۱۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان زیرکشت نیشکر

۵ م دیماه ،

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع‌ جانبی گفت: طرح توسعه نیشکر امروز با سرمایه‌گذاری ۸ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال، با اشتغال‌زایی مستقیم برای ۳ هزار و ۳۷۸ نفر و غیرمستقیم برای ۴۳۵۰ نفر با حضور رییس‌جمهوری بهره‌برداری شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌خوزستان، نسیم صادقی در مراسم افتتاح از ۴ پروژه نیشکر که امروز، پنجم دی‌ماه با حضور رییس‌جمهوری در کشت‌وصنعت دهخدا برگزار شد، عنوان‌کرد: کارخانه شکر دهخدا با ۵ هزار و ۵۵۵ میلیارد ریال و ظرفیت ۱۰۰ هزار تن شکر خام و ۱۷۵ هزار تن شکر سفید امروز به بهره‌برداری رسید و از ویژگی‌های این طرح می‌توان به اولویت داشتن اجرای طرح با خط تولید اشاره کرد؛ به این معنا که ابتدا خط تولید را راه‌اندازی کرده‌ایم و سپس در کنار آن مابقی طرح را به اجرا درآوردیم، به‌گونه‌ای که از درآمدهای خود طرح برای اجرای مابقی طرح هزینه شد.

وی بیان‌کرد: در زمان راه‌اندازی این طرح در تحریم کامل بودیم و هیچ کدام از کشورهای خارجی برای همکاری آمادگی خود را اعلام نکردند و برای اولین‌بار این طرح با همت کارشناسان ایرانی راه‌اندازی شد.

صادقی افزود: یک شرکت آلمانی مدعی شد که کارشناسان ایرانی نمی‌توانند این طرح را اجرا کنند اما با استفاده از توان متخصصان جوان این طرح را به اجرا درآوردیم. این طرح در زمانی که متوقف شده بود با کمک اساتید، دولت و مساعدت بانک‌های صادرات و ملی در مدت ۱۵ ماه اجرایی شد، در حالی فکر می‌کردیم اجرای آن سال‌ها به طول بیانجامد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع‌ جانبی ادامه‌داد: کارخانه بعدی MDF است که این واحد با ظرفیت ۱۳۲ هزار مترمکعب کار خود را آغاز می‌کند و اولین و بزرگترین تولیدکننده MDF به وسیله باگاس در دنیا است. در کنار این کارخانه نیز یک کارخانه چسب MDF به بهره‌برداری رسیده است.

وی تصریح‌ کرد: پروژه بعدی احداث شبکه آبیاری ۲۴۰۰ هکتار از اراضی نیشکر در واحد کشت و صنعت سلمان‌فارسی است. احداث این پروژه در حدود دو سال به‌طول انجامید و ۳۶۰ میلیارد ریال برای آن سرمایه‌گذاری شد. کارخانه در حال اجرای دیگر واحد الکل سوختی است که مذاکرات احداث آن با خارجی‌ها صورت گرفته است.

صادقی گفت: سالانه ۱۴ هزار هکتار از اراضی استان به زمین‌های زیر پوشش نیشکر اضافه و علاوه بر آن، هر ساله ۱۴ هزار هکتار اراضی آیش می‌شود و در مجموع پتانسیل ۲۸ هزار هکتاری در شرکت توسعه نیشکر برای توسعه کشت محصولات دیگر فراهم می‌شود؛ در مجموع با زمین‌های موجود میزان کل زمین‌های نیشکر در خوزستان به ۱۰۰ هزار هکتار می‌رسد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.