یکى از مهم ترین منابع قم پژوهى با سابقه ای نود ساله

روایاتى صحیح و معتبر از ائمه اهل‏بیت علیهم‏السلام درباره قم و مردم آن و نقش فوق‏العاده ایشان در آگاهى‏بخشى جهانى، خصوصاً در دوران ظهور حضرت ولى عصر(عج)، وارد شده است. به همین رو، کانون روحانیت در گرداگرد این حرم شکل گرفته است، و بسیارى از محدثان و فقیهان، در حریم این حرم حلقه‏هاى درس تشکیل دادند.
تشکیل مجدد حوزه علمیه قم، به اهتمام مرحوم آیت‏اللّه‏ شیخ عبدالکریم حائرى، بار دیگر این شهر را در کانون توجه همگان قرار داد. در سده اخیر، قم شاهد تحولاتى ژرف و چشمگیر در حوزه‏هاى فرهنگى و سیاسى بوده است. پیروزى انقلاب اسلامى ایران، این شهر را پرآوازه کرد و در این چند دهه، شاهد تحولاتى چشمگیر در قم بوده‏ایم.
به گزارش خبرآنلاین  بنیاد قم‏پژوهى، مؤسسه‏اى است که به آهنگ تحقیق درباره گذشته و حال و آینده قم تشکیل شده، و در نظر دارد همه کتاب‏ها و نشریات و اسناد و مدارک درباره قم را گردآورى کند و در اختیار پژوهشگران قرار دهد. با وجود اینکه درباره برخى استان‏هاى ایران، مانند خراسان و فارس و کرمان، مطالعات گسترده‏اى صورت گرفته و کتاب‏هاى متعددى نوشته شده، و مؤسسه‏هایى به همین هدف تشکیل یافته، ولى متأسفانه قم از این مزیت محروم مانده است. این در حالى است که قم داراى پیشینه‏اى طولانى، و از نخستین شهرهایى در جهان اسلام است که درباره آن کتابى مستقل نوشته شده است. مضافاً اینکه اکنون قم مرکز فرهنگى و تکیه‏گاه شیعیان از سراسر جهان است.
کتاب تحفه الفاطمیّین فی ذکر احوال قم و القمیّین، تألیف حسین بن محمّد حسن قمى (۱۳۰۵ ـ ۱۳۶۷)، متخلّص به مُفلس و مشهور به ارده شیره، یکى از مهم‏ترین منابع در باب قم‏پژوهى است که حدود نود سال پیش نگاشته شده است و جامع‏ترین کتاب درباره قم به شمار مى‏رود. از این کتاب، تنها یک نسخه، آن هم به خطّ نویسنده، در کتابخانه حضرت آیت اللّه‏ العظمى مرعشى نجفى(ره) موجود است. کتاب حاضر، پژوهشى درباره تاریخ، جغرافیا، آثار و بناها، و رجال دین و علم و ادب قم، و آکنده از اطّلاعات علمى و منحصر به فرد، و مبتنى بر تحقیقات کتابخانه‏اى و میدانى است. کتاب به زبان فارسى روان و خوشخوان است. این اثر چندی پیش توسط  آیت الله استادی و دکتر علی لاریجانی و نیز جمعی از علماء و چهره های برجسته قم پژوهی در قم رونمایی شد.
این کتاب بعد از تصحیح علمى همراه با نمایه‏هاى فنى در چهار جلد با عناوین ذیل توسط بنیاد قم پژوهى به چاپ رسیده است. عناوین اصلى کتاب عبارت‏اند از:
باب اوّل: از کتاب تاریخ قم در ذکر زمین قم و برج طالع قم و…
باب دویّم: در ذکر روایاتى که در فضیلت قم و اهل قم، وارد شده…
باب سیّم: در ذکر ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به قم و…
باب چهارم: در ذکر امامزادگان عظام و شاهزادگان عالى‏مقام که…
باب پنجم: در ذکر حالات بعضى از روات و محدثین بلده قم
باب ششم: در ذکر وزرایى که از اهل قم بوده‏اند و…
باب هفتم: در ذکر شعراى قم
باب هشتم: در ذکر مدارس قم و مساجد قم
باب نهم: در ذکر آب انبارها و یخچال‏هاى قم
باب دهم: در ذکر حمامات قم و تیمچه‏ها و کاروانسراهاى قم
باب یازدهم: در ذکر رودخانه قم و پل‏هاى قم و…
باب دوازدهم: در ذکر محلاّت قم و جبال قم و آسیاهاى قم و طوایف ایلات قم
باب سیزدهم: در ذکر باغات واقعه به قم و اطراف قم
باب چهاردهم: در ذکر ممیّزى نمودن قم و تقسیم آب رودخانه
باب پانزدهم: در ذکر مزارع قم که از آب رودخانه مشروب مى‏شوند
باب شانزدهم: در ذکر قنوات و مزارع قم و…
باب هفدهم: در ذکر قراء قم و ذکر مزارعى که…
خاتمه: در ذکر کتبى که در وقت تألیف این کتاب در…
مقصد اول: در ذکر حکماى بلده طیّبه قم
مقصد دوم: در ذکر ترجمه حالات شعراى قم و منتخبى از اشعار ایشان
ضمایم: کتاب ارده شیره، الأربعین فى فضائل قمّ والقمّیین، فهرست‏ها

 برای تهیه این اثر در نمایشگاه کتاب، می توانید به غرفه بنیاد قم پژوهی در مصلی تهران،سالن شبستان، راهروی۲۹- غرفه۱۸ مراجعه کنید. همچنین می توانید برای تهیه این کتاب در قم با شماره ۰۲۵۱-۷۸۳۱۳۸۸
 تماس بگیرید.

/۶۲۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.