۲۰ تا ۳۰ خال برای هر نفر

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ پرسش‌های خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر فیروز، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

خال به معنای تجمع سلول‌های رنگدانه‌ساز است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. خال در زمان تولد هم ممکن است وجود داشته باشد، ولی ۹۹ درصد آن بعد از تولد ظاهر می‌شود.

خال ضایعه پوستی مسطح یا برجسته پوست است که از بهم خوردن ترکیب طبیعی بافت‌های پوست ناشی از افزایش یا عملکرد غیرطبیعی سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست ایجاد می‌شود.

علت وجود خال مشخص نیست لذا هر فرد در بزرگسالی به طور متوسط حدود ۲۰ تا ۳۰ خال در بدن خود دارد که در شروع مسطح است و رنگ قهوه‌ای یا مشکی دارد و با بالاتر رفتن سن برجسته می‌شود و ممکن است رنگ خود را از دست بدهد و به صورت یک توده نرم برجسته درآید.

قطعا عوامل ژنتیکی در به وجود آمدن خال نقش دارد که خیلی در این عوامل نمی‌توانیم تداخلی ایجاد کنیم. البته دوران بلوغ و بارداری می‌تواند با افزایش خال‌ها همراه باشد که جای نگرانی از بابت آن وجود ندارد.

هر قدر پوست روشن‌تر باشد، خال‌ها بیشتر بروز پیدا می‌کند. مطالعات حاکی از ارتباط مستقیم میان میزان تماس کودکان با نور آفتاب و خال‌هایی است که در بزرگسالی به‌وجود می‌آید. توصیه ما برای پیشگیری از ایجاد خال دور نگه‌داشتن کودکان از آفتاب است.

زمانی خال نگران‌کننده می‌شود که به طور ناگهانی بزرگ یا رنگ آن عوض شود و حاشیه آن نامنظم و زخمی گردد. اینها علائم خطر است و نشانگر این است که خال از مرحله معمولی خارج و به سمت سرطانی شدن پیش می‌رود. در این صورت باید به پزشک مراجعه شود تا از آن نمونه‌برداری صورت گیرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.