یکی از سیاستمداران ارشد چین از پارلمان این کشور اخراج شد

پارلمان چین امروز (جمعه) بو ژیلای، یکی از سیاستمداران ارشد سابق این کشور را اخراج کرد و این اقدام موجب شد تا مصونیت قضایی وی لغو شده و امکان شکایت‌ و تشکیل پرونده مجرمانه علیه این فرد فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، بو ژیلای پیش از آنکه به صورت رسمی از مقام قانونگذار ارشد چین کنار گذاشته شود، اواخر ماه گذشته از حزب کمونیست چین اخراج شده بود. اخراج وی از کنگره چین باعث لغو مصونیت قضایی علیه وی می‌شود.

این امر سبب می‌شود تا یک پرونده مجرمانه شامل اتهاماتی نظیر فساد و سوءاستفاده از قدرت علیه وی مطرح شود.

کمیته اعتبار کنگره حزب ملی خلق چین نیز اعلام کرد که تصمیم اخراج بو ژیلای از سمت قانونگذار ارشد در پارلمان را تایید کرده اما به جزئیات بیشتر اشاره نکرد.

رهبران حزب کمونیست نیز به دنبال حل و فصل این رسوایی سیاسی در کشور هستند چرا که ماه آینده چین شاهد تغییر رهبری در این کشور خواهد بود.

بو ژیلای که زمانی یکی از قدرتمندترین مقام‌های چین در جنوب غرب این کشور محسوب می‌شد، به احتمال زیاد با اخراجش از پارلمان رقابت‌های تنگاتنگی را میان رتبه‌های بالای حزب کمونیست به وجود می‌آورد.

علاوه بر این اخراج وی از پارلمان چشمگیر بوده است. همسر وی به قتل نیل هی‌وود، تاجر انگلیسی متهم است. علاوه بر این یکی از افراد نزدیک به ژیلای به دریافت رشوه، سوء استفاده از قدرت و تلاش برای فرار به آمریکا متهم شده است.

این در حالی است که مقام‌های چینی هنوز جرم خاصی را علیه بو ژیلای اعلام نکرده‌اند اما وی را در ۲۸ سپتامبر از حزب کمونیست اخراج کردند چرا که این حزب وی را به سوء استفاده از قدرت، دریافت رشوه و رابطه داشتن با چند زن متهم کرده است.

این سیاستمدار سابق از اولین اعضای قدرتمند “پولیت‌ برو” (کمیته مرکزی حزب کمونیست) محسوب می‌شود که طی پنج سال گذشته به اتهام رسوایی‌های موجود از این حزب اخراج شده است.

علاوه بر این رسوایی‌ها مباحث سیاسی را در این زمینه به وجود آورده که حامیان ژیلای قصد دارند تا برنامه‌ها برای به دست گرفتن قدرت توسط شی جین‌پینگ که هم‌اکنون معاون رئیس‌جمهوری چین است را دچار خدشه کنند.

بو ژیلای ۶۲ ساله، از جمله کسانی بود که انتظار می‌رفت در تغییراتی که قرار است در پایان سال جاری در کادر رهبری حزب کمونیست چین صورت بگیرد از نامزدهای تصدی سمت‌های ارشد این حزب باشد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.