گونـی بـه دوش پـورشه ‌سـوار در تهـران!

۲۳م اسفند ،

خدا رو شکر درآمدمان خوب است ولی رئیسمان پورشه دارد و درآمد میلیاردی دارد چند سال دیگر من هم ثروت افسانه ای خواهم داشت.

ممتازنیوز: دزدی در روز روشن. کسی هم کاری به کارت ندارد. روزانه کمتر از ۲۰۰ هزار تومان درآمد ندارد؛ به آخر کوچه رسیده، گونی‌ پر از آشغالش را به زمین می‌گذارد و به دیوار تکیه می‌دهد، می‌گوید: خدا رو شکر درآمدمان خوب است ولی رئیسمان پورشه دارد و درآمد میلیاردی دارد چند سال دیگر من هم ثروت افسانه ای خواهم داشت.

کار و کاسبی برخی از اشخاص در روزهای پایانی سال خوب شده و پول‌های هنگفتی به جیب می زنند.عده‌ای از مردم از دورریختنی‌های شهروندان روزانه بالغ بر ۱۵۰ هزار تومان درآمد خالص دارند آن هم از راه بسیار آسان.این اشخاص در قبل گونی به دوش‌هایی بودند که طلای کثیف می دزدیدند ولی در حال حاضر پیشرفت کرده و با چرخ، آشغال دزدی می‌کنند.در روزهای پایانی سال مردم خانه تکانی کرده و میزان دور ریختنی‌ها بیشتر می شود و بازار آشغال دزدها در شهر رونق بیشتری می‌گیرد.

کریم یکی از آشغال دزدهای شهر گفت که روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان درآمد دارد و هر چقدر به روزهای پایانی نزدیک تر می شویم میزان درآمد بالاتر می رود. وی ادامه می دهد یک خانه در جنوب شهر خریده‌ام در حال حاضر ماهی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قسط می دهم. به نقل از کریم، خدا رو شکر کار و کاسبی خوب است و به راحتی می توانم اقساط را پرداخت کنم.

طبق آمار سازمان شهرداری های کشور روزانه بیش از هفت هزار و۵۰۰ تن و سالانه بیش از ۵/۲ میلیون تن زباله خانگی و شهری در تهران تولید می شود که ۳۰ درصد آنها خشک و قابل بازیافت است اما تنها پنج درصد زباله های خشک که حدود ۵/۱ درصد کل زباله های تهران را تشکیل می دهد، بازیافت می شود.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته هر فرد شهرنشین به‌طور متوسط ۷۵۰ گرم و هر روستایی ۳۵۰ گرم زباله تولید می‌کند. این میزان زباله منجر به آلودگی آب، خاک و هوا می‌شود، گازهای گلخانه‌ای ایجاد می‌کند و مشکلات گرم شدن زمین را به‌دنبال دارد که امروزه یکی از نگرانی‌های اساسی جهانیان است.

بخش عمده‌ای از زباله‌های تولید شده در تهران زباله‌های خشک می باشند که با توسعه شرکت‌های صنعتی و کارخانه‌های مدرن، روزبه‌روز بر میزان زباله‌های خشک افزوده می‌شود.

در این بین نیز اشخاصی می باشند که اقدام به ربودن این زباله‌ها می کنند. شهرداری تهران بسیاری از زباله های شهر را بازیافت می کنند اما این گونی به دوش ها به دلیل مهارت فراوانی که دارند خودشان اقدام به جداسازی زباله‌ها کرده و پولی خوبی از این راه به جیب می‌زنند. سرعت شهروندان در تولید زباله بسیار تعجب برانگیز است. برخی از زباله‌ها نه در طبیعت تجزیه می‌شوند و نه بازگشت‌پذیرند. میزان تولید زباله‌های پلاستیکی، بالاست و بخشی از زباله‌های پلاستیکی نیز در طبیعت به حال خود رها شده و همین امر سبب بروز مشکلاتی برای محیط زیست می شود.

نوع تولید زباله در شمال و جنوب شهر متفاوت است. زباله های بالای شهری عیار بالاتری دارد و سرقفلی زباله دزدی در این مکان‌ها بسیار بالاست.

