۲ هفته صبر برای یک لایحه مهم

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > قانونگذاری – بررسی ۳تبصره «کاهش ساعت کاری بانوان شاغل با شرایط خاص» که قرار بود دیروز در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی شود، به بعد از تعطیلات ۲هفته‌ای خانه ملت موکول شد. نهایی شدن این لایحه پس از کش‌وقوس‌های فراوان و چندین بار تغییر، این بار هم به تأخیر افتاد تا عمر باز بودن پرونده این لایحه یک سال را هم رد کند.

فاطمه آلیا، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در توضیح جزئیات بررسی این لایحه به همشهری می‌گوید:‌ ماده واحده و کلیات این طرح به تصویب نمایندگان رسیده، اما ۳تبصره پیشنهادی از این ماده‌واحده باید در کمیسیون اجتماعی بررسی شود که روز یکشنبه به‌دلیل بررسی ماده ۵گزینش در این کمیسیون نوبت به بررسی این تبصره‌ها نرسید. دیروز هم قرار بود این تبصره‌ها بررسی شود که به‌علت طولانی شدن طرح سؤال از وزیر جهاد کشاورزی و بعد هم صحبت‌های وزیر امور خارجه درخصوص مذاکرات ژنو بررسی این تبصره‌ها به آینده موکول شد.

سابقه یک طرح

براساس لایحه کاهش ساعت کاری زنان که گفته می‌شود درصورت تصویب تأثیر قابل توجهی در تحکیم بنیان خانواده و تربیت فرزند خواهد داشت، ساعت کاری زنان سرپرست خانوار، بانوان دارای فرزند زیر ۷سال، بانوانی که فرزند معلول یا همسر و فرزند مبتلا به بیماری صعب‌العلاج دارند از ۴۴ساعت در هفته به ۳۶ساعت می‌رسد اما میزان حقوق دریافتی این افراد تغییری نخواهد کرد و حقوق کامل دریافت می‌کنند.

این لایحه در دولت دهم با عنوان «کاهش ساعت کاری زنان شاغل» به مجلس ارائه شده بود اما عنوان آن باعث شد تا این شائبه به‌وجود بیاید که ساعات کاری تمامی زنان کاهش پیدا می‌کند. همین موضوع باعث شد تا موافقت‌ها و مخالفت‌هایی را در پی داشته باشد. دکتر زهرا کریمی، تحلیلگر بازار کار به همشهری می‌گوید: عدم‌تمایل کارفرماها به سپردن کار به زنان وقتی بیشتر می‌شود که زن متاهل و بچه‌دار می‌شود. زنان غالبا برای کارهای پاره‌وقت و ناایمن با دستمزدهای پایین‌ شانس‌ محدودی دارند و الان ۱۵درصد از نیروی کار شاغل در کشور ما زنان هستند که روزبه‌روز هم از سهمشان در بازار کار کاسته می‌شود.

فاطمه آلیا در توضیح موافقان و مخالفان لایحه می‌گوید: موافقان این لایحه زنانی بودند که فکر می‌کردند با این لایحه ساعت کاری‌شان کاهش پیدا می‌کند و مخالفان نیز بعضا دارای اغراض سیاسی بودند و می‌گفتند با این لایحه و کاهش ساعت کاری تمامی زنان لطمه‌ای به جایگاه زنان وارد می‌شود و نهایتا موجب می‌شود که مدیران و کارفرمایان روی کار زنان حساب نکنند درصورتی که تصویب این لایحه به نفع زنان است و اگر بخواهیم جامعه را از خدمات زنان محروم نکنیم باید این قانون را قدر بدانیم.

پس از طرح موضوع، عده‌ای نیز با این استدلال که در مقابل چنین زنانی، مردانی هم وجود دارند که ممکن است گرفتاری مشابهی داشته باشند، پیشنهاد اصلاح لایحه به کاهش ساعت کاری کارکنان دارای شرایط خاص را مطرح کردند اما اعضای کمیسیون اجتماعی به‌دلیل کم بودن چنین مردانی با تصویب این پیشنهاد موافقت نکردند.

حالا مردانی که در چنین شرایطی هستند باید چشم انتظار همکاری مدیرشان باشند که البته هیچ الزامی هم به این همکاری ندارند اما اگر بررسی لایحه باز هم به تأخیر نیفتد و تصویب شود می‌توان به تأثیرات مثبت آن بر زندگی زنان دارای شرایط خاص امیدوار بود.

سالار مرادی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس البته از بررسی مجدد تحت پوشش قرار گرفتن آقایان در این طرح خبر می‌دهد و می‌گوید: در گذشته به‌علت اینکه توجیهی برای این مسئله وجود نداشت از بحث کنار گذاشته شد اما در بررسی دوباره تبصره‌ها به این موضوع نیز رسیدگی می‌شود.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.