۳ ثانیه تا خروج از جاده

۱۲ام بهمن ،
ممتاز نیوز : پژوهش‌ها نشان داده‌ است ۲۴ ساعت بی‌خوابی یا یک هفته خواب شبانه به مدت چهار تا پنج ساعت، اختلالی برابر با اثر یک دهم درصد الکل در خون ایجاد می‌کند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام جم ؛ هنگامی که چهل سالگی را پشت سر می‌گذاریم، نسبت به زمان جوانی، خواب ما از بخش‌های مجزای بیشتری تشکیل می‌شود و مزاحمت‌هایی مانند سر و صدای محیط خارج و دردهای ناشی از افزایش سن، ما را آسان‌تر از خواب بیدار می‌کند. بسیار‌ها تصور می‌کنند با کم خوابیدن فرصت بیشتری برای انجام کارهایشان دارند، اما نمی‌دانند خود و دیگران را در چه خطر‌ بزرگی قرار می‌دهند.

براساس آمار، خستگی رانندگان عامل بیشتر سوانح رانندگی در سال‌های اخیر بوده است. بیدار ماندن بیش از ۱۸ ساعت متوالی به سرعت واکنش، حافظه کوتاه‌مدت و دراز مدت، توانایی تمرکز، قدرت تصمیم‌گیری، تحلیل ریاضیات و جهت‌یابی لطمه می‌زند.

دو عامل کاهش زمان خواب به مدت پنج تا شش ساعت در شب برای چند روز متوالی و کمبود قبلی خواب، این اثرهای منفی را تشدید می‌کند؛ ردپای خواب ناکافی را می‌توان در انواع بیماری‌های جسمی از فشارخون بالا گرفته تا چاقی جستجو کرد. اشخاصی که کم می‌خوابند و همواره از بی‌خوابی رنج می‌برند، نه تنها خودشان بلکه گروه، سازمان و حتی عموم مردم را در معرض خطر جدی قرار می‌دهند. تاکید بر برتری فرهنگ بی‌خوابی نه‌تنها غیر‌منطقی بلکه بشدت خطرناک است و در تقابل با مدیریت هوشمند قرار می‌گیرد.

چهار عامل عمده وابسته به خواب که بر عملکرد ما تاثیر می‌گذارد، عبارتند از:

میل طبیعی به خواب

میل طبیعی به خواب شبانه به‌طور عمده براساس تعداد ساعت‌های متوالی بیدار ماندن تعیین می‌شود. طی زمان بیداری در روز، تمایل بیشتری برای خواب در انسان ایجاد می‌شود.

بیشتر ما تصور می‌کنیم کنترل خواب را به دست گرفته‌ایم و ما هستیم که تعیین می‌کنیم چه وقت بخوابیم و کی بیدار شویم، اما حقیقت این است هنگامی که خواب‌آلوده می‌شوید، کنترل مغز به‌طور غیرارادی از دست می‌رود.

هنگامی که فشار طبیعی برای خواب به حد کافی برسد، هزاران سلول عصبی در مرکز خواب مغز فعال می‌شوند. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، خواب مانند خلبانی که کنترل هواپیما را به دست می‌گیرد، فعالیت مغز را متوقف می‌کند. اگر شما در آن لحظه پشت فرمان خودرو باشید فقط سه تا چهار ثانیه کافی است تا از جاده خارج شوید.

مجموع ساعت‌های خواب

عامل دوم با مجموع ساعت‌های خواب ما طی چند روز مرتبط است. اگر شما حداقل هشت ساعت در شب بخوابید، سطح هوشیاری شما طی روز ثابت می‌ماند، اما اگر شما دچار اختلال خواب باشید یا در چند روز متوالی کمتر از هشت ساعت بخوابید، به کمبود خوابی مبتلا می‌شوید که کارکرد مغز را دچار مشکل می‌کند.

چرخه شبانه‌روزی بدن

چرخه شبانه‌روزی بدن تعیین می‌کند، چه هنگام نیمه شب و چه وقت سپیده‌دم است. این سیستم زمان‌سنج که به آغازگر چرخه شبانه‌روزی معروف است، به موازات و در عین حال در تقابل با میل طبیعی به خواب عمل می‌کند.

این آغازگر چرخه شبانه‌روزی، هنگامی قوی‌ترین تمایل به خواب را ایجاد می‌کند که شما به طور معمول از خواب بیدار می‌شوید و قوی‌ترین تمایل به بیدار ماندن را یک تا سه ساعت پیش از خوابیدن و درست هنگامی سبب می‌شود که میل طبیعی به خواب، به اوج خود می‌رسد.

هنوز سبب این تقابل کشف نشده است اما می‌توان حدس زد موضوع مورد اشاره با این واقعیت در ارتباط است که برخلاف دیگر حیوانات، انسان طی روز به دفعات اجباری چرت نمی‌زند.آغازگر چرخه شبانه‌روزی می‌تواند این امکان را در اختیار ما قرار دهد تا در طول روز و طولانی مدت بیدار بمانیم و تمام شب را در خواب به سر ببریم.

اینرسی خواب

اینرسی خواب یعنی رخوتی که بیشتر اشخاص وقتی که از خواب برمی‌خیزند آن را تجربه می‌کنند. هنگامی که بیدار می‌شویم مغز، همانند موتور خودرو به زمانی برای گرم شدن نیاز دارد.

بخشی از مغز که مسئول تثبیت حافظه است پس از بیداری، به مدت پنج تا ۲۰ دقیقه خوب کار نمی‌کند و چند ساعت طول می‌کشد تا به اوج فعالیت موثر خود برسد، اما اگر در هواپیما به خواب بروید و خدمه پرواز ناگهان هنگام فرود شما را بیدار کنند، ممکن است تازه پس از رسیدن به باجه گمرک متوجه جا گذاشتن گذرنامه خود شوید.

به‌طور طبیعی وقفه‌ای بین بیدار شدن از خواب و فعالیت کامل مغز وجود دارد و به همین سبب است که هرگز نمی‌خواهید بلافاصله پس از بیدار شدن، تصمیم مهمی اتخاذ کنید. این موضوع بیشتر برای پرستاران ملموس است که مجبورند پزشکان را نیمه شب از خواب بیدار کنند و در مورد بیماران راهنمایی بخواهند.

در انتها پیشنهاد می‌شود سعی کنید به خواب کافی عادت کنید. همه باید قبول کنند خواب نیازی کاملا جدی است.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.