‌فرستادن پیشگام به فضا نقطه عطف فعالیت فضایی ایران

۱۱ام بهمن ،


به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، حمید فاضلی در گفتگوی ویژه شبکه دوم سیما با بیان اینکه ما جزء محدود کشورهایی هستیم که توانستیم موجود زنده به فضا ارسال کنیم گفت :‌ کاوشگرها همواره با اهداف گوناگون تحقیقاتی به فضا پرتاب می شوند .

وی با اشاره به اینکه هواپیماها معمولا تا فاصله ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر زمین می روند و ماهواره ها نیز در ۲۵۰ کیلومتری می باشند افزود: برای بررسی شریط جوی در فواصل بین این دو نیاز به بهره گیری از کاوشگر است .

آقای فاضلی افزود: کاوشگرها معمولا زیر مداری استفاده می شوند و در زاویه ۹۰ درجه می روند .

وی ابراز امیدواری کرد جمهوری اسلامی ایران با ادامه تلاش دانشمندان جوانش موفق شود انسان به فضا بفرستد وایستگاه فضایی مستقل نیز داشته باشد .

سرپرست سازمان فضایی به رعایت موازین اخلاقی برای حفظ جان حیوان خبر داد و خاطز نشان کرد این کار مقدمه فرستادن انسان به فضاست و از ظرافت بسیاری برخوردار است .

فاضلی به تلاش دانشمندان کشور برای ساخت کپسول های بزرگتر و فرستادن موجودات بزرگتر به فضا اشاره کرد و گفت: در تمام لحظات پرواز علائم حیاتی حیوان کنترل می شد و پس از ورود به زمین معاینات اولیه و بعدی نشان داد حیوان کاملا سالم است .

 رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی با اشاره به اینکه سابقه کار روی کاوشگرها  از سال ۸۱ در کشور آغاز شد گفت: فرستادن میمون، بعد از تمامی آزمایشها بود و این موجود یعنی “پیشگام” قبل از اعزام آموزش مختلفی را در شرایط شبیه سازی شده دید  تا به شرایط  مختلف پرواز خو بگیرد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، دکتر ابراهیمی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه کاوشگر پیشگام تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری به فضا رفت و شتاب اولیه آن تا ۱۱ برابر جاذبه زمین بود گفت : این شتاب به مرور به متوسط ۶ برابر جاذبه زمین رسید.

وی به وجود چهار بخش کاوشگر شامل ۱- حامل ۲- بازیابی ۳- ارتباطات و مخابرات و کپسول زیستی اشاره و خاطر نشان کرد: هر یک از بخشهای این کاوشگر از زیر بخشهای مختلف و پیچیده ای تشکیل شده است و آزمایش های دقیقی را پشت سر گذاشته است .

ابراهمی از فعالیت چند صد متخصص رشته های مختلف برای ارسال کاوشگر به فضا خبر داد و افزود: در این بین کپسول زیستی بارها تست شد تا مشکلی نداشته باشد .

وی با اشاره به تربیت صدها متخصص فضایی در کشور در چند سال اخیر گفت: ‌با وجود این متخصصان و توانمندی در کشور به آینده فعالیتهای فضایی امیدواریم.


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.