمان با عملیات بهینه‌سازی رآکتور آب سنگین اراک یک رآکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی دیگر با هدف تولید رادیوایزوتوپ‌های بیمارستانی طراحی کرده و زمانبندی این کار را به مجلس اعلام کند.

عمویی گفت که در ماده ۶ این طرح دولت موظف شد در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران دو ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. در ماده ۷ نیز مقرر شده که اگر اعضای ۱+۴ به اجرای تعهدات خود در رفع تحریم‌ها اقدام کنند دولت گزارش اقدامات را به مجلس ارائه کرده تا مجلس درباره واکنش احتمالی بررسی‌های لازم را انجام دهد. مواد ۸ و ۹ طرح نیز درباره الزام به اجرای قانون و تامین اعتبارات آن است.

وی در پایان گفت که گزارش مصوبه کمیسیون به هیات رئیسه ارجاع شد و احتمالا در دستور جلسات هفته جاری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.