۵ اشتباه مشترک در بین عکاسان

۱۸م آذر ، فاوانیوز: ۵  اشتباه مشترک در بین عکاسان

 ۱- بسیار زود می خواهید ره صد ساله را بپیمایید.

اگر می خواهید عکاس خوبی شوید، در تاریک ترین جای ممکن، عکاسی کنید. وقتی ابر و باد و مه و خورشید و فلک آماده و مهیا می باشند، فشار دادن دکمه شاتر کار سختی نیست.

۲- استفاده از لنزهای واید برای عکاسی پرتره

وقتی با دوربین کامپکت عکاسی می کنید، دوربین به صورت خودکار زاویه بازی را برایتان فراهم می کند. اگر هم با دوربین DSLR عکاسی می کنید، برای عکاسی پرتره از لنزهای واید استفاده نکنید. شما زاویه عکاسی را تنگ می گیرید، با لنز واید هم عکس می گیرید، نتیجه چه خواهد شد؟ تصویری تخت و کشیده.

۳- تصاویری مات، به سبب لرزش دستان

خودم می توانم! این جمله را شنیده اید؟ مطمئنا می توانید عکاسی کنید. کسی در این مسئله شک ندارد. اما عکسی که می گیرید خودتان را راضی نمی کند چه رسد به بیننده را. در سرعت های پایین مثل ۱/۸ تا ۱/۸۰ ثانیه، هر چه قدر هم که بدنه دوربین تان محکم باشد، حرکات ریزی دارد که من به این حرکات می گویم حرکات گرس.

خوب، پس بهتر است به جای آنکه لجبازی کنیم، از سه پایه استفاده کنیم و میزان ISO را درست و بهینه تنظیم کنیم تا از لذت عکاسی، انباشته گردیم.

۴- عکاسی از بناها و ساختمان ها با زاویه بسیار بسته

بیشتر ساختمان ها از خطوط افقی ساخته شده اند، ما برای عکاسی از ساختمان از لنزهای واید استفاده می کنید که پهنه وسیعی را در اختیارمان قرار می دهند.  اگر بخواهیم وسط کادرمان را به عنوان نقطه اتکاء عکس در نظر بگیریم، به این ترتیب بلندای ساختمان دیگر جلوه گر نخواهند شد. هیچگاه عرصه را در عکاسی از بناها و ساختمان ها تنگ نگیرید.  از عناصر مختلف ساختمان بهره کافی را ببرید: پنجره ها، درها و  شیشه ها. حتی انعکاس ساختمان های اطراف در شیشه های ساختمان هم می تواند به ابهت ساختمان شما بیافزاید. علاوه بر لنزهای واید، می توانید از لنزهای تله فوتو و کلوزآپ هم استفاده لازم را ببرید.

۵- پاک کردن اطراف سوژه

تا به حال دیده اید، عکاسان صبر می کنند تا فردی رد شود یا ماشینی بگذرد و ……. بسیار چیزهای دیگر.

به این ترتیب سوژه تان کوچک می گردد و در پهنه پس زمینه، حقیر و تنها به نظر می رسد. عکاسی های خیابانی سرشار از شور و نشاط و زندگی می باشند. برای آنکه ارتباط سوژه با پس زمینه را در عکس تان حفظ کنید، ابتدا باید فاصله همه چیز را نسبت با سوژه اصلی خود حساب کنید. به این ترتیب می توانید تصمیم بگیرید که آیا باید آن عنصر به زعم شما مزاحم، حذف شود یا باقی بماند.

امیدوارم شما این پنج اشتباه را نداشته باشید. اگر اشتباه دیگری به ذهن تان رسید، مرا هم مطلع سازید.

منبع: خوارزمی نویسنده: فرشته جعفری

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.