محمد یکی از آشغال جمع کن های شهر گفت که سرقفلی جمع اوری زباله درشمال شهر بالاتر است چرا که انها زباله های بهتری تولید می کنند. تخت، کمد، و سایر وسایل اضافی که آنها به عنوان زباله بیرون می گذارند را می توان به قیمت خوبی فروخت.

به گفته محمد، سرقفلی آشغال دزدی در بالای شهر برای اشخاص با سابقه است و اشخاصی که سابفه کمتری دارند در جنوب شهر اقدام به زباله دزدی می کنند.

مدتی است شهرداری تهران وعده داده است که از قصد دارد برق با عیار طلای کثیف تولید کنند که البته تاکنون این امر محقق نشده است، قرار بود این کار امسال انجام شود ولی به دلیل تحریم ها کار به تأخیر افتاد. مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره گفت: در تلاشیم تا پروژه تولید برق از زباله را بزودی افتتاح کنیم.

به گفته عبداللهی، مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته و کارهایی هم انجام شده است.

براساس این گزارش، تولید برق از زباله برای تهران سودآور دارد و می توان از طلای کثیف ، طلا استخراج کرد. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تعداد زباله دزدها در شهر بیشتر می شود چرا که میزان تولید زباله به ۱۱ هزار تن در روز می‌رسد.

این کارگران غیرمجاز صبح تا شب زباله‌های خشک را جمع‌آوری می‌کنند و در آمد خوبی هم کسب می کنند.البته مسئولان شهری معتقدند تعداد این اشخاص به واسطه اقدامات خوبی که صورت گرفته است کم شده است.

جمال یکی از زباله جمع کن های شهر گفت که من ۳ بچه دارم و در آمد خوبی هم از این راه کسب می کنم.وی در ادامه گفت که درآمد خیلی خوب است و حاضر نیستم تحت هیچ شرایطی این کار را ترک کنم.

جمع آوری زباله ها و تفکیک آن از مبدا یکی از برنامه های جدی شهرداری محسوب می شود و علیرغم توجه جدی که به آن وجود دارد اما همچنان از برنامه عقب و در حال دست و پنجه نرم کردن با کودکان آشغال دزد است. براساس آمار رسمی، روزانه دست کم میلیاردها تومان زباله در کشور دفن می شود و عده‌ای زباله دزد به راحتی این طلای کثیف را می برند و ثروت های هنگفت از این راه به جیب می زنند.

آشغال دزدها زباله ها را از شهر جمع آوری کرده و بعد از تفکیک آنها را در حاشیه شهر می فروشند و این اشخاص رقبای خوبی برای شهرداری می باشند.

کریم یکی از زباله دزدها گفت در حال حاضر زباله ها را کیلوی ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان می فروشیم و در برخی از موارد که زباله بهتر باشد با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. رضا ژلی سر دسته خرید این زباله هاست.

به گفته کریم، وضع مالی رضا خیلی خوب است و ماهانه بیش از ۱۵ میلیون درآمد دارد.طرح تفکیک از مبدا به خوبی در تهران اجرا نمی شود اگر این طرح اجرایی می شد بسیاری از مشکلات برطرف می شد. اما روزانه تعداد زیادی کارگر که اغلب آنها کودک می باشند، تمام زمان خود را با زباله ها سپری می کنند تا از این طریق امرار معاش کنند. البته نباید از این نکته غافل شد که پول اصلی در این زمینه به جیب سرشبکه های آنها می رود.

محمد یکی دیگر از زباله دزدهای شهر گفت که ۲۳ سال سن دارد و حدود ۱۴ سال است در این حرفه است. محمد در ادامه گفت که زباله دزدی در شهر سرقفلی دارد و قیمت آشغال‌ها در هر قسمت شهر متفاوت است. وی گفت بعد از ۱۴ سال کار تازه توانستم جای خوبی را پیدا کنم و مستقر شود.

 زباله دزدها تحت پوشش باندهای می باشند که آنها را هدایت می کنند و مکان های فعالیت آنها را مشخص می کند و از این راه اشخاص سودهای هنگفتی به جیب می زنند. برخی از کارشناسان معتقدند که بیشتر اشخاصی که به کار جمع آوری زباله بازیافتی روی می آورند، فقیرند و این مسئله سبب می شود که کودکان و حتی بزرگسالان بدون مجوز شهرداری و به صورت غیرقانونی به جمع‌آوری زباله و مواد بازیافتی مشغول شوند.

خبرگزاری فارس

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.