یک‌سوم ایرانی‌ها یک‌ساله وام گرفتند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

بانک جهانی اعلام کرد ۷۳.۷ درصد ایرانی‌های ۱۵ سال به بالا حساب بانکی دارند و ۳۰.۷ درصد آنها در یک سال موفق به اخذ وام از سیستم بانکی شده‌اند که این رقم بالاترین میان ۱۸۷ کشور جهان و ۲.۵ برابر انگلیس و آلمان بوده است

خبراقتصادی: بانک جهانی در بخشی از تازهترین گزارش خود موسوم به «گزارش توسعه مالی جهان ۲۰۲۴» اقدام به انتشار یافتن آمارهایی در مورد بخش بانکی ایران کرده است.

بر اساس این گزارش که بر پایه آمار سال ۲۰۱۱ تهیه شده است ۷۳٫۷ درصد ایرانی‌های ۱۵ سال به بالا دارای حساب بانکی می باشند و ایران از این نظر میان ۱۸۷ کشور جهان در رتبه ۳۸ قرار گرفته است.

دانمارک و فنلاند دارای بالاترین دربرگیری حساب بانکی میان جمعیت بالای ۱۵ سال می باشند به‌طوری که ۹۹٫۷ درصد اشخاص بالای ۱۵ سال این کشورها حساب بانکی دارند. نیوزیلند با ۹۹٫۴ درصد و استرالیا با ۹۹٫۱ درصد به‌ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

میزان جمعیت بالای ۱۵ سال که دارای حساب بانکی می باشند برای بعضی کشورهای دیگر به این شرح اعلام شده است: افغانستان ۹ درصد، بحرین ۶۴٫۵ درصد، برزیل ۵۵٫۹ درصد، چین ۶۳٫۸ درصد، مصر ۹٫۷ درصد، فرانسه ۹۷ درصد، عراق ۱۰٫۶ درصد، ژاپن ۹۶٫۴ درصد، اردن ۲۵٫۵ درصد، کویت ۸۶٫۸ درصد، لبنان ۳۷ درصد، عمان ۷۳٫۶ درصد، قطر ۶۵٫۹ درصد، روسیه ۴۸٫۲ درصد، عربستان ۴۶٫۴ درصد، ترکیه ۵۷٫۶ درصد، امارات ۵۹٫۷ درصد، انگلیس ۹۷٫۲ درصد و آمریکا ۸۸ درصد.

بانک جهانی در ادامه گزارش خود بر پایه آمار سال ۲۰۱۰ اعلام کرده است اشخاص حقیقی بالای ۱۵ سال در ایران مقام اول جهان در اخذ وام در این سال را کسب کرده‌اند.

بر اساس این گزارش ۳۰٫۷ درصد ایرانی‌های بالای ۱۵ سال در سال ۲۰۱۰ از سیستم بانکی وام گرفته‌اند که این رقم بالاترین رقم در مقایسه با ۱۸۶ کشور دیگر جهان بوده است.

کشورهای قبرس و نیوزیلند از نظر نسبت جمعیت بالای ۱۵ سال که موفق به اخذ وام می‌شود به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جهان قرار گرفته‌اند. ۲۷ درصد اشخاص حقیقی بالای ۱۵ سال در قبرس طی سال ۲۰۱۰ وام دریافت کرده‌اند و این رقم برای نیوزیلند ۲۶٫۶ درصد بوده است.

میزان اخذ وام توسط اشخاص بالای ۱۵ سال برای بعضی کشورهای دیگر در سال ۲۰۱۰ به این شرح اعلام شده است: افغانستان ۷٫۴ درصد، استرالیا ۱۷ درصد، بحرین ۲۱٫۷ درصد، برزیل ۶٫۳ درصد، کانادا ۲۰٫۳ درصد، چین ۷٫۳ درصد، مصر ۳٫۷ درصد، فرانسه ۱۸٫۶ درصد،‌ عراق ۸ درصد،‌ ژاپن ۶٫۱ درصد،‌ کویت ۲۰٫۸ درصد، پاکستان ۱٫۶ درصد،‌ قطر ۱۲٫۶ درصد، عربستان ۲٫۱ درصد، ترکیه ۴٫۶ درصد، انگلیس ۱۱٫۸ درصد، آلمان ۱۲٫۵ درصد و آمریکا ۲۰٫۱ درصد.

این گزارش نشان می‌دهد ایران از معدود کشورهایی است که میزان اختصاص وام به اشخاص حقیقی در سطح بالایی قرار دارد. بسیاری از کشورهای در حال توسعه سهم بیشتری از منابع بانکی خود را به شرکت‌ها اختصاص می‌دهند تا اشخاص حقیقی، برای مثال ترکیه که تنها ۴٫۶ درصد اشخاص بالای ۱۵ سال در این کشور طی سال ۲۰۱۰ وام گرفته‌اند در همین سال ۵۶٫۸ درصد شرکت‌های این کشور از خطوط اعتباری بانک‌ها برخوردار شده‌اند. در مورد این گزینه رقمی برای ایران ذکر نشده است/تسنیم


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.