یکجانبه گرایی آمریکا در کانون انتقادهای نخست وزیر چین

به گزارش ایرنا، ون در اجلاس داووس تابستانی که در شهر ˈتین جینˈ در شمال شرق چین در حال برگزاری است، گفت: آمریکا محدودیت های زیادی برای صادرات چین در نظر گرفته است.

وی در حضور دو هزار میهمان و مقام مسوول که شماری زیادی از آنان از کشورهای غربی هستند، افزود: متاسفانه آمریکایی ها در شرایط حساس حتی از کمک رسانی هم دریغ می کنند که برای نمونه می توان به سال ۲۰۰۸ اشاره کرد که زلزله بزرگی مناطق جنوب غرب چین را در هم کوبید، اما آمریکایی ها از ارسال قطعات بالگردهای امداد رسانی ˈبلک هاوکˈ جلوگیری کردند.

ون همچنین تاکید کرد: بر خلاف آنچه آمریکا مدعی است، پکن مسوول کسری تجاری یا بیکاری در آن کشور نیست و ارزش برابری پول چین (یوان) نیز به واشنگتن ربطی پیدا نمی کند.

وی گفت که از سال ۲۰۰۵ تاکنون یوان در جریان اصلاحات و در برابر دلار آمریکا ۳۰ درصد افزایش ارزش داشته که باید به کام آمریکا خوشایند نیز باشد.

ون در ادامه انتقادهای مشروح خود از سیاست های واشنگتن در عرصه بین المللی بویژه یکجانبه گرایی علیه کشورهای دیگر بر خلاف مقررات بین المللی، تاکید کرد: محدودیت ها بر روی صادرات چین باید برداشته شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مشکلات اقتصادی چین بتدریج برطرف شده و تا چند ماه دیگر اوضاع با ثبات شود.

چین متاثر از وضعیت بحرانی غرب وارد یک دوره مشکل اقتصادی شده و دولت میلیاردها دلار برای کاهش این پیامدها اختصاص داده است.

ششمین نشست داووس تابستانی از سه شنبه (دیروز) با ابراز نگرانی از تداوم بحران اقتصادی در اروپا گشایش یافت.

در مجمع داووس تابستانی امسال بحران اروپا و تاثیرگذاری آن بر جهان محور اصلی بحث ها و سخنرانی ها خواهد بود.

این نشست سه روزه با شعار ˈایجاد اقتصاد آیندهˈ شامل مجموعه ای از برنامه های تعاملی در مورد مسایل مهم مانند بحران یورو، اقتصاد آینده چین و امنیت جهانی غذا برگزار شده است.

نشست تین جین با پیشنهاد مشترک مجمع جهانی اقتصاد و پکن از سال ۲۰۰۷ شگل گرفت .

آساق ** ۲۷۵ ** ۲۱۰۰ **۱۵۱۶

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.