۱۲۵ اثر و محوطه تاریخی در دشت سرپنیران استان فارس شناسایی شد

محمد نصیری جمعه با اعلام این خبر به ایرنا افزود: این بررسی ها که به صورت پیمایشی از اردیبهشت ماه سال جاری به همت کارشناسان ارشد باستان شناسی پایگاه میراث فرهنگی پاسارگاد آغاز شده بود ،طی تلاش های دو ماهه به اتمام رسید.

وی گفت : دوره های شناسایی شده بر اساس مدارک و شواهد باستان شناختی شامل دوران میان سنگی، نوسنگی، پیش از تاریخ (روستا نشینی)، تاریخی و اسلامی است که قدمتی حدود ۱۲هزار سال پیش تاکنون را در بر می گیرد.

نصیری با اشاره به ادامه چنین روندی به منظور شناسایی مناطق بکر تاریخی در این شهرستان افزود: با لحاظ حجم بالای کار انجام گرفته تهیه گزارش نهایی بررسی های صورت گرفته تا پایان شهریور ماه امسال بطول خواهد انجامید.

دشت سرپنیران در محدوده شهرستان پاسارگاد و در قسمت جنوب شرقی دشت پاسارگاد قرار گرفته است. این دشت که دهستان سرپنیران در آن قرار دارد شامل تعداد زیادی روستا و آبادی به مرکزیت روستای نعیم آباد است.

این منطقه به صورت یک دشت میان کوهی است که درازای آن حدود ۳۰ کیلومتر و پهنای آن نیز حدود پنج کیلومتر می باشد و رشته کوه هایی همانند یک دیوار طبیعی پیرامون دشت را فرا گرفته است و به همین دلیل این دشت تنها از سمت شمال غرب به صورت طبیعی با دشت پاسارگاد مرتبط است.

آخرین قسمت شرقی دشت سرپنیران به صورت دره های عمیق و کوه های بلند پایان می گیرد که مرز میان سرپنیران و شهرستان ارسنجان است. ک/۳

۷۳۷۴/۶۶۷ /۶۷۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۹۳۶۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.