کودتای نرم شورای نظامی مصر/ مواضع روشن مرسی درباره کمپ دیوید و ایران

حسین شیخ الاسلام ، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره انتخابات ریاست جمهوری مصر با اشاره به اینکه پیروزی «محمد مرسی»  برای ملت عرب، اسلام، فلسطین و کسانی که در غزه زندگی می کنند بسیار خوشایند خواهد بود، گفت: پیروزی «مرسی» در انتخابات پیروزی همه آزادگان جهان اسلام است ، این پیروزی نشان می دهد که در کشاکش بین انقلاب و ضد انقلاب ، طرفداران انقلاب هستند که پیروز خواهند شد.

شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: البته این به آن معنا نیست که طرف مقابل سکوت خواهد کرد، بلکه طرف مقابل توسط نوکرهای آمریکا و اسرائیل تمام تلاش خود را خواهد کرد که قدرت کمتر به دست «مرسی» که متحد مردم است ، برسد.

وی به مشکلاتی که هم اکنون و در جریان انتخابات برای مردم و اخوان المسلمین ایجاد شده است، اشاره و بیان کرد: آنها تلاش می کنند که انقلاب مصر به دست مردم به نتیجه نرسد و به همین دلیل نیز تلاش کردند در ابتدا عمر سلیمان ، معاون حسنی مبارک را جایگزین وی کنند.

شیخ الاسلام با اشاره به اینکه ارتش بیشترین تماس را با آمریکایی ها و اسرائیلی ها دارد، اظهار داشت: اسلحه های غربی به کمک نظامیان می آمد و بر همین اساس نیز حتی بعد از انقلاب ارتش به دست کسانی افتاد که در طی ۶۰ سال گذشته در مصر و همین گروه بوده اند.

به گفته این کارشناس خاورمیانه اخوان المسلمین که به طور موثری با همکاری دیگرگروه ها کنترل میدان التحریر را به دست داشت، در یک توافق نانوشته با ارتشی ها که اسلحه داشتند برای پیشرفت مرحله مرحله به تفاهم رسید.

وی ادامه داد: مردم از نوع رفتار اخوان ناراحت می شدند و در مقابل ارتشی های قدرت را در مقابل اخوان تصاحب می کردند. در همین روال بود که پس از انتخابات مجلس و با وجود آنکه اسلام گرایان بیش از نصف مجلس را در اختیار داشتند، آنها توانستند مجلس را منحل کنند.

شیخ الاسلام نصریح کرد: ارتشی ها و آمریکایی ها تلاش کردند که ترکیبی که در مجلس برای نوشتن قانون اساسی وجود داشت به هم بزنند . قرار بود بر اساس ترکیب مجلس ، ترکیب موسسان قانون اساسی نیز انتخاب شود اما ارتشی ها به این دلیل که احزاب دیگر از این ترکیب بیرون رفتند، قبول نکردند. آنها گفتند که اخوان المسلمین یک طرفه می خواهد مجلس را به دست بگیرد.

وی با اشاره به اینکه شورای نظامی تمایلی به برگزاری انتخابات نیز نداشت و انتخابات دور اول با فشار مردم برگزار شد، خاطرنشان کرد: متأسفانه اسلام گراها نتوانستند وحدت یکپارچه ای داشته باشند .

شیخ الاسلام تأکید کرد: ارتشی ها، نیروهای امنیتی و حزب ملی منحله و دولتی های زمان مبارک پشت یک کاندیدا( احمد شفیق) ایستادند اما این درحالی است که ۵۰ درصد مردم مصر که مردمی عادی هستند بی سوادند و مشارکتی در سرنوشت خود ندارند.

وی با تأکید بر اینکه در دور اول انتخابات نیز شفیق را با تقلب نفر دوم معرفی کردند، خاطرنشان کرد: متأسفانه اخوان نتوانست سیاست های خوبی را برای همه اقشار به کار ببرد و این امر در کنار این موضوع که احتمال تقلب از ابتدا وجود داشت، مشکلاتی را ایجاد کرده و اکنون با وجود انکه همه می دانند که پیروزی در انتخابات صد درصد با انقلاب است، چنین شرایط نامشخصی را ایجادکرده اند.

وی با اشاره به اینکه ارتش مجلس موسسان و مجلس ملی را منحل کرده است، گفت: کمیته قانون اساسی که باید ۳۰ درصد نمایندگان آن غیر حزبی باشد به همین دلیل باطل اعلام کرد و از اکثریت انداخت. در حقیقت انها می خواهند اختیارات به شورای نظامی واگذار شود.

به گفته شیخ الاسلام این روند یک کودتای نرم در مصر و در برابر انقلاب است. اما به هر حال امیدواریم ملت مصر با حضور خود در صحنه و ادامه راه انقلاب آنها را به وجهه صحیح هدایت کنند.

مرسی به شعارهایش عمل کند

شیخ الاسلام در ارتباط  باررابطه ایران و مصر در صورت پیروزی اخوان المسلمین و مرسی در انتخابات نیز بیان کرد: همان طور که محمد مرسی در شعارهای انتخاباتی اذعان داشته ، انتظار داریم مواضع روشنی را که در ارتباط با کمپ دیوید، مسئله فلسطین و رابطه با ایران مطرح کرده را رعایت کند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم مرسی در راه ارتباط با ایران قدم اول را بردارد ، چراکه  جمهوری اسلامی ایران نیز همان طور که از پیش نیز اعلام کرده بود ، با پیروزی اخوان الامسلمین در مصر آمادگی گسترش ارتباط با این کشور را دارد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.