گروه نمایش خبرنگاران تشکیل شود

به گزارش خبرنگار مهر، دومین برنامه عصری با رادیو نمایش با حضور مهدی دهقان نیری، مدیر مرکز هنرهای نمایشی و جمعی از خبرنگاران عصر امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در این مراسم قرار بود تعدادی از خبرنگاران سخنانی درباره شبکه رادیویی نمایش مطرح کنند و نقطه نظرات خود را با مدیریت مرکز هنرهای نمایشی در میان بگذارند.

نخستین خبرنگار، احسان رحیم زاده از روزنامه جام جم بود که به مناسبتی شدن محتوای نمایش‌ها اشاره کرد و گفت: از اساتیدمان شنیده‌ایم بهتر است قصه‌ای نوشته شود که از طریق آن پیامی به مخاطب منتقل شود، نه اینکه یک پیام به قصد ارائه در قالب یک داستان بیاید. گرچه رادیو رسانه بسیار قدرتمندی است که حتی هنرمندی چون اصغر فرهادی نیز فعالیت خود را از مرکز هنرهای نمایشی رادیو آغاز کرده است.

لیلا جودی از ایرنا نیز از بی مکان بودن نمایش‌های رادیویی انتقاد کرد و پس از او عباس کریمی دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری مهر به استفاده از متون قابل اقتباس برای نمایشهای رادیویی اشاره و فراگیری رادیو و عدم محدودیت برای استفاده از آن را حسن این رسانه تلقی کرد.

سیدرضا صائمی از هفته نامه سروش در ادامه مراسم گفت: رادیو مبتنی بر کلام است و نمایش بیش از هر چیز تصویر را تداعی می‌کند. بنابراین این ترکیب بسیار جالب است. از طرفی رادیو یک رسانه گرم است و رادیو نمایش بی شک رسانه‌ای داغ خواهد بود!

نرگس صادقی نیا از هنرنیوز به منافذ محدود ورود افراد تازه به رادیو انتقاد کرد و فرزانه سبزعلی از ایسنا نیز درباره سراسری شدن رادیو نمایش و مدت زمان پخش آن سخن گفت.

مسعود سمیعی روزنامه نگار پیشکسوت، آخرین سخنران اهالی مطبوعات بود که متنی درباره فعالیت‌های هنری خود از زمان جنگ و ورود رادیو به زندگی مردم قرائت کرد.

با پایان سخنان اهالی رسانه امیر زنده دلان مجری برنامه متنی از احمدرضا حجارزاده از روزنامه تهران امروز درباره رادیو قرائت کرد و پس از آن دهقان نیری روی سن آمد و گفت: مرکز هنرهای نمایشی رادیو حدود ۶۰ سال پیش با واحد نمایش برای رادیو تهران آغاز به کار کرد تا هر شب یک نمایش را به گوش مردم برساند. در واقع نمایشهایی که با عنوان “قصه شب” پخش می‌شد و جانی دالر یکی از محبوب‌ترین آنها بود اینطور آغاز به کار کردند.

وی افزود: با ایجاد مرکز هنرهای نمایشی رادیو در سال‌های اخیر این مرکز نمایش‌های ۶ شبکه رادیویی را تامین می‌کرد اما با تاسیس رادیو نمایش این تعداد به ۱۳ شبکه ارتقا پیدا کرد که رادیو نمایش نیز یکی از آنها است. در سال گذشته ۱۵۰۰ ساعت تعهد تولید ما بود که اگر بازپخش آن ها را هم حساب کنیم، ۱۸۰۰ ساعت برنامه‌های رادیو را مرکز هنرهای نمایشی تامین کرده است.

دهقان نیری ادامه داد: علاوه بر پخش نمایش‌های رادیویی، برنامه‌هایی نیز در این خلال پخش می‌کنیم که «جغرافیای قصه»، «قصه‌های ملل»، «الفبای نمایش» و «سلام نمایش» از جمله این برنامه‌ها هستند. که در مسابقه سلام نمایش گاه پیش می‌آید که با کشف صداهای خوب آنها را برای نمایش های سطح «ب» خود به کار می‌گیریم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو با اشاره به دفتر ادبیات نمایشی با مدیریت نادر برهانی مرند اظهار کرد: ۱۶ سردبیر باسابقه در این بخش نمایش‌های مختلف را بررسی می‌کنند و کلاس کاری نمایشنامه‌نویسان را می‌سنجند و اصلا ما از سوی مهندس ضرغامی ماموریت داریم که نویسنده پرورش دهیم. علاوه بر این من معتقدم گرچه ما بر مبنای مناسبت‌ها پیش می‌رویم اما تمام آثار نمایشی ما بر اساس درام شکل می‌گیرند. همانطور که برنامه‌ای که جواد پیشگر درباره شهید مطهری کارگردانی کرده بود، در جشنواره حکمت مطهر جایزه گرفت.

وی همچنین از ضبط ۱۰۰ قسمت برنامه با عنوان “کوچه‌های بی صدا” درباره کوچه‌های معروف شهر تهران خبر داد و گفت: ما در بخش رادیو فیلم نیز با دو میلیون روشن دل روبرو هستیم که از این کار ما استقبال خوبی کرده‌اند. اما این موضوع درباره تئاتر چندان کاربرد ندارد، چرا که اگر بخواهیم تئاتر را صدابرداری کنیم، نتیجه خوبی نمی‌گیریم و برای حفظ کیفیت باید آن را به داخل استودیو بیاوریم که همان نمایش رادیویی خودمان می‌شود.

دهقان نیری رادیو تئاتر را یک ورژن در حوزه تئاتر و سینما معرفی کرد و افزود: ما درنمایش‌های رادیویی فقط به شخصیت‌های سیاسی نپرداخته‌ایم و زندگی افرادی چون سهراب سپهری یا پروین اعتصامی نیز نمایش شده‌ است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو در پاسخ به انتقادی مبنی بر بسته بودن منافذ ورود به رادیو نمایش پیشنهاد داد اگر خبرنگاران به بازی در نمایش‌های رادیویی علاقمندند می‌توانند یک گروه نمایشی تشکیل دهند و نمایش آنها در صورت دارا بودن کیفیت از شبکه‌های رادیویی پخش می‌شود.

مدیر رادیو نمایش به تولید برنامه تازه‌ای به نام “صبح چهارفصل” اشاره و اظهار کرد: این برنامه ترکیبی نمایش از اول تیر در ۹۰ دقیقه هر روز پخش می‌شود و درباره زوجی است که با ورود به یک آپارتمان در صدد ساخت یک برنامه رادیویی برآمده و از ساکنان مختلف آن برای آشپزی، پزشکی، کارهای تاسیسات و… کمک می‌گیرند. در حقیقت آموزش این برنامه به شکل نمایشی است. همچنین برنامه‌ای به نام “زیبایی شناسی صدا” و “بازشناسی ادبیات کهن” را نیز به زودی در رادیو نمایش خواهیم داشت.

وی افزود: سومین جشنواره نمایش رادیویی به زودی برگزار می‌شود و سالگرد شبکه نمایش را نیز در پنجم تیرماه در پارک اندیشه خواهیم داشت.

دهقان نیری در پایان گفت: رادیو نمایش با وجود مدت زمان کمی که افتتاح شده، حضور پررنگی در جشنواره رادیو دارد و بیش از ۵۰ برنامه برای آن ارسال کرده که از آن میان به ۶ تندیس دست پیدا خواهد کرد.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.