‘یلدای آسمانی’ شب زنده داران را به خانه هنرمندان کشاند

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، همزمان با شب های نوزدهم و بیست ویکم ماه مبارک رمضان و مصادف بودن آنها با شب ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع)، خانه هنرمندان ایران اقدام به برگزاری برنامه ای با عنوان ‘یلدای آسمانی’ کرد.

این مراسم که دومین سال خود را پشت سر می گذارد، از ساعت ۲۳ شب در اطراف حوض ورودی خانه هنرمندان ایران آغاز شد و با اجرای برنامه های متنوعی از جمله نقالی، شعر خوانی، مرثیه خوانی، قرائت قرآن، سخنرانی، خوانش دعای جوشن کبیر، بر سر گرفتن قرآن و برپایی سفره سحری لحظات متفاوت و ملکوتی را برای شب زنده دارانی که به این مکان فرهنگی آمده بودند، ایجاد کرد.

در این مراسم حجت الاسلام طاهروردی به سخنرانی پیرامون هنر حضرت علی(ع) در تاریخ پرداخت و پس از قرائت دعای جوشن کبیر توسط مهدی یراق بافان، با صدای گرم حجت الاسلام میدانی آیین بر سر گرفتن قرآن در باغ هنر خانه هنرمندان ایران انجام گرفت.

همچنین در این مراسم علاوه بر برنامه هایی که به صورت معمول در شب های قدر برگزار می شود، در کنار شعر خوانی، مرشد میرزاعلی نیز به نقالی پرداخت و ضمن اشاره به فضایل مولا علی(ع)، صحنه هایی از برکت و معجزات عشق و اعتقاد به این پیشوای شیعیان را به تصویر کشید.

این مراسم در شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان نیز از ساعت ۲۳ در باغ هنر، مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

** استقبال مطلوب مردم از آخرین شب های اجرای برنامه محفل ‘مهر و ماه’

محفل ‘مهر و ماه’ شب گذشته(جمعه) در حالی به پایان رسید که مردم زیادی برای تماشای آن در مجموعه تئاتر شهر حضور داشتند.

در آخرین ویژه برنامه محفل ‘مهر و ماه’ مجلس ‘مدرسه عمر بن عبدور’، مجلس ‘شهادت امیرالمومنین(ع)’ و ‘گوشه جوانمرد قصاب’ در مجموعه تئاتر شهر به اجرا درآمد.

در این گروه تعزیه به سرپرستی احمد عزیزی، پیشکسوتانی از جمله جاج تقی عزیزی و جوانان تعزیه تهران نیز حضور داشتند.

محفل ‘مهر و ماه’ در راستای حفظ، احیاء و اشاعه آیین‌ها و سنن نمایشی، شامل نقالی حماسی و مذهبی، ترنابازی، مولودی‌خوانی و شبیه‌خوانی از ۱۳ ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۱ تا ۲۳ در محوطه مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه‌ مندان بود.

** برگزاری مراسم ‘پرده خوانی’ در فروشگاه مرکزی شهر کتاب

پرده‌خوانی از جمله هنرهای اصیل ایرانی به شمار می‌رود که برخلاف گذشته‌ای پررونق‏، چندی است نامی از آن برده نمی‌شود و در سراسر ایران فقط چند پرده خوان به عنوان پاسداران این سنت اصیل ایرانی باقی مانده‌اند.

فروشگاه مرکزی شهر کتاب‏ بمنظور پاسداشت آیین‌های اصیل ایرانی و به مناسبت ماه مبارک رمضان و شهادت امام علی(ع)، اقدام به برگزاری مراسم پرده خوانی در این مجموعه فرهنگی کرده است.

در این برنامه، فروشگاه مرکزی شهر کتاب میزبان ‘مرشد محسن میرزاعلی’ برای روایت ‘قنبر و جوانمرد قصاب’ و سخنرانی دکتر اردشیر صالح‌پور با عنوان ‘روایت و تصویر به زبان پرده‌های درویشی’ است.

این برنامه دوشنبه ۲۳ مرداد ماه ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار خواهد شد.

فراهنگ ** ۹۲۶۶ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۱۲۰۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.