یادداشت مدیر سینمانگار در انتقاد از تصمیم برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر در تقدیر از نادر طالب زاده

۲۷م آذر ،

سینمانگار: جواد نعیم وفا: در حالی دقایقی پیش روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اسامی ۵ سینماگری را که در این دوره جشنواره با برپایی مراسم بزرگداشتی از آنها تقدیر خواهد شد را اعلام کرده، که در این میان حضور داشتن نام نادر طالب زاده در این لیست بسیار تعجب برانگیز و عجیب است.

جشنواره فیلم فجر به سنت همه ساله خود و در اقدامی قابل تقدیر، از تعدادی از سینماگران با سابقه و پیشکسوت سینمای ایران تقدیر به عمل می آورد. اما انتشار یافتن اسامی تقدیر شوندگان جشنواره امسال، سوال ها و ابهام های بسیاری را در ذهن مخاطبان جشنواره به وجود خواهد آورد.

در حالی که سینمای ایران دارای تعداد قابل توجهی از سینماگران پیشکسوت، مطرح و با کارنامه غنی و پربار است، که می توان با تقدیر از آنان حتی به اعتبار جشنواره فیلم فجر افزود، قرار است امسال از شخصی تقدیر شود که با صراحت می توان گفت هیچ جایگاهی در سینمای ایران نداشته و انتخاب وی با هیچ معیار و سببی قابل توجیه و دفاع نیست.

نادر طالب زاده شخصی است که روابط عمومی جشنواره فیلم فجر نام وی را در کنار چهار سینماگر دیگر به عنوان “پنج چهره ماندگار و صاحب نام  سینمای ایران” که از آنان تقدیر خواهد شد، آورده است. در همین خبر، نادر طالب زاده و رزومه کاری اش این چنین به مخاطب معرفی شده است: «نادر طالب‌زاده متولد ۱۳۳۲ تهران، فرزند سرتیپ منصور طالب‌زاده‌ اردوبادی، تهیه‌کننده، مجری برنامه‌های تلویزیونی، فیلمساز و روزنامه‌نگاری ایرانی است. وی دارای مدرک کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه راندولف میکن و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا است. وی فعالیت هنری را از ۱۳۵۹ در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با ساخت فیلم‌های مستند آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. پدراو از ستون‌های کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود و پس از این کودتا از درجه سرهنگی به درجه سرتیپی ارتش شاه ارتقاء یافت. بشارت منجی نام سریالی به کارگردانی نادر طالب‌زاده ساخته شد. این فیلم بر اساس زمینه‌های مشترک بین اسلام و مسیحیت ساخته و پرداخته شده‌است».

در حالی که در معرفی رزومه هنرمند پیشکسوتی همچون جمشید مشایخی (یکی از تقدیرشوندگان امسال جشنواره) میتوان از تعداد قابل توجهی فیلم ارزشمند نام برد که وی در آنها با هنرمندی به ایفای نقش پرداخته، کارنامه نادر طالب زاده آنقدر تهی و بی ارزش است که روابط عمومی جشنواره در چهار خط معرفی کارنامه وی، مجبور شده با افتخار(!) در دو جا از پدر وی، سرتیپ منصور طالب‌زاده‌ اردوبادی نام ببرد که در ارتش شاهنشاهی به فعالیت مشغول بوده!

تنها اثر موجود در فعالیت سینمایی و تلویزیونی نادر طالب زاده فیلم-سریالی بسیار پر خرج و البته بسیار ضعیف به نام «بشارت منجی» است که توسط صدا و سیما و با پول بیت المال ساخته شده و در زمان پخش از تلویزیون با انتقادهای بسیاری از منتقدان و مخاطبان مواجه شد. اثری که از کمترین استانداردهای سینمایی و هنری برخوردار است.

حال باید از محمدرضا عباسیان دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر و جناب شمقدری و دوستانشان این سوال را پرسید که سبب و متر و معیارتان برای انتخاب شخصی چون طالب زاده برای تقدیر در جشنواره فیلم فجر، که ویترین سینمای ایران است، چیست؟ آیا سینما با قحط الرجال سینماگر قابل و شایسته مواجه شده ؟ آیا اشخاص موجه تری در این سینما، که تاکنون این همه در سطح بین الملی برای ایران افتخار کسب کرده، وجود نداشت که شما می خواهید از نادر طالب زاده تقدیر کنید و سکه های زرین که با هزینه عمومی و بین المال تهیه شده را به ایشان تقدیم نمایید؟!

به نظر حقیر، این انتخاب بدترین توهین به سینماگران مطرح و پیشکسوت این دیار است که پس از سالها زحمت کشیدن و خون دل خوردن در عرصه هنر این مملکت، باید شاهد تقدیر از شخصی باشند که تنها به سبب یکسان بودن مواضع سیاسی اش با برگزار کنندگان جشنواره از وی تقدیر خواهد شد و نه کارنامه و ارزش فعالیتش در سینمای ایران.

در پایان، انتظار داریم محمدرضا عباسیان و دوستانش در برگزاری جشنواره فیلم فجر، هرچه زودتر در تصمیم خود تجدید نظر کرده و با انتخاب یکی از بزرگان و پیشکسوتان سینمای ایران، اعتبار جشنواره فیلم فجر و سیمرغ اش را فدای بازی های سیاسی خود نکنند.
 


سینما نگار
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.