۱۵ هزار قطعه سفالینه در کاوش های تپه سرسختی شازند استان مرکزی کشف شد

‘غفور کاکا’ روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: این سفالینه ها در ابعاد و اشکال مختلف و از جنس خاک رس است که از دوره های هزاره چهارم و پنجم قبل از میلاد تا دوران اسلامی را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: بیشتر نقوش روی سفالینه های کشف شده در تپه سرسختی علیای شازند ، گیاهان، حیوانات و اشکال هندسی ابتدایی است.

سرپرست گروه باستان شناسی تپه سرسختی گفت: به دلیل ویژگی های منحصر به فرد سفالینه های مذکور، تشکیل بانک سفال در محل کاوش ها با هدف حفظ بهینه آثار به دست آمده و تشکیل مجموعه مطالعاتی مناسب برای محققان و دانشجویان باستان شناسی و مردم شناسی ضروری است.

کاکا افزود: نقش های سفالینه های کشف شده در تپه سرسختی شازند به نقوش سفالینه های گرانیگ نهاوند و سیلک کاشان نزدیک است که بیانگر ارتباط فرهنگی مردم دوران های پیشین در این مناطق است.

وی اضافه کرد: کشف سفالینه های ‘واریخته’ که منشا آن خوزستان و هزاره چهارم و پنجم میلاد است در منطقه سرسختی علیای شازند این فرضیه را قوت می دهد که احتمالا منطقه سرسختی در مسیر تردد اصلی در دوره های مذکور بوده است.

سرپرست گروه باستان شناسی تپه سرسختی علیا شازند در استان مرکزی گفت: سرسختی علیای شازند روی لبه زاگرس مرکزی واقع شده و پس از آن زیست فرهنگی مردمان فلات آغاز می شود و اهمیت مطالعات تطبیقی باستان شناسی در این منطقه مرتفع کوهستانی با مناطق فلات اهمیت زیادی دارد که باید در سایه حمایت مسوولان دنبال شود.

تیم کاوش های لایه نگاری باستان شناسی در تپه باستانی سرسختی علیای شازند هفت نفره است که با سرپرستی مشترک ‘غلام شیرزادی’ و ‘غفور کاکا’ راهبری می شود.

روستای سرسختی علیای شازند از توابع استان مرکزی در ۳۵ کیلومتری اراک واقع شده‌ و زبان عموم مردم آن یکی از لهجه‌های محلی لری است و عمده ساکنانش از طریق دامپروری و کشاورزی ارتزاق می کنند.

روستای سرسختی علیا دارای طبیعتی بکر و سرسبز است و آخرین ذخیره گاه های جنگلی بلوط، سماق و بنه در استان مرکزی در نزدیکی آن قرار دارد. ک/۳

۵۶۰/۵۵۹/ ۶۸۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۰۳۴۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.