یادمانی که به تاریخ پیوست

۱۵خردادماه،

گفت‎وگوی هنرآنلاین با یکی از سازندگان اولین یادمان امام خمینی(ره)

همیشه اولین‏‌ها مهم می باشند، شاید کسی نداند اولین یادمانی که برای واقعه نیمه خرداد ساخته شد چه بود یا اکنون کجاست. نادر قشقایی برای ما در این باره می‏‌گوید.

نادر قشقایی؛ هنرمند مجسمه‎سازی است که از سال‎های دور در ساختن یادمان‏‌های مهم تاریخ انقلاب فعالیت داشته است. او در گفت‎وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی هنرآنلاین، دربارهٔ ساخت اولین یادمان حجمی دربارهٔ امام خمینی(ره) در سال ۶۸ گفت: روزهای اولین رحلت امام خمینی(ره) بود که به من و هفت هنرمند مجسمه ساز؛ ملک دادیار گروسیان، قدرت‎الله معماریان، مش اسماعیل، محمدتقی صداقتی، فرهاد ابراهیمی و طاهر شیخ الحکمایی از سوی دانشگاه تهران اثری سفارش داده شد که باید تا روز چهلم ارتحال حضرت امام(ره) آماده می‎شد.

وی ادامه داد: این اثر نقش برجسته‎ای به ارتفاع ۱۸ متر بود، که از یونولیت ساخته شد و مواد خاصی را با چسب چوب روی آن چسباندیم که طول عمر کار بیشتر شود.

این هنرمند با بیان اینکه در گرمای خردادماه انجام این کار بسیار دشوار بود افزود: به سبب ارتفاع بسیار نقش برجسته، ما در کانکسی بودیم که با جرثقیل بالا برده می‎شد تا ما قطعات کار را روی هم نصب کنیم.

قشقایی با اشاره به این نکته که این نقش برجسته تصویر امام(ره) در درگاه باغ نوفل لوشاتو را نشان می‏داد، افزود: این کار قرار بود به صورت موقت روبه‌روی صحن اصلی مزار ایشان نصب شود و بعد پس از قالب‎گیری با متریال ماندگاری مثل برنز ساخته شود و در همانجا قرار گیرد. متاسفانه این کار هیچوقت انجام نشد و با وجود استقبال بی نظیر هموطنان و شگفتی میهمانان انگلیسی و ایتالیایی ا ابعاد و زیبایی اثر، مسئولان توجهی به کار نکردند و اثری که ما بیش از ۳۰ روز برایش زحمت کشیدیم پس از گذشت هشت ماه که از نصبش می‏‌گذشت؛ نابود شد.

این مجسمه ساز همچنین دربارهٔ روند ساخت آثار یادمان در کشورمان و کیفیت پایین این آثار نسبت به نمونه‎های موجود در دیگر نقاط جهان گفت: مسلما هرچه قدر در مسائل اجرایی مسئولان از کارهای هنری حمایت کنند آثار درخشان‎تری خلق خواهد شد. شرایطی که الان هست چندان مساعد نیست، کارها معمولا در دقیقه ۹۰ سفارش داده می‎شود و بودجه‎ها نیز کافی نیست و این عوامل در ساخته نشدن آثاری در خور موضوعات ملی و مذهبی ما تاثیر دارد.

وی دربارهٔ این نکته که هم انقلاب و هم هشت سال دفاع مقدس لایق داشتن حداقل یک یادمان در استاداردهای جهانی می باشند اما آثاری که خلق می‏‌شود چندان چشم‎گیر نیستند نیز اظهار کرد: متاسفانه با آنکه از اولین روزهای انقلاب نقاشی‎های دیواری و مجسمه‏‌هایی با این حال هوا ساخته شد، اما به مرور این آثار از در و دیوار تهران پاک شد و مسئولان هیچ کاری نکردند، هنر انقلاب ما یک موزه شایسته خود ندارد، فقط شاید حوه هنری باشد که توانسته آثار این هنرمندان را جمع‌‏آوری کند؛ حال میتوانیم نبودن یک بنا یا اثر یادمان شایسته را نیز به این مقوله‏‌ها اضافه کنیم.

قشقایی با بیان اینکه نمی‎دانم چرا مسئولان همکاری نمی‏‌کنند افزود: اگر این همکاری وجود داشت هنرمندان ما آن قدر قابلیت دارند که بتوانند آثار ماندگاری خلق کنند؛ هرچند به طور مثال در شهرداری مجسمه بزرگی که من از شهید همت ساختم و کنار اتوبان همت نصب شده بود، پس از مدتی بدون هماهنگی من و با آسیب بسیار، جابه‎جا شد بدون آنکه به شان آن شهید، شان اثر و شان هنرمند احترامی گذاشته شود.

انتهای پیام/
۶۵/۳۲


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.