یک لیتر آب بر ثانیه؛ ۳۰۰ میلیون تومان

گردآوری توسط گروه اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

اقتصاد > انرژی – ایسنا نوشت:

مدیرعامل آبفا استان اصفهان گفت: آب شرب با شرایط بسیار سختی تصفیه می‌شود. یک لیتر بر ثانیه آب در پروسه انتقال، تصفیه و توزیع، ۳۰۰ میلیون تومان هزینه در برخواهد داشت.

هاشم امینی امروز (شنبه) در نشست هم اندیشی اجرای سند جامع راهبردی، مدیریت تأمین، توزیع و مصرف آب شرب استان اصفهان، اظهار کرد: شرایط آب اصفهان حساس است. بیش از ۵۰۰ ساعت کار کارشناسی و چهار جلسه با مدیران حوزه آب و با حضور استاندار انجام شده است.

وی با بیان اینکه شاهد بحران آب در استان و به ویژه کلانشهر اصفهان هستیم، افزود: رودخانه زاینده‌رود که بیش از هزار سال قدمت داشته، امروز به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است. تغییر اقلیم و خشکسالی باعث خالی شدن برخی روستاها از سکنه شده است.

مدیرعامل آبفا استان اصفهان با تأکید بر اینکه بحران آب از این پس وجود خواهد داشت، گفت: باید مصرف آب مدیریت شود تا در بخش‌های دیگر دچار مشکل نشویم. از نظر کارشناسان حوزه آب، انتقال بین حوضه‌ای تنها یک مسکن است و باید مدیریت مصرف و تقاضا در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت انجام شود.

امینی با بیان اینکه میزان بارندگی به طور مستقیم بر میزان آب تجدیدپذیر تأثیرگذار است، اضافه کرد: میانگین و متوسط بارندگی در دنیا ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیمتر است که این میزان در قاره آسیا ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیمتر و در ایران ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر گزارش شده است.

وی با بیان اینکه میزان متوسط بارندگی در کشور به کمتر از ۲۵۰ میلیمتر هم رسیده است، گفت: متأسفانه در استان اصفهان میزان متوسط بارندگی ۱۲۰ میلیمتر است که در سنوات اخیر به ۱۱۰ میلیمتر کاهش یافته است.

مصرف بهینه آب یک دستور اداری شد

مدیرعامل آبفا استان اصفهان ادامه داد: برای رسیدن به یک زندگی مطلوب و همچنین عدم اختلال در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت، باید از این میزان آب به صورت مناسب بهره‌برداری کنیم.

امینی اظهار کرد: ۹۳ شهر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان قرار دارند که از این میزان ۵۶ شهر و حدود ۳۰۰ روستا به صورت مستقیم از رودخانه زاینده رود برداشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته را با شرایط بسیار سختی گذراندیم، تصریح کرد: متأسفانه برخی از ارگان‌ها و دستگاه‌هایی که باید در بحران آب همکاری می‌کردند و در ویترین کار فرهنگی و عملیاتی استان قرار داشتند، همکاری نکردند.

مدیرعامل آبفا استان اصفهان به بحث مصرف آب ادارات اشاره کرد و افزود: مردم با سامانه ۱۲۲ تماس می‌گرفتند و گلایه داشتند از اینکه چرا مدیریت مصرف آب در ادارات دولتی انجام نمی‌شود؟ در این جلسه با دستور استاندار، دیگر مصرف بهینه آب به عنوان یک وظیفه اداری محسوب می‌شود.

امینی اضافه کرد: آب شرب با شرایط بسیار سختی تصفیه می‌شود. یک لیتر بر ثانیه آب در پروسه انتقال، تصفیه و توزیع‌، ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دربرخواهد داشت.

وی ادامه داد: ادارات باید در خط مقدم مدیریت مصرف آب باشند و موضوعات فرهنگی در رابطه با مدیریت مصرف آب صرفاً وظیفه شرکت آب و فاضلاب نیست.

مصرف آب باید ۱۰ متر مکعب در ماه باشد

وی با بیان اینکه سال گذشته ذخیره زیر ۱۰۰ میلیون مترمکعب را تجربه کردیم، گفت: تنها راهکار مقابله با مشکل خشکسالی و شرایط امروز بحران آب استان، بحث مدیریت مصرف است.

مدیرعامل آبفا استان اصفهان با بیان اینکه مردم در مدیریت مصرف آب نقش بسیار مؤثری دارند و بسیار یاری رسانده‌اند، اظهار کرد: ۶۳ درصد مصرف کنندگان در ماه بین ۰ تا ۲۰ مترمکعب آب مصرف می‌کردند و اکنون این میزان به ۸۳ درصد افزایش یافته است. مصرف ۲۰ مترمکعب آب حد مطلوب نیست و باید این میزان آب به ۱۰ مترمکعب در ماه کاهش پیدا کند.

امینی به راهکارهای مدیریت مصرف آب در ادارات و دستگاه‌ها اشاره کرد و افزود: استفاده از شیرآلات کاهنده، استفاده از دستگاه‌های استراتژی مصرف آب، عدم استفاده از آب شرب برای مصرف در آبیاری فضای سبز و … باید در دستور کار برخی از ادارات و دستگاه‌ها قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در موضوع آب باید نگاهمان به آسمان باشد، اضافه کرد: براساس گزارش مدیرکل هواشناسی استان، اصفهان تا پنج شنبه گذشته ۷۵ روز بدون بارندگی را تجربه کرده و نمی‌توان کاهش بارندگی‌ها را نادیده گرفت.

 

۲۳۵۰۳


RSS
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